I když to nepovažuji za moudré a bezpečné a nikomu to nedoporučuji, zaznamenala jsem převládající rychlost Ayatsu.
Je pravda, že při jízdě osobním autem nelze investigativně mapovat úroveň cestování, ale dá se vyhodnotit, jak rychle jezdí autobusy po dálnici. Zaměřili jsme se na žlutý Ayats Student Agency - tato společnost bývá ohledně rychlosti nejvíce rozebírána. Aktualizováno.
Je pravda, že při jízdě osobním autem nelze investigativně mapovat úroveň cestování, ale dá se vyhodnotit, jak rychle jezdí autobusy po dálnici. Zaměřili jsme se na žlutý Ayats Student Agency - tato společnost bývá ohledně rychlosti nejvíce rozebírána. Aktualizováno.
Na úvod správná připomínka dopravce:"Tachometr a
a tachograf v autobuse je cejchovaný a 100 km/h je skutečně 100 km/h. Oproti tomu tachometr v autě
předbíhá (už od výrobce) o cca. 7 až 10 %, a to kvůli možnosti montáži různých velikostí pneumatik."
Takže berte rychlosti s touto rezervou, změřit autobus může zas jen autobus anebo oprávněný orgán. Kdyby to ostatně intenzivně dělali a informovali veřejnost, čánek nevznikl.
Monitorování proběhlo okolo 9:30 20.4.2006 na D5 do Prahy. Autobus Student Agency jsem dojela náhodou - nebyl v tom žádný úmysl. Dokázala jsem se za ním držet cca 20 minut. Po celou dobu sledování lze za převládající rychlost na tachometru osobního auta označit 110 km/h, která nebyla v měřeném úseku nikdy překročena. Abych nebyla jednostranně zaměřená, "zkontrolovala" jsem ještě krátce další tři autobusy (více jich na trase nebylo) - sedmičková Karosa obce Manětín 100 km/h, Neoplan slovenského Turancaru 105-110, a Setra německé cestovky Lamburger 115 při předjíždění ... Na zpáteční cestě bylo autobusů ještě méně, žlutí byly v jiném taktu než já, patrně vojenská sedmičková Karosa (podle numerické SPZ či RZ) 100 a devítková Karosa ČSAD autobusy Plzeň na krátkém úseku 110.
Cestou za autobusem Student Agency jsem si uvědomila, v jak nelehké situaci autobusy jsou. Jedou pomaleji než osobní auta v levém a rychleji než kamiony v pravém. To je nutí k neustálému předjíždění - přejíždění z pravého pruhu do levého a zpátky. Nikdy jsem se tolik nenapředjížděla jako při cestě za autobusem. Moc bezpečně se to nejeví.
Podle odborníka - dopravce nejsou prohřešky na dálnici až tak časté díky omezovačům, problémy jsou tam, kde je rychlost nebezpečná, ale nižší než 100 mimo dálnici. Pokud si změříte svůj autobus na dálnici, zneklidněte se až při rychlosti 120 km/h.
Obratem BUSportálu napsal čtenář Marek:
Takže berte rychlosti s touto rezervou, změřit autobus může zas jen autobus anebo oprávněný orgán. Kdyby to ostatně intenzivně dělali a informovali veřejnost, čánek nevznikl.
Monitorování proběhlo okolo 9:30 20.4.2006 na D5 do Prahy. Autobus Student Agency jsem dojela náhodou - nebyl v tom žádný úmysl. Dokázala jsem se za ním držet cca 20 minut. Po celou dobu sledování lze za převládající rychlost na tachometru osobního auta označit 110 km/h, která nebyla v měřeném úseku nikdy překročena. Abych nebyla jednostranně zaměřená, "zkontrolovala" jsem ještě krátce další tři autobusy (více jich na trase nebylo) - sedmičková Karosa obce Manětín 100 km/h, Neoplan slovenského Turancaru 105-110, a Setra německé cestovky Lamburger 115 při předjíždění ... Na zpáteční cestě bylo autobusů ještě méně, žlutí byly v jiném taktu než já, patrně vojenská sedmičková Karosa (podle numerické SPZ či RZ) 100 a devítková Karosa ČSAD autobusy Plzeň na krátkém úseku 110.
Cestou za autobusem Student Agency jsem si uvědomila, v jak nelehké situaci autobusy jsou. Jedou pomaleji než osobní auta v levém a rychleji než kamiony v pravém. To je nutí k neustálému předjíždění - přejíždění z pravého pruhu do levého a zpátky. Nikdy jsem se tolik nenapředjížděla jako při cestě za autobusem. Moc bezpečně se to nejeví.
Jak rychle mají autobusy na dálnici vlastně jezdit?
Jak už jsme na BUSportálu kdysi napsali: Každý, kdo se okolo autobusů pohybuje, ví, že je "stotřicítka" pro autobus pouze akademickou možností, protože konstrukční rychlost umožňuje maximálně "stovku". Ne že by to autobusy nemohly rozjet, ale nemohly by to adekvátně bezpečně zabrzdit - se stávajícím technickým standardem, a to i ty nejluxusnější. Proto jsou v autobusech omezovače, navíc tachografová kolečka (a digitální tachografy) jasně sdělí, jakže se to autobus choval po celou dobu cesty.Jde jen o to, zda to někoho zodpovědného zajímá.
Podle odborníka - dopravce nejsou prohřešky na dálnici až tak časté díky omezovačům, problémy jsou tam, kde je rychlost nebezpečná, ale nižší než 100 mimo dálnici. Pokud si změříte svůj autobus na dálnici, zneklidněte se až při rychlosti 120 km/h.
Obratem BUSportálu napsal čtenář Marek:
"... reaguji na váš článek o tom, jak u nás jezdí autobusy. Náhodou jsem si dělal podobný test během celého jednoho týdne koncem února. Jezdím po D1 Brno-Praha denně. Výsledky: Student Agency Beulas žlutý 100-110, Turismo starší Neoplan Megaliner běžně 110-130, Katev lines Mercedes-Benz 100, Minitrans patrový DAF 90-98,H-S bussi CSA bílá malá Setra 90-98kmh, SAD Žilina Karosa asi řady 7 100-110, Lechner CZ patrový Neoplan 110-115, Autodoprava Moravia Express Coufalík Neoplan Megaliner 120, K.C.E. Berkhof 100-110,Tourbus Man 90,Csad Vyskov Karosa rady 7 90-98, VegaTour malý zlatý Mercedes-Benz S 90. Měřeno digitálnim tachometrem ve vozidle Fiat Stilo ... "