K jubileu 111111 z Vysokého Mýta podruhé: Záběry ze slavnostní akce
Předání jubilejního vozu pro Jihlavu © BUSportál

a informace nejen z tiskové zprávy.
a informace nejen z tiskové zprávy.
3. května 2012 byl slavnostně předán 111 111. autobus vyrobený v továrně ve Vysokém Mýtě. Vozidlo IVECO IRISBUS Citelis CNG 12m převzal Josef Vilím, předseda představenstva a ředitel Dopravní ho podniku města Jihlavy. Výrobce jubilejní pořadové číslo rozklíčoval jako stejný počet zcela výjimečných rysů: jako jedničku v objemu a kvalitě výroby, jako velkého zaměstnavatele, jedničky ve skladovacím zázemí, v prodeji a exportu autobusů.
Historie výroby silničních vozidel ve Vysokém Mýtě se začala psát již v roce 1895, kdy Josef Sodomka založil firmu „První východočeská výroba kočárů Josefa Sodomky". S rokem znárodnění Sodomkovy továrny v roce 1948 vstoupila do historie poprvé značka Karosa. Výroba autobusů pokračovala i v období privatizace a nástupu standardních tržních podmínek v první polovině 90. let. Z mnoha materiálů na BUSportálu jsme vybrali:

2005: Oslavy 110 let založení KAROSY 3. září 2005 ve Vysokém Mýtě

2008: Záběry na kataforézu s postupným vynořováním skeletu

2010: Na návštěvě v IVECO CR a Irisbus v novém desetiletí

2011: BUSWORLD 2011: Expozice s českou účastí I. - Irisbus Iveco

Ze současné výroby tentokrát přineseme fotografie poskytnuté IVECO CR v dalším pokračování.

Továrna ve Vysokém Mýtě byla založena v roce 1895 Josefem Sodomkou, první autobus na podvozku Škoda vyjel na vozovku v roce 1928. Během více než 84 let se prostory továrny rozrostly z původních 320 m2 na současnou plochu 225 000 m2, přičemž zastřešené plochy činí 61 000 m2. Roční výroba autobusů v továrně ve Vysokém Mýtě přesáhla hranici tisíce kusů v roce 1998, dvoutisícová meta byla díky masivnímu nárůstu zájmu o řadu 900 a také díky náběhu výroby modelů Crossway a Recreo překonána v roce 2006. Na překročení hranice tří tisíc vyrobených kusů si závod IVECO IRISBUSU ve Vysokém Mýtě musel v novodobé historii počkat do roku 2008.

Roky recese globální ekonomiky přinesly snížení výrobních objemů. V loňském roce však produkce ve Vysokém Mýtě – a to nejen díky meziročnímu navýšení výroby Citelisů, významně vzrostla a zůstala jen těsně pod třítisícovou hranicí (2972 kusů). To představuje 84 % ze všech autobusů vyrobených v Česku, tedy neohrožené prvenství vysokomýtské továrny ve výrobě.

Společnost Iveco Czech Republic, a.s. měla k 31. prosinci loňského roku 2639 zaměstnanců ať již kmenových, tak i agenturních. To z této firmy činí jednoho z největších zaměstnavatelů Pardubického kraje a největšího zaměstnavatele České republiky vyrábějícího autobusy. Příznivý dopad na trh práce v celé České republice potvrzuje i skutečnost, že pro závod ve Vysokém Mýtě pracuje nepřímo, prostřednictvím dodavatelů výrobků a služeb, dalších zhruba 1700 osob. Z celkového počtu 2639 zaměstnanců pracuje 2295 osob ve výrobním závodě, 344 zaměstnanců v dalších obslužných útvarech. Největší podíl v kvalifikační struktuře zaměstnanců, 57%, tvoří zaměstnanci se středním odborným vzděláním zakončeným výučním listem, 4% procenta zaměstnanců má základní vzdělání, 30% představují zaměstnanci s úplným středním vzděláním zakončeným maturitní zkouškou. Vysokoškolské vzdělání má téměř desetina (9 %) zaměstnanců. . V loňském roce Iveco Czech Republic, a.s. poskytlo zaměstnancům celkem 27 787 hodin ve školících programech zaměřených na kvalitu výrobků a výrobní procesy, řízení a organizaci práce, jazykové a počítačové dovednosti. Společnost trvale investuje do rozvoje zaměstnanců také díky fondům Evropské Unie, které zahrnuje do každoročního objemu investic do vzdělávání.

