Kloubové autobusy Solaris na vodíkový pohon do Frankfurtu
Solaris Urbino 12 hydrogen na lince M36 ve Frankfurtu nad Mohanem. Foto František Vaňásek. Příští rok v létě přispěje k veřejné dopravě bez emisí devět nových, tentokrát Urbino 18 hydrogen.

In-der-City-Bus GmbH, provozovatel veřejné dopravy ve Frankfurtu nad Mohanem, se rozhodl pro autobusy na vodík Solaris potřetí. Tentokrát objednal devět kloubových Solaris Urbino 18 hydrogen. V metropoli již jezdí 23 autobusů Solaris s vodíkovou technologií, nové přijedou v červenci 2025.

 

In-der-City-Bus GmbH, provozovatel veřejné dopravy ve Frankfurtu nad Mohanem, se rozhodl pro autobusy na vodík Solaris potřetí. Tentokrát objednal devět kloubových Solaris Urbino 18 hydrogen. V metropoli již jezdí 23 autobusů Solaris s vodíkovou technologií, nové přijedou v červenci 2025.

 

Městská dopravní společnost In-der-City-Bus GmbH (ICB) provozuje tři autobusové svazky v jednom z největších německých měst ve Frankfurtu nad Mohanem na 30 linkách s více než 200 autobusy. Dopravce ze skupiny Stadtwerke usiluje v souladu s cíli ochrany klimatu stanovenými Frankfurtem nad Mohanem o plně elektrifikovaný vozový park autobusů do začátku roku 2030. Vozový park dopravce se již skládá z 5 bateriových Urbino 12 a 23 Urbino 12 hydrogen (dodaných v letech 2022 a 2024. Kloubové modely se k nim přidají příští rok.

Vozidla budou poháněna palivovým článkem o výkonu 100 kW. Do každého z objednaných autobusů budou instalovány další baterie sloužící jako pomocné napájení. Vodík pro pohon autobusů bude skladován v plynné formě v kompozitních nádržích namontovaných na střeše, splňujících nejvyšší bezpečnostní standardy, uvádí Solaris v tiskové zprávě.

Stejně jako předchozí vozy pro ICB budou i nové vybavené klimatizací s funkcí vytápění tepelným čerpadlem a proprietárním software výrobce pro vzdálenou správu vozového parku eSConnect. Vybavení autobusů bude splňovat nejnovější předpisy GSR2 (systémy sledování mrtvého úhlu, detekce omezení rychlosti, detekce únavy řidiče a sledování tlaku v pneumatikách).

Solaris je lídrem na evropském trhu v segmentu vodíku. Vodíkovým technologiím se věnuje již téměř deset let a dosud dodal 200 autobusů poháněných vodíkem do 24 měst v Evropě. Dalších  600 vozidel je objednáno pro roky 2024 až 2026.

Kromě vozidel Solaris využívá ICB bateriové autobusy Irizar ie18 a sólo autobusy od Caetano. Autobusy využívají lithium-iontové baterie s kapacitou mezi 240 kWh a 560 kWh a v městském provozu mohou ujet 130 až 190 kilometrů. Nabíjeny jsou v depu přes noc. V roce 2022 uvedla do provozu druhou alternativní technologii pohonu s 13 vodíkovými autobusy Solaris Urbino hydrogen 12. Oproti bateriovým boduje vodíková technologie delším dojezdem – minimálně 350 km – a rychlejším tankováním. Kompletní přeměnou čtyř linek ICB – 33, M36, 37 a 75 – se ročně do ovzduší uvolní přibližně o 2 100 tun méně oxidu uhličitého (CO2) a téměř o 24 tun méně oxidů dusíku (NOx).