Výrobce elektrických autobusů z Turecka uzavřel nové smlouvy s Botosani v Rumunsku na 38 autobusů e-ATA, následují po objednávce minibusů e-JEST do stejného města. Elektrické minibusy prodal prostřednictvím svého distributora Anadolu Automobil Rom také do města Alba Iulia. Plánuje mít od roku 2025 největší vozový park elektrických autobusů pro veřejnou dopravu v Rumunsku.
Výrobce elektrických autobusů z Turecka uzavřel nové smlouvy s Botosani v Rumunsku na 38 autobusů e-ATA, následují po objednávce minibusů e-JEST do stejného města. Elektrické minibusy prodal prostřednictvím svého distributora Anadolu Automobil Rom také do města Alba Iulia. Plánuje mít od roku 2025 největší vozový park elektrických autobusů pro veřejnou dopravu v Rumunsku.
Generální ředitel Karsanu Okan Baş uvedl: "Rumunsko je pro nás velmi významný trh a jeden z milníků našeho růstu v oblasti elektrických vozidel. Tuto cestu jsme zahájili v roce 2019 exportem našeho prvního 100% elektrického modelu e-JEST. Na konci v roce 2022 jsme poprvé do Rumunska vyvezli elektrický model e-ATA. Nedávno jsme obdrželi objednávky na 100 nových elektrických vozidel, které jsme vyhráli v mnoha městech, od Galati po Botosani, Bacau po Sighișoara a Alba Iulia. Po jejich dodání budeme mít na rumunských silnicích 365 elektrických autobusů. Hlavním faktorem tohoto úspěchu je úzká spolupráce s naším rumunským distributorem Anadolu Automobil Rom (AAR). Podnikáme kroky k tomu, abychom se stali značkou, která bude mít do roku 2025 největší elektrickou flotilu ve veřejné dopravě."
e-ATA a e-JEST
Řada e-ATA, nazvaná po Ata, což v turečtině znamená „starší z rodiny“, zahrnuje největší modely autobusů. S bateriemi od 150 kWh do 600 kWh nabízejí dojezd až 450 kilometrů. S technologií rychlého nabíjení jsou připraveny k jízdě za 1 až 4 hodiny.
S radnicí Botosani podepsal AAR v říjnu 2024 dvě smlouvy na nákup celkem 38 elektrobusů a související nabíjecí infrastruktury. Přispějí ke zlepšení kvality veřejné dopravy v Botosani a sousedních městech. První zakázka má za cíl zakoupit 11 elektrických autobusů o délce cca 10 metrů, instalaci 4 rychlodobíjecích stanic a 11 pomalých nabíjecích stanic pro obec Bucea. Hodnota této zakázky je cca 5 110 371 eur bez DPH. Druhá se týká nákupu 27 elektrobusů o stejné délce cca 10 metrů, které budou v provozu v Courtte știti a Baluseni. Desetimetrový model e-ATA pojme 79 cestujících, 26 na sedadlech a má prostor pro osoby se zdravotním postižením a kočárky. S bateriovým balíčkem typu LFP a kapacitě téměř 400 kWh mají autobusy Karsan e-ATA 10 autonomii 200 km. V této části bude instalováno 9 rychlodobíjecích stanic a 27 pomalých nabíjecích stanic, hodnota zakázky je cca 12 720 043 Euro bez DPH. U obou zakázek bude dodávka vozidel a montáž dobíjecích stanic dokončena do 15 měsíců. Karsan Otomotiv nabízí záruku 9 let nebo 900 000 kilometrů.
„Tato investice přichází navíc k původní z letošního léta v rámci téhož projektu, kdy jsme pořídili 30 elektrických minibusů a nabíjecí stanice," uvedl Cosmin Andrei, starosta obce.
Anadolu Automobil Rom podepsal 10. října také smlouvu na dodávku šesti vozidel Karsan e-JEST spolu se šesti nabíjecími stanicemi s městem Alba Iulia. Je součástí projektu ve ve spolupráci s obcí Ciugud, která je považována za jednu z nejmodernějších obcí v Rumunsku. Dodací podmínky jsou 17 měsíců u minibusů a 15 měsíců u nabíjecích stanic.
Karsan e-JEST o délce přibližně 6 metrů přepraví více než 20 cestujících. Prostřednictvím AAR dodal Karsan toto malé elektrické vozidlo s nízkými provozními náklady pro veřejnou dopravu do několika měst v Rumunsku. Díky motoru BWi o výkonu 135 kW a 88 kWh baterii poskytují podle výrobce dojezd 151 km za nepříznivých podmínek a minimálně 262,77 km dle standardů spotřeby SORT 2. Hodnota smlouvy podepsané jménem výrobce Karsan Otomotiv činí 1 452 334 eur + DPH za šest vozidel a šest nabíjecích stanic. Záruka je poskytována 10 let nebo 700 000 kilometrů.
Elektrické Karsan ATA budou v provozu také v Sighisoara, v srpnu 2004 podepsal AAR smlouvu na osm vozidel. V létě následovala také objednávka pěti minibusů e-JEST do Bacău.
Projekty jsou financovány z Národního plánu obnovy a odolnosti (PNRR)