S prvním a pravděpodobně i posledním sněhem této zimy se opět stalo aktuální téma povinné zimní výbavy.
S prvním a pravděpodobně i posledním sněhem této zimy se opět stalo aktuální téma povinné zimní výbavy.
Ucpaná dálnice, silnice plné dopravních nehod a desítky zpožděných spojů zvedly ze židlí a sedadel úředníky, chodce, cestující i samotné řidiče. Vyhněme se teď vzájemnému obviňování (svoji připravenost nechť zhodnotí každý sám) a zkusme se na celou problematiku podívat šířeji.

Loňská zima, která svoji sněhovou nadílkou připravila řidičům nejednu těžkou chvilku, vyvolala ve sdělovacích prostředcích vlnu kritiky. Obvinění, že dopravci svoje vozidla nedostatečně připravují na zimní období, se nakonec zúžila na otázku „Přezouvat či nepřezovat na zimní pneumatiky?“. Co si ale pod pojmem „zimní pneumatika“ můžeme představit a jaká další opatření mohou dopravci podniknout před zimou?

Ministerstvo dopravy se přiklání k řešení v podobě povinné zimní výbavy pro všechna vozidla (viz. tisková zpráva ze dne 24. 1. 2007 http://www.mdcr.cz/cs/Media/Tiskove_zpravy/2007-01-24-pneu.htm ) Na dotaz, jak by se dotklo takové opatření autobusových dopravců odpovídá tiskový mluvčí Ministerstva dopravy Karel Hanzelka: „Zatím je vše v rovině prvotní myšlenky. Nedokážu odhadnout, jak to dopadne v případě autobusů - vše závisí na expertech a na legislativním procesu. Pokud vím, v českých zákonech není nijak definováno, co to je zimní pneumatika.“ Pravděpodobně se bude Ministerstvo dopravy inspirovat např. německým modelem, který hovoří o pneumatikách s označením M + S (viz. dále) a to na poháněných nápravách. Provozovatelé nákladních vozidel a autobusů mohou v současné době kromě standardních celoročních pneumatik na svých vozidlech použít celoroční pneumatiky s označením M + S (Mad & Snow; z angl. bláto a sníh), které jsou vyrobeny ze stejné směsi, liší se pouze záběrovým dezénem, který lépe odvádí vodu a pneumatika tak lépe přilne k povrchu vozovky. Koncem minulého roku přišla na náš trh společnost Continental s novinkou v podobě zimních pneumatik pro nákladní vozidla (http://www.busportal.cz/modules.php?name=article&sid=2406). Na názor jsme se zeptali Martina Felixe ze sdružení ČESMAD BOHEMIA. Podle něj se snaží výrobci spíše vyhovět „politické“ poptávce. „Přichází i s takovými podivnostmi, jako pneu s měkčí směsí na zimu, která se ojede a pod ní je tvrdá na léto.“ říká pan Felix a dodává: „ Je ovšem otázka, zda někdo je schopen naplánovat a dodržet přesně intervaly kilometrového proběhu, aby se se záměrem výrobce nerozfázoval a nejezdil v zimě na letních a opačně.“ K otázce využití zimních pneumatik se v loňském lednovém čísle měsíčníku Bez starostí vyjadřuje také Dopravní podnik města Brna. Podle dlouhodobých zkušeností se průměrný počet dnů v roce, kdy jsou silnice v Brně pokryty vrstvou rozježděného sněhu nebo náledím, pohybuje kolem 20. Pro zvýšení bezpečnosti provozu zajišťuje Dopravní podnik, aby hloubka dezénu na pneumatikách všech vozidel v zimním období neklesla pod 5 mm (vyhláška stanovuje 1,6 mm). Dlouhodobé zkušenosti se zimním provozem poukazují na dostatečnost takového opatření a nákup speciálních zimních pneumatik na vozidla, která se pohybují pouze v Brně a jeho blízkém okolí, by byl zbytečností.

Na možnosti využití zimních pneumatik v provozu a případné zkušenosti jsme se zeptali i dalších autobusových dopravců. Od nich nám však (zatím) žádná odpověď nedorazila.

Pro úplnost jen dodáváme, že ani nejkvalitnější zimní pneumatika není samospasitelná a příprava na zimu by měla být komplexní. Kromě zimních náplní a přípravků, které zabraňují „zamrzání“ paliva by měla být vozidla vybavena prostředky pro odstraňování sněhu a nečistot z vozidel a případně sněhovými řetězy. Řidiči by si pak měli být dvojnásob vědomi své odpovědnosti. Zejména v osobní dopravě je důležité, aby se cestující i v těch nejhorších podmínkách s řidičem cítili bezpečně. A věřte, že je v tom i notná dávka psychologie, když máte přesvědčit autobus plný spěchajících, nervózních cestujících, že pokračovat v cestě by bylo mnohem horší a nebezpečnější, než několikahodinové zpoždění.

Každý řidič by měl své vozidlo znát a nemělo by ho překvapit svým chováním ani v extrémních podmínkách. Škola smyku, kterou dnes lze absolvovat i s nákladními vozidly a autobusy, není zbytečnou investicí. Dobrý řidič také ví, že plná nádrž nafty při výjezdu zajistí nejen jisté dojetí do cíle, ale v případě zapadnutí, kolony nebo jiných nepříjemností na cestě také životně důležité teplo pro cestující, jak to dokazují zkušenosti řidičů a cestující z minulého týdne, kdy na své trati zapadly dokonce dva autobusy a cestující museli několik hodin čekat na záchranáře - díky dostatečnému množství paliva v nádrži naštěstí v teple.

Letošní zima přinesla pouze jedinou kalamitu a podle meteorologů nás už žádné větší překvapení nečeká. Nenabízí tím nám všem prostor k zamyšlení se nad sebou samými a čas pro přípravu na zimu příští?

Jan Havíř (janhavir@seznam.cz)