Společnost KORDIS JMK jako koordinátor železniční, regionální autobusové a městské veřejné dopravy v Jihomoravském kraji již několik let ve spolupráci s dopravci a objednateli připravuje modernizaci odbavování cestujících.

Modernizace odbavování cestujících byla zpracována ve dvou úrovních – náhrada papírových předplatních jízdenek čipovými kartami a dále vybudování nového modelu placení jednorázových jízdenek prostřednictvím mobilní aplikace.

1. Čipové karty

V současnosti jsou čipové karty jako jízdní doklad zavedeny již v řadě měst České republiky. Jednotlivé systémy nejsou vzájemně propojené a kompatibilní. Neexistuje norma, která by jejich propojování řešila. Společnost KORDIS JMK připravila projekt, který uvažoval o dovybavení odbavovací systémy u jednotlivých dopravců v rámci IDS JMK potřebným HW a SW a zavedení čipových karet kompatibilních s okolními systémy. Toto řešení by do budoucna umožnilo vytvoření jednotného systému odbavování cestujících na celé Moravě. Společností KORDIS získala pro tento projekt zdroje z evropských fondů. Při administraci projektu jsme však začali postupně čím dál výrazněji narážet na absenci legislativní podpory a chybějící definování rozhraní mezi jednotlivými odbavovacími zařízení a na autorská a licenční práva jednotlivých dodavatelů těchto zařízení u konkrétních dopravců. Ukázalo se, že tento stav není v souladu s pravidly čerpání peněz v rámci evropských projektů a proto nyní uzavírá KORDIS s Regionální radou regionu soudržnosti Jihovýchod Dohodu o ukončení projektu.

Pro KORDIS JMK neznamená ukončení tohoto projektu ukončení snahy o zavedení modernějšího systému odbavení cestujících. S rozvojem nových technologií a trendů, které v době podání žádosti původního projektu ještě neexistovaly, a na základě zkušeností z tohoto projektu budeme nyní analyzovat nové možnosti i včetně toho, jestli původně uvažovaný koncept nebude během několika let překonaný a jestli nebude možné využít efektivnější, modernější a možná i levnější řešení.

2. Projekt POSEIDON ‐ jednorázové jízdenky z mobilu

Zahájením modernizace odbavování cestujících bylo zavedení SMS jízdenek určených pro cestování po Brně ze strany Dopravního podniku města Brna. Koupit se však dají pouze jízdenky pro 2 brněnské zóny (zóny 100 a 101) a platí pouze na linkách číselné řady 1 až 99, byť i u dalších dopravců, kteří některé spoje na těchto linkách vedle DPMB v rámci systému provozují. Jejich rozšíření na železnici či regionální linky není vzhledem k systému odbavování a kontroly jízdních dokladů možný.

KORDIS JMK si zájem cestujících uvědomuje a proto hledal možnosti jak cestujícím umožnit zakoupení jízdenek prostřednictvím chytrých telefonů, které budou platit v celém IDS JMK. Proto před 2 roky začal připravovat projekt s názvem POSEIDON, který umožní pohodlný nákup i následnou kontrolu kompletního sortimentu jednorázových jízdenek v celém systému. Název POSEIDON vznikl jako akronym ze slov: Pohodlný Odbavovací Systém Elektronických Integrovaných Dokladů ON‐line.

Tento systém bude primárně určen pro cestující, kteří nejezdí s IDS JMK denně a nevyplatí se jim tedy předplatní jízdenka, ale přesto využívají veřejnou dopravou poměrně často. Princip bude obdobný jako se známou univerzální jízdenkou a bude to vlastně taková její modernější verze. Cestující si přednabijí určitou částku (např. 156 Kč = cena Univerzální jízdenky) na svůj virtuální účet u KORDIS. Z mobilního telefonu připojeného k internetu si pak budou postupně kupovat jízdenky, za kterou zaplatí z tohoto účtu. Předpokládáme, že takto bude možné zakoupit plný sortiment jednorázových jízdenek v rámci IDS JMK. Místo číselného kódu, jako v případě SMS jízdenky však obdrží QR kód, který je strojově rychleji čitelný a se kterým se prokáží průvodčímu ve vlaku, řidiči v regionálním autobuse nebo revizorovi v městské dopravě. Výhodou celého systému je to, že je kompatibilní s rutinně fungujícím celoevropským systémem pro QR jízdenky využívaným u nás Českými drahami. V současné době již zhotovitel dokončuje základní kostru systému a během dvou měsíců se počítá s jeho uvedením do zkušebního provozu. Protože se jedná o první využití tohoto modelu v integrovaném dopravním systému, počítáme s tím, že v prvních měsících bude testován. Po důkladném ověření funkčnosti bude teprve uvolněn pro veřejnost. Pokud se neobjeví problémy, předpokládáme nasazení do ostrého provozu ještě v první polovině příštího roku.

Tisková zpráva 18. 12. 2013, KORDIS JMK, a.s.