Společnost IVECO má šest základních skladovacích center ND v Evropě, přičemž jedno z nich je umístěno ve Vysokém Mýtě. Zdejší skladovací prostory pro autobusy i užitková vozidla IVECO zásobují celkem 18 států střední a východní Evropy včetně Pobaltských republik. Sklad náhradních dílů otevřený v březnu roku 2008 disponuje plochou 18 000 m2 s přibližně 132 000 položkami od 252 dodavatelů a zajišťuje dodávky pro 264 různých distributorů ND. Náhradní díly jsou dodávány do míst objednávek cca stovkou nočních transportů. V současné době je kapacita a sortiment skladovacích prostor ve Vysokém Mýtě schopna zabezpečit okamžitou dostupnost 97,8 % objednaných dílů nákladních vozidel a autobusů IVECO.

IVECO IRISBUS v regionu Střední a Východní Evropy dominuje v oblasti prodeje autobusů, kde podíl společnosti IVECO IRISBUS činí 22,2 % za rok 2011. Ačkoliv IVECO IRISBUS má v Česku velmi silné kořeny, více než 93 % výroby továrny ve Vysokém Mýtě bylo exportováno. Vozidla vyrobená ve Vysokém Mýtě byla dodaná 510 zákazníkům v 29 zemích. Největší cílovou zemí je tradičně Francie následovaná Itálií. Více než dvě stovky vozidel IVECO IRISBUS byly v roce 2011 registrovány na Slovensku.
Před více než jedenácti lety byla ve výrobním závodě ve Vysokém Mýtě uvedena do provozu kataforézní povrchová úprava pro vozidla o délce až 15 metrů. Iveco Czech Republic uvádí, že je tak jedinou továrnou ve Střední Evropě, která využívá kombinace výhod jak ferozinkové antikorozní vrstvy u všech ocelových plechů a profilů o síle stěny do 3mm nebo na všech korozně exponovaných uzlech karoserie autobusu a současně i kataforézní povrchové úpravy. Díky této kombinaci jsou všechny skelety vyráběných autobusů chráněny proti korozi na nejvyšší dostupné úrovni. Nová technologie významně zvýšila odolnost autobusů vyráběných ve Vysokém Mýtě proti korozi. Kataforézní lázeň s objemem 300 m3 je neustále doplňována sušinou tak, aby protikorozní ochrana po vypálení dosahovala minimální tloušťky 25 mikrometrů. Do uzavřených profilů se kataforézní náplň dostává malými technologickými otvory, z nichž po vytažení skeletu z vany následně vyteče. Tato ochranná vrstva garantuje úspěšnost v antikorozní zkoušce trvající 1000 hodin v solné mlze a 1000 hodin při cyklických korozních zátěžích.
Záruka vysoké kvality vozidel z Vysokého Mýta také vychází z aplikace systému řízení výroby World Class Manufacturing (WCM).

Z TZ IVECO CR
BUSportál: Podle všeho se dočkáme i autobusových stran IVECO CR v češtině, ne sice v rámci korporátního webu www.irisbus.com, ale na www.iveco.cz.
Jubilejní 111111. autobus z Vysokého Mýta: Irisbus Citelis 12 m CNG je vozem 221 pro MHD v Jihlavě
Záběry jsou řazeny chronologicky, tedy od slavnostního zahájení akce přes přesun účastníků na exkurzi do výroby kromě závěrečného předání vozidla na titulním snímku. Potěšily i dva historické vozy.

K jubileu 111111 z Vysokého Mýta podruhé: Záběry ze slavnostní akce
© BUSportál
K jubileu 111111 z Vysokého Mýta podruhé: Záběry ze slavnostní akce
© BUSportál
K jubileu 111111 z Vysokého Mýta podruhé: Záběry ze slavnostní akce
© BUSportál
K jubileu 111111 z Vysokého Mýta podruhé: Záběry ze slavnostní akce
© BUSportál
K jubileu 111111 z Vysokého Mýta podruhé: Záběry ze slavnostní akce
© BUSportál
K jubileu 111111 z Vysokého Mýta podruhé: Záběry ze slavnostní akce
© BUSportál
K jubileu 111111 z Vysokého Mýta podruhé: Záběry ze slavnostní akce
© BUSportál
K jubileu 111111 z Vysokého Mýta podruhé: Záběry ze slavnostní akce
© BUSportál
K jubileu 111111 z Vysokého Mýta podruhé: Záběry ze slavnostní akce
© BUSportál
K jubileu 111111 z Vysokého Mýta podruhé: Záběry ze slavnostní akce
© BUSportál
K jubileu 111111 z Vysokého Mýta podruhé: Záběry ze slavnostní akce
© BUSportál
K jubileu 111111 z Vysokého Mýta podruhé: Záběry ze slavnostní akce
© BUSportál
K jubileu 111111 z Vysokého Mýta podruhé: Záběry ze slavnostní akce
© BUSportál
K jubileu 111111 z Vysokého Mýta podruhé: Záběry ze slavnostní akce
© BUSportál
K jubileu 111111 z Vysokého Mýta podruhé: Záběry ze slavnostní akce
© BUSportál