Kloubové autobusy v Praze: Úplně první kloubový autobus Ikarus v roce 1973
© DPP

byl testovací a prezentační. Pavel Fojtík z DPP doplňuje mozaiku z historie kloubových autobusů v metropoli. Rekapitulace na téma kloubového provozu v Praze.
Reklama
byl testovací a prezentační. Pavel Fojtík z DPP doplňuje mozaiku z historie kloubových autobusů v metropoli. Rekapitulace na téma kloubového provozu v Praze.
Pavel Fojtík uvádí:
"První Ikarus 280 se na ukázku objevil v Praze už na podzim roku 1973. Nejdříve jezdil několik dní na linkách ČSAD Praha – Stará Boleslav a Praha – Horní Počernice. Pak byl ve dnech 15. a 16. října 1973 (zřejmě jen v ranní dopravní špičce) nasazen na lince č. 235 (Aritma Vokovice – Sídliště Spořilov). Dobový tisk uvádí, že měl šedomodrou barvu a že bude vyzkoušen i na dalších linkách, ale nic dalšího jsem už k tomu nenalezl. Sledováním zkušebního provozu byl pověřen Ústav silniční a městské dopravy. V té době byl na autobusových linkách provoz bez průvodčích, a tak byly do vozu instalovány dvě obvyklé samoobslužné pokladny. Vůz jezdil s maďarským evidenčním číslem 52-05 a se dvěma zkušebními značkami – maďarskou (PRÓBA 06-74) a českou C 35-93. Ani tento vůz pochopitelně nebyl v inventárním stavu DP Praha. Snímky tohoto vozu byly v roce 1973 pořízeny v garáži Kačerov."
Jan Spousta doplnil svojí vzpomínkou: "Autobus byl zkoušen na různých linkách, ale hlavně na 135 (tehdy Veleslavín-Kulaťák-Letná-DP-Florenc a dále po stále stejné trase přes Žižkov-Vinohrady-Vršovice na Spořilov) ... trochu paradoxem je, že na 135 pak nikdy kloubáky nejezdily a až nyní ROPID uvažuje, že by se tam mohly objevit. To souhlasí s informací Pavla Fojtíka, že autobus jezdil na 235, (od 1970 do metra byly "rychlíkové" linky přečíslovány o 100 výš, protože i tarif byl 2 Kč). 235 měla některé spoje prodloužené od nádraží Veleslavín až k Aritmě, kde jsem se s ním svezl i o víkendu."
Čas uzrál na rekapitulaci. Pokud narazíte na nepřesnost nebo něco chybí, opravíme a doplníme.
  • 1960 - V roce 1960 absolvoval v Praze jízdy Škoda 706 RTO-K
  • 1967 - První článková Karosa ŠM 16,5 byla předána do pravidelného zkušebního provozu s cestujícími 10. prosince
  • 1968 - Polský Jelcz se objevil na Bohdalci
  • 1973 - První Ikarus 280 se na ukázku objevil na podzim v Praze
  • 1977 -16. ledna vyjely do pražských ulic kloubové autobusy - první ve vlastnictví DPP
  • 1991 - Ikarusy dostaly tuzemskou konkurenci v kloubových autobusech Karosa B 741
  • 1997 - Začaly u DPP jezdit kloubové autobusy Karosa B 941
  • 1999 - V pravidelném provozu svezl poslední Ikarus své cestující 1. července na lince 215
  • 2001 - První kloubové autobusy Irisbus ve verzi Citybus u DPP
  • 2007 - Nízkopodlažní autobusy SOR NB12 a NB 18 jako prototypy byly prezentovány u Connexu, dvanáctimetrový i s cestujícími.
  • 2007 - Kloubový autobus Solaris Urbino 18 Plzeňských městských dopravních podniků testován v PID u Martina Uhra
  • 2007 - První kloubový autobus MAN Lion's City pro PID pořídila společnost ČSAD POLKOST, později další.
  • 2009 - Kloubový autobus Solaris Urbino 18 výrobce testován u ČSAD Střední Čechy
  • 2009 - Kloubový autobus Irisbus ve verzi Citelis
  • 2009 - Na lince PID 317/17 první kloubový Solaris Urbino 18 v PID u dopravce Martin Uher, v rámci PID pak následovali další dopravci: Veolia Transport Praha a ČSAD Střední Čechy
  • 2009 - Autobusy SOR NB 18 v provozu u DPP
  • 2011 - DPP zařadil první dva kloubové autobusy SOR NBH 18 s hybridním pohonem do provozu v lednu.
  • 2011 - Kloubový autobus Volvo 7700 pro PID ve flotile dopravce ČSAD Polkost
  • 2012 - Plzeňský kloubový trolejbus ŠKODA 27 Tr Solaris s dieselagregátem vozil Pražany na veletrhu Czechbus
  • 2012 - Pražský Dopravní podnik nakoupí další kloubové nízkopodlažní autobusy SOR NB 18
Pro úplnost ještě uvádíme, že v PID provozují kloubové autobusy také OAD Kolín (SOR NB 18) a Arriva - Bosák Bus (Citelis).

A jestli si myslíte, že to dneska končí ... Možná.
Dagmar Braunová
Kloubové autobusy v Praze: Karosa ŠM 16,5 v ulicích metropole a něco k historii
Kloubové autobusy v Praze: V roce 1960 absolvoval v Praze jízdy Škoda 706 RTO-K
K historii kloubových autobusů v Praze: Polský Jelcz se objevil na Bohdalci v roce 1968
První kloubové autobusy DPP byly sice Ikarusy, ale se ŠM 16,5 se Pražané svezli
16. ledna před 35 lety vyjely do pražských ulic kloubové autobusy

Kloubové autobusy v Praze: Úplně první kloubový autobus Ikarus v roce 1973
© DPP