Dopravní podnik Ostrava bude již brzy znát vytíženost linek a tras. Do 497 jeho vozidel naistalovala společnost BUSE systém počítání cestujících (APC) a zajistí jeho provoz a technickou podporu. Na projekt „Měření obsazenosti spojů MHD“ získal dopravní podnik příspěvek z fondů EU. Hlavním cílem je zvýšení přesnosti měření a online získávání informací o pohybu cestujících na každé zastávce.
Dopravní podnik Ostrava bude již brzy znát vytíženost linek a tras. Do 497 jeho vozidel naistalovala společnost BUSE systém počítání cestujících (APC) a zajistí jeho provoz a technickou podporu. Na projekt „Měření obsazenosti spojů MHD“ získal dopravní podnik příspěvek z fondů EU. Hlavním cílem je zvýšení přesnosti měření a online získávání informací o pohybu cestujících na každé zastávce.
DPO zveřejnil veřejnou zakázku 29. ledna 2024. Ze dvou uchazečů - BUSE a Future technologies - podle hodnotících kritérií, kterými byly cena (80%) a doba realizace v kalendářních dnech (20%), vyšla vítězně BUSE. Dopravní podnik za instalaci a provoz APC zaplatí 63,5 mil. Kč (bez DPH), z toho 85% pokryje dotace z IROP. Smlouva byla zveřejněna v Rejstříku smluv 10. prosince 2024, na realizaci měla společnost BUSE 250 dní. Čidla musela instalovat nad více než 1 700 dveří v tramvajích, autobusech a trolejbusech. U některých vozidel bylo potřeba odstranit původní zařízení.
Základem systému automatického počítání cestujících (APC) jsou infračervená čidla nad každými dveřmi ve vozidle a speciální provozní software, do kterého se data z vozidel přenášejí a zpracovávají. Uživatel tak získává informace o konkrétní obsazenosti spojů na všech zastávkách v reálném čase a data může využít pro analýzy a optimalizaci spojení.
Dosud dopravní podnik pro měření obsazenosti spojů využíval palubní počítač v kabině, do kterého musel řidič zadávat údaje manuálně nebo data získával prostřednictvím "lidských sčítačů", kteří na zastávkách zapisovali pohyb cestujících. "Cílíme na systém, který bude bezúdržbový a přesnost měření bude vyšší než 97 procent. Naším dlouhodobým cílem také je, aby data z jednotlivých spojů byla online k dispozici i veřejnosti. My sami například chceme data zveřejňovat v aplikaci MojeDPO nebo v elektronickém jízdním řádu (e-paperu)," uvedl Daniel Morys, předseda představenstva a generální ředitel DPO při zahájení výběrového řízení na dodavatele systému.

Antikolizní systém bude mít dalších 38 ostravských tramvají
První chytré evropské autobusové depo Redutowa
Na mnichovském letišti otevřeli depo pro elektrické autobusy


