Výsledky výzkumu společnosti Synovate. (Alternativním technologiím se BUSportál bude věnovat v nejbližší době s využitím materiálů získaných na veletrhu AUTOTEC).
Výsledky výzkumu společnosti Synovate. (Alternativním technologiím se BUSportál bude věnovat v nejbližší době s využitím materiálů získaných na veletrhu AUTOTEC).
Nicosia, 5.června, 2006. Jak zjistil nedávný výzkum společnosti Synovate, i přes rekordní ceny ropy ve většině zemí a celkové znepokojení z úrovně globálního znečištění, je znalost a přijetí alternativních technologií jen velice nízké. Dokonce i motory s přímým vstřikováním jsou pro mnoho zákazníků, hlavně z oblasti mimo západní Evropu, neznámým pojmem. Jedna třetina dotázaných o této technologii nikdy neslyšela.
Agentura Synovate, která prováděla výzkum u 4568 respondentů ve Spojených Státech Amerických, Kanadě, Číně, Malajsii, Singapuru, Thajsku, Rusku a Maroku, zkoumala znalost, používání a otevřenost k vozům s hybridním pohonem, dieselovým přímým vstřikováním a s alternativními pohony motorových vozidel.
Vozy s hybridním pohonem jsou u spotřebitelů nejméně známé. Takový vůz vlastní nebo v minulosti vlastnilo pouze jedno procento dotazovaných. Navzdory tomuto zjištění, že spotřebitelé v USA a Kanadě uvažují více než o jiné alternativě tradičních motorů právě o vozech s hybridním pohonem. Tato technologie je méně známá v Malajsii a v Maroku, kde 50 procent a 45 procent dotazovaných nikdy o tomto typu vozidla neslyšelo.
Dieselová technologie přímého vstřikování znamená dramatické vylepšení oproti klasické dieselové technologii. A to ve spotřebě paliva, výkonu a v emisích. Právě proto ji zákazníci akceptují. Stále však jen to asi jen v 5 procentech ze všech dotazovaných. Nejrozšířenější ze všech sledovaných zemí je v Maroku, kde 16 procent respondentů vlastní nebo v minulosti vlastnilo takovýto vůz. Zajímavé je, že tento typ motoru ze všech tří zmíněných v průzkum je pro Američany nejméně známý. 37 procent z nich o přímých vstřikovacích dieselech nikdy neslyšelo.
„Dieselová technologie se za minulých deset let výrazně zdokonalila. O tom svědčí široká míra jejího přijetí na většině evropských trhů“, říká Scott Miller, CEO Synovate divize výzkumu automobilismu. „Mimo Evropu mají spotřebitelé zkušenosti se staršími dieselovými technologiemi, které jsou typické pro dodávky nebo užitková vozidla. Ta jsou většinou hlučná, těžkopádná a s výfukovými plyny. Obhájci dieselových technologií nyní čelí skutečné výzvě, jak dostat co nejvíce nových dieselů na trh a urychlit tak změnu pohledu, která již proběhla v Evropě.“
Vozidla poháněná alternativními palivy, jako jsou zemní plyn, ethanol, methanol nebo bio nafta, jsou také pro mnohé respondenty tajemstvím. Pouze dvě procenta si zakoupila vůz této technologie. Nejvíce je to v Kanadě, která vede pořadí se čtyřmi procenty uživatelů. 91 procent Američanů tuto technologii zná, na rozdíl od 36 procent Malajců a Marokánců spolu s 33 procenty Singapurců, kteří nikdy o alternativních palivech neslyšeli.
„Vozidla na alternativní palivo jsou většinou vyráběna v malém testovacím množství pro reklamní účely. Právě proto je tak málo zákazníků vidělo nebo o nich slyšelo“, vysvětluje Miller a pokračuje „Neexistuje žádná alternativní palivová infrastruktura, která by nabídla průměrnému zákazníkovi alespoň minimální stupeň pohodlí. To je vážný problém pro energetický i automobilový průmysl – je to otázka „slepice nebo vejce“. Výrobci si nemohou dovolit přijít na trh s vozidly, které nejsou podporovány infrastrukturou zajišťující doplnění paliva a energetický průmysl si nemůže dovolit vybudovat infrastrukturu a pak čekat 10 let na dostatek vozidel na silnicích, aby se investice vyplatila.“
Jaké faktory by přiměly zákazníky koupit vůz s technologií motoru na alternativní palivo? Jako první se ukazuje přání snížit znečištění – celkem 82 procent, spolu s potřebou hospodárnější spotřeby paliva v 76 procentech. Naproti tomu respondenti, kteří by o nákupu vozu s alternativním palivovým motorem neuvažují, uvádějí jako hlavní důvod vysokou cenu.
„Hlavní viditelnou výhodou většiny těchto technologií je snížení dopadu na životní prostředí, což, i když se to zdá důležité, není hlavním motivem nákupu vozidel na většině trhů“, podotýká Miller. „To má za následek, že zákazníci nevytvářejí po takových vozidlech poptávku. Namísto toho je považují za vozy, za která musí zaplatit vyšší cenu a mají také pocit, že vytvářejí nepřijatelné kompromisy v oblastech výkonu, velikosti vozu a celkového designu.“
Vozy s hybridním pohonem mohou vést ke změně zákaznického přístupu na některých trzích, hlavně tam, kde jsou agresivně propagovány tak uznávanými výrobci automobilů jako jsou Toyota a Honda. Některé nové hybridy se pyšní dokonalejší akcelerací než vozy s tradičními možnostmi motoru.
TZ společnosti Synovate
Agentura Synovate, která prováděla výzkum u 4568 respondentů ve Spojených Státech Amerických, Kanadě, Číně, Malajsii, Singapuru, Thajsku, Rusku a Maroku, zkoumala znalost, používání a otevřenost k vozům s hybridním pohonem, dieselovým přímým vstřikováním a s alternativními pohony motorových vozidel.
Vozy s hybridním pohonem jsou u spotřebitelů nejméně známé. Takový vůz vlastní nebo v minulosti vlastnilo pouze jedno procento dotazovaných. Navzdory tomuto zjištění, že spotřebitelé v USA a Kanadě uvažují více než o jiné alternativě tradičních motorů právě o vozech s hybridním pohonem. Tato technologie je méně známá v Malajsii a v Maroku, kde 50 procent a 45 procent dotazovaných nikdy o tomto typu vozidla neslyšelo.
Dieselová technologie přímého vstřikování znamená dramatické vylepšení oproti klasické dieselové technologii. A to ve spotřebě paliva, výkonu a v emisích. Právě proto ji zákazníci akceptují. Stále však jen to asi jen v 5 procentech ze všech dotazovaných. Nejrozšířenější ze všech sledovaných zemí je v Maroku, kde 16 procent respondentů vlastní nebo v minulosti vlastnilo takovýto vůz. Zajímavé je, že tento typ motoru ze všech tří zmíněných v průzkum je pro Američany nejméně známý. 37 procent z nich o přímých vstřikovacích dieselech nikdy neslyšelo.
„Dieselová technologie se za minulých deset let výrazně zdokonalila. O tom svědčí široká míra jejího přijetí na většině evropských trhů“, říká Scott Miller, CEO Synovate divize výzkumu automobilismu. „Mimo Evropu mají spotřebitelé zkušenosti se staršími dieselovými technologiemi, které jsou typické pro dodávky nebo užitková vozidla. Ta jsou většinou hlučná, těžkopádná a s výfukovými plyny. Obhájci dieselových technologií nyní čelí skutečné výzvě, jak dostat co nejvíce nových dieselů na trh a urychlit tak změnu pohledu, která již proběhla v Evropě.“
Vozidla poháněná alternativními palivy, jako jsou zemní plyn, ethanol, methanol nebo bio nafta, jsou také pro mnohé respondenty tajemstvím. Pouze dvě procenta si zakoupila vůz této technologie. Nejvíce je to v Kanadě, která vede pořadí se čtyřmi procenty uživatelů. 91 procent Američanů tuto technologii zná, na rozdíl od 36 procent Malajců a Marokánců spolu s 33 procenty Singapurců, kteří nikdy o alternativních palivech neslyšeli.
„Vozidla na alternativní palivo jsou většinou vyráběna v malém testovacím množství pro reklamní účely. Právě proto je tak málo zákazníků vidělo nebo o nich slyšelo“, vysvětluje Miller a pokračuje „Neexistuje žádná alternativní palivová infrastruktura, která by nabídla průměrnému zákazníkovi alespoň minimální stupeň pohodlí. To je vážný problém pro energetický i automobilový průmysl – je to otázka „slepice nebo vejce“. Výrobci si nemohou dovolit přijít na trh s vozidly, které nejsou podporovány infrastrukturou zajišťující doplnění paliva a energetický průmysl si nemůže dovolit vybudovat infrastrukturu a pak čekat 10 let na dostatek vozidel na silnicích, aby se investice vyplatila.“
Jaké faktory by přiměly zákazníky koupit vůz s technologií motoru na alternativní palivo? Jako první se ukazuje přání snížit znečištění – celkem 82 procent, spolu s potřebou hospodárnější spotřeby paliva v 76 procentech. Naproti tomu respondenti, kteří by o nákupu vozu s alternativním palivovým motorem neuvažují, uvádějí jako hlavní důvod vysokou cenu.
„Hlavní viditelnou výhodou většiny těchto technologií je snížení dopadu na životní prostředí, což, i když se to zdá důležité, není hlavním motivem nákupu vozidel na většině trhů“, podotýká Miller. „To má za následek, že zákazníci nevytvářejí po takových vozidlech poptávku. Namísto toho je považují za vozy, za která musí zaplatit vyšší cenu a mají také pocit, že vytvářejí nepřijatelné kompromisy v oblastech výkonu, velikosti vozu a celkového designu.“
Vozy s hybridním pohonem mohou vést ke změně zákaznického přístupu na některých trzích, hlavně tam, kde jsou agresivně propagovány tak uznávanými výrobci automobilů jako jsou Toyota a Honda. Některé nové hybridy se pyšní dokonalejší akcelerací než vozy s tradičními možnostmi motoru.
TZ společnosti Synovate
(Agentura Synovate, člen Aegis Group, plc., náleží mezi 10 největších světových společností zabývajících se výzkumem trhu a poskytuje svým zákazníkům, mezi které patří přední světové značky v mnoha oblastech podnikání, detailní informace o situaci a trendech na trhu. V České republice působí agentura od roku 1991, pod názvem Synovate pak od roku 2003. Synovate zaměstnává přes 5,000 vysoce kvalifikovaných lidí v 108 městech v 51 zemích světa.)
Redakce BUSportálu ve vodíkovém autobuse na palivové články. Intenzivní pobyt na AUTOTECu má za důsledek nejen spoustu materiálu, ale i únavu.