Automat na jízdenky v Londýně.
V několika městech, která navštívil během putování po Skotsku a Anglii, vyzkoušel místní hromadnou dopravu spolupracovník BUSportálu Jan Havíř. Druhý materiál z Británie.
V několika městech, která navštívil během putování po Skotsku a Anglii, vyzkoušel místní hromadnou dopravu spolupracovník BUSportálu Jan Havíř. Druhý materiál z Británie.
Tam, kde autobusy mají volant na pravé straně. První z materiálů o veřejné dopravě v Anglii a ve Skotsku. Fotografie klasických autokarů i vícečlánkových street cars.
Systém hromadné dopravy
Systém hromadné dopravy je velmi podobný tomu, který známe z našich českých měst. Městské linky jsou doplněny příměstskými v rámci integrované dopravy, jednotlivé regiony pak spojují linky dálkové. Na rozdíl od našich měst, kde MHD obsluhuje obvykle jeden dopravce, se ale velmi často v Británii setkáme s rozdělením městských linek mezi více dopravců. Na zastávkách je pak vyvěšen buď jízdní řád jednotlivými dopravci pro každou linku (stejně jako u nás) nebo souhrnný jízdní řád pro jednotlivé směry a časy odjezdů jsou doplněny i číslem linky. Časy odjezdů jsou překvapivě vypsány ve 24hodinovém formátu, hodně často se nepoužívá dělící dvojtečka a čas odjezdu je zobrazen jako čtyřmístné číslo.Orientace
V každém městě se dá sehnat plánek hromadné dopravy a obvykle jsou plánky ve zjednodušené podobě vyvěšeny přímo na zastávce. Linky jsou označeny čísly, často je používáno doplnění písmenem, např. u spojů, které jedou jen po části trasy nebo navíc závlekem přes další zastávky. Ve větších městech (typicky v Londýně) může mít jedna zastávka několik odjezdových stanovišť rozmístěných např. v okolí velké křižovatky. Všechna stanoviště se jmenují stejně, ale každý označník se pro lepší orientaci odliší viditelným kódem (obvykle dvě písmena). I v tak složitém systému se orientuje docela dobře. V oblasti je umístěno několik map zobrazujících dopravní síť a seznam významných zastávek. U každého názvu zastávky je uveden kód označníku, od kterého linka odjíždí a seznam je doplněn plánkem, podle kterého se dostanete k vámi zvolenému označníku. Přímo na označníku (nebo v přístřešku u něj) je pak vyvěšena mapa a jízdní řády jen těch linek a směrů, které zastavují právě u tohoto označníku. V Oxfordu dotáhli informování cestujících k dokonalosti tím, že nabízejí cestujícím službu zasílání časů odjezdů na mobilní telefon. Na vývěsce s jízdními řády je uveden také alfanumerický kód zastávky a pokud jej cestující zašle na uvedené telefonní číslo, jako odpověď mu přijde krátká textová zpráva s časy nejbližších odjezdů do různých směrů ze zastávky, kde se právě nachází.Jízdné
Jízdné je v Británii na naše poměry poněkud drahé. Cena základní jízdenky se pohybuje v rozmezí 1 – 2 GBP. Některá města mají stanovenou jednotnou sazbu za jízdu, jinde cena závisí na vzdálenosti, kterou ujedete. V každém městě lze kromě základní jízdenky zakoupit i výhodnější předplatní. Základní jízdenka se obvykle kupuje při nástupu do vozidla u řidiče. Vhodíte přesný obnos (řidiči v žádném případě nevracejí) do plechové schránky opatřené ze strany k řidiči plexisklem. Řidič pak za použití elektronického strojku (dá se připodobnit těm, které známe od nás) vystaví jízdenku. V okamžiku zahájení tisku drobné mince propadnou do pokladny. Lístky jsou tištěny na podlouhlý proužek papíru tiskárnou buď přímo ve strojku nebo umístěnou za dveřmi řidiče směrem do vozidla. Jsou ale i jiné způsoby prodeje jízdenek. V Yorku nám prodával jízdenku ve vozidle průvodčí z mechanického strojku a v Londýně je nutné zakoupit jízdenku před nástupem do vozidla v automatu na zastávce. Musíme ale uznat, že v Londýně je automat opravdu na každé zastávce.Vozidla
Pro Británii jsou typické patrové autobusy a setkáte se s nimi nejen v Londýně. Je v nich více místa a lepší výhled, mnohé z nich jsou nízkopodlažní. Z ekonomických a provozních důvodů jsou nasazována i "jednopodlažní" vozidla jak v sólo tak v kloubovém provedení. Vozidla jsou provedena v barvách dopravce kromě Londýna, kde se drží tradice a všechna vozidla jsou opatřena červeným nátěrem. Interiéry vozidel byly čisté a prostorné, srovnatelné s našimi vozidly.Hop On, Hop Off
A na závěr ještě jednu kuriozitu. V každém větším městě provozuje buď přímo místní dopravce nebo cestovní agentura linku určenou zejména turistům, kteří si chtějí rychle a systematicky prohlédnout významné památky dané lokality. Na linku jsou obvykle nasazovány starší typy patrových autobusů, které v zadní části horního patra mají pro lepší výhled a kontakt s okolím oddělanou střechu. Ve vozidle, které zastavuje po celém městě na zastávkách u turisticky zajímavých míst, jede obvykle také průvodce, který do mikrofonu hlásí informace o místech, kterými autobus projíždí. Služba je vtipně pojmenována Hop On, Hop Off (z angl. naskoč, vyskoč), což vystihuje její princip. Na linku si při prvním nástupu zakoupíte jízdenku, která platí celých 24 hodin. Vždy, když se dostanete do místa, které si chcete lépe prohlédnout, vystoupíte, pokocháte se a v prohlídce po trase linky pokračujete, až sami chcete, jiným Hop On, Hop Off autobusem.Jan Havíř (janhavir@seznam.cz)
Foto: Jan Havíř, Barbora Havířová
Autobusová jízdenka z Glasgow
Autobusová jízdenka z Londýna
Označník zastávky MHD v Edinburghu
Doplnění označníku písmenným kódem pro odlišení stanovišť.
Na londýnské linky 9 a 15 jsou nasazována kromě moderních také historická vozidla.