Jedna z nejnáročnějších a nejkrásnějších autobusových linek na světě je v Evropě

Autobusová linka v průsmyku Stelvio spojuje Val Müstair ve Švýcarsku s oblastí Valtellina v severní Itálii. Trasa vede v tříkilometrových výškách a měří kolem 80 km.
Autobusová linka v průsmyku Stelvio spojuje Val Müstair ve Švýcarsku s oblastí Valtellina v severní Itálii. Trasa vede v tříkilometrových výškách a měří kolem 80 km.
Když před pěti lety odešel řidič autobusu Švýcar Walter Burch do penze, dostal nabídku na práci svého života. Dvakrát týdně řídí speciálně upravený autobus Scania Interlink přes Alpy v tříkolometrových výškách na pozoruhodné a jedné z nejnáročnějších autobusových linek na světě. „V těchto dnech se cítím jako opravdový řidič,“ říká. Linku provozuje švýcarská autobusová společnost PostBus, která se v němčině nazývá PostAuto.

Autobusová linka v průsmyku Stelvio spojuje Val Müstair ve Švýcarsku s oblastí Valtellina v severní Itálii. Cesta přes průsmyk do města Tirano je horské dobrodružství, které zažívají turisté i místní obyvatelé od května do listopadu.

Původní silnice byla postavena v letech 1820 až 1825 pro spojení bývalé rakouské provincie Lombardie se zbytkem Rakouska. Od té doby se trasa příliš nezměnila. Stoupání do výšky 1 871 metrů a 85 úzkých zatáček je pro řidiče výzvou. Čtyřicet osm zatáček se nachází na severní straně hor a jsou vyznačeny kameny.

Tato trasa byla nominována britským automobilovým show Top Gear jako „greatest road in the world" v Evropě. Jsou na ní testovány vozy Lamborghini, Porsche, Ferrari a Alfa Romeo a zájem o ní má mnoho cyklistů a motocyklistů.

Stelvio Pass ale není jen pro zábavu. Mnoho lidí podceňuje obtížnost klikaté cesty a přeceňuje schopnosti svých vozidel, což vede k nehodám. To platí zejména na italské straně, kde je stoupání nejstrmější a nejnáročnější. Dokonce i britský závodník Formule 1 Sterling Moss - muž, který byl nazýván „nejlepším jezdcem, který nikdy nevyhrál mistrovství světa“, ztratil kontrolu nad svým vozem a v 90. letech minulého století v klasickém automobilovém závodě vyjel mimo trasu.

Autobus Scania Interlink byl přizpůsoben specifickým požadavkům PostAuto. Žlutý postbus se výborně hodí pro zvládání strmých silnic, vysokých průsmyků, starých a úzkých tunelů a někdy i děsivých koutů. Autobus může být snížen o pět centimetrů při vstupu do tunelů, je 11 metrů dlouhý, 2,55 metru široký a 2,3 metru vysoký. Přestože na švýcarské straně trasy není povoleno žádné vozidlo delší než 10 metrů, pro Interlink byla schválena výjimka. Autobus má při své délce rozvor menší než pět metrů.

Vzdálenost mezi městečkem Müstair přes Umbrailpass a průsmyk Stelvio dolů do italského města Bormio a terminálu ve městě Tirano je asi 80 kilometrů. Müstair leží ve výšce 1 200 metrů nad mořem, Stelvio 2 750 metrů a Tirano 400 metrů nad mořem, výškový rozdíl je asi 3900 metrů. Jsou tam také obrovské teplotní výkyvy od +30 až do -30 stupňů Celsia.



Scania



Jedna z nejnáročnějších a nejkrásnějších autobusových linek na světě je v Evropě
Jedna z nejnáročnějších a nejkrásnějších autobusových linek na světě je v Evropě