Je nedostatek stanic na CNG zásadní překážkou nárůstu vozidel na zemní plyn ?
BUSportál jezdí škodovkou. Zatím. Vpravo dva CNG busy SOR ČSAD Semily.

Stanice potřebují vozidla a vozidla potřebují stanice. Sympatie největšího domácího výrobce osobních vozů by jistě pomohly k rozvoji CNG technologií v dopravě. Autobusy se zde vyrábějí, osobní auto či dodávku si musíme koupit od zahraničního výrobce.
Stanice potřebují vozidla a vozidla potřebují stanice. Sympatie největšího domácího výrobce osobních vozů by jistě pomohly k rozvoji CNG technologií v dopravě. Autobusy se zde vyrábějí, osobní auto či dodávku si musíme koupit od zahraničního výrobce.
Nejprve je třeba v segmentu CNG pochválit domácí výrobce autobusů:
  • společnost TEDOM Třebíč na vlastních motorech CNG staví celý svůj široký sortiment (stacionární motory i motory do užitkových vozidel) a je možno získat jak LF, tak LE verzi autobusu a připravuje se kloubové vozidlo.
  • společnost SOR Libchavy používá už mnoho let motory CNG Cummins. Je flexibilní natolik, že patrně zastaví CNG motor do všech typů své velmi široké nabídky.
  • společnost Iveco CR dodává v CNG segmentu pouze jediné vozidlo, a to Citelis, z větší části vyrobený v zahraničí a kompletovaný ve Vysokém Mýtě. Informace cca půl roku stará z kuloárů uvádí, že varianta CNG u Crosswaye LE není bohužel v programu.

Dále je možno nakupovat i v zahraničí - např. autobusy CNG Mercedes-Benz, Solaris, Volvo, ......

Na prezentacích, seminářích a konferencích k CNG probíhá vždy diskuse na téma osobních vozů s dotazy na to, kdy bude možno si koupit škodovku na CNG.

BUSportál byl inspirován nedávnou tiskovou zprávou Ministerstva životního prostředí:
... ministr životního prostředí a místopředseda vlády Martin Bursík včera v Mladé Boleslavi symbolicky převzal od společnosti Škoda Auto 25 vozů Škoda Superb GreenLine ..... „To, že politici jezdí ekologicky šetrnějšími vozy je důležité. Je velmi dobré, že Škoda Auto tomu vyšla vstříc a Superby GreenLine na tento účel zapůjčila. Je to nejen její dobrá reklama, ale i signál, že česká automobilka dokáže nabídnout úsporné auto i v takto vysoké třídě,“ říká ministr životního prostředí Martin Bursík.

Na základě vědomostí o segmentu CNG BUSportál položil dotaz jak MŽP, tak Škoda Auto:
Proč nejsou schopni (ochotni) ve Škodě Auto vyrobit auto na CNG ?

Odpověď MŽP: My jsme s automobilkou na toto téma opakovaně jednali, protože automobily na CNG, stejně jako autobusy, považujeme za dobrou cestu. Ovšem to je podnikatelské rozhodnutí škodovky.

Jakub Kašpar
Odpověď Škoda Auto: Situace je trochu jiná. Zákazníci by si kupovali vozy na CNG, pokud bude dostatečná infrastruktura. Bohužel nelze to dělat obráceně, že my budeme vyrábět auta a zákazníci nebudou mít kde tankovat. Škoda Auto je připravena vozy na CNG vyrábět, ale podmínkou je již zmíněná dostatečná síť čerpacích stanic.

Jaroslav Černý
BUSportál se domnívá, že
  1. Pokud si bude státní správa kupovat vozy na CNG v této úvodní etapě, nekoupí si škodovku.
  2. Pokud firma v rámci posílení "zelené" image a polovičních nákladů na palivo koupí služební auto nebo celou flotilu na CNG, nekoupí si škodovku.
  3. Pokud se na každém rohu bude objevovat CNG jako palivo s perspektivou, ekologickými a cenovými výhodami, škodovky z tohoto image nevytěží nic, naopak.
  4. Vzhledem k tomu, že osobní vozy mají nádrže jak na benzín, tak na CNG, s pokrytím stanicemi není až tak problém.
Technologie CNG má budoucnost a přihlásit se k ní je i věcí image. Nabídka tuzemského vozu s CNG z prvovýroby by v důsledku posílila i budování stanic.
Naděje u škodovek je momentálně v kvalitních a bezpečných přestavbách.
Dagmar Braunová
BUSportál na CNG v minulosti uvažoval o přestavbě Fabie Combi. V případě nákupu nového vozu v budoucnu asi bez CNG nabídky Škoda Auto přijde o neplacenou reklamu - BUSportál jezdí škodovkou. Zatím.