Pavel Prouza je ředitelem FlixBusu pro Českou a Slovenskou republiku od roku 2017. Foto FlixBus
Nápad provozovat dálkové autobusy vznikl v Mnichově u piva před deseti lety. Dnes přepraví zelený gigant 45 milionů cestujících ročně a plánuje další růst v Česku a hlavně na Slovensku.
Nápad provozovat dálkové autobusy vznikl v Mnichově u piva před deseti lety. Dnes přepraví zelený gigant 45 milionů cestujících ročně a plánuje další růst v Česku a hlavně na Slovensku.
S nápadem na založení firmy provozující v Německu dálkové autobusy přišli v březnu 2009 přišli studenti André Schwämmlein, Jochen Engert a Daniel Krauss. Daniel byl IT manažerem v Microsoftu, André a Jochen společně pracovali jako strategičtí poradci. Jochen: "Potkali jsme se na zahrádce pivní hospůdky v Mnichově. Snažili jsme se vymyslet něco nového, našeho, co by pomohlo změnit svět cestování."
Rok 2011:
Kolem roku 2010, 2011 probíhaly na politické scéně diskuze ohledně deregulace německého trhu s dálkovými autobusy. Do té doby se téma vyvíjelo bez větší pozornosti veřejnosti, ale právě v roce 2011 nadešel ten správný čas se tématem znova zabývat. „Řekli jsme si, že je to skvělá příležitost. Německý dopravní trh byl vedený tradičními způsoby řízení, nejčastěji se jednalo o rodinné podniky, celkově dost zastaralý, a to zejména co se marketingu, prodejů nebo inovací týče. Věděli jsme, že je to skvělá možnost přijít s něčím novým, přesunout se do online prostředí. Byla to jedinečná příležitost, kterou jsme nechtěli prošvihnout. A tehdy jsme se do toho opravdu pustili," říká Jochen.
Rok 2013:
Na německé silnici vyjíždí první, tehdy modrý, autobus s logem FlixBus.
Rok 2014:
Česká republika se stává součástí zelené sítě FlixBus. První mezinárodní linka s osmi zelenými autobusy partnera Umbrella Coach & Buses zastavuje v Praze a Plzni.
Rok 2017:
Start prvních vnitrostátních linek. Od 17. srpna páteřní trasy denně spojují Prahu s regionálními centry Brno, Liberec, Karlovy Vary, Český Krumlov a Plzeň. „Nově spuštěné linky jsou pouze začátek. Naším cílem je být jedničkou na klíčových linkách do roku 2018 a postupně zapojit do naší zelené sítě celou Českou republiku," řekl začátkem srpna 2017 ředitel FlixBus pro Českou republiku Pavel Prouza.
Rok 2018:
Doposud nejvýznamější rozvoj české dopravní sítě – během roku 2018 vzrostl počet zastávek v ČR o 30 nových, především v regionech. Byla zavedena spojení z Prahy a Brna do chorvatské Slavonije a na letiště v Budapešti, z Prahy do dánské Kodaně, z Prahy a Českých Budějovic do Bledu a Lublaně, z Prahy k maďarskému Balatonu, do Rijeky i Splitu, z Prahy a Liberce do Varšavy, Poznaně a Gdaňsku, z jižních Čech do Vídně, Bratislavy a Budapešti. Každý den jezdí vnitrostátní linky mezi Prahou, Brnem, Kroměříží a Zlínem a mezi Prahou, Louny, Chomutovem, Jirkovem a Mostem, častěji jezdí autobusy i do Chebu.
Jedna z poboček FlixBusu sídlí od roku 2017 i v České republice. Podařilo se splnit předsevzetí z roku 2017? Zeptali jsme se prvního zaměstnance a ředitele Pavla Prouzy. Spolu s 25 lidmi se stará o domácí a slovenský trh. Jak sám říká, se svým týmem je spokojen, a i díky tomu ho práce hodně baví.
Jste spokojený s fungováním FlixBusu v České republice, podařilo se vám splnit předsevzetí z roku 2017, kdy jste chtěli zelenou sítí pokrýt celou republiku?
Osobně jsem s vývojem FlixBus v Čechách spokojen hodně. Začali jsme s několika málo zastávkami pro mezinárodní linky, chtěli jsme ale nabídnout cestování s jedním přestupem dál po Evropě a zpřístupnit cestování po Česku ve standardu FlixBus co nejvíce lidem. V loňském roce se nám podařilo rozšířit počet zastávek o 30, což je hodně. Být jedničkou na klíčových linkách naším cílem zůstává i do budoucna a jsou linky, na kterých se již silnějšímu postavení blížíme. Nicméně jsme postupem času, a i na základě průzkumů, zjistili, jak velmi zvykoví jsou čeští zákazníci. Jezdí s jedním dopravcem a to je pro ně rozhodující. Snažíme se to postupně měnit, sice to nejde úplně podle našich představ, ale měsíc od měsíce vidíme posun k lepšímu. Pro nás je důležité přinášet na trh konkurenci a inovaci v chápání autobusové dopravy. Cestování musí být udržitelné nákladově, právě udržování nákladů na co nejnižší úrovni nám umožňuje nabídnout co nejatraktivnější ceny. Díky tomu máme dobré výchozí předpoklady k dlouhodobě dobré pozici na českém trhu. (FlixBus má server pro zábavní portál v autobuse a zákazník používá vlastní mobilní zařízení, nemá palubní personál, nápoje nebo tisk).
Připomeňme váš obchodní model. Partneři FlixBus zajišťují vše, co souvisí se samotným provozem, jejich autobusy musí splňovat vysoko nastavené standardy jak z hlediska bezpečnosti, tak i vybavení pro cestující. Netýkají se vás tedy problémy s dodržováním jízdních řádů ani s řidiči. Vaší starostí je spokojenost zákazníků, prodej jízdenek, marketing a cenová politika. Nad tou mnozí kroutí hlavou. Dlouhodobě se vám ale asi vyplácí.
Naše filozofie je dělat to, co umíme dobře - marketing a komunikaci se zákazníky. Samotný provoz je na našich dopravních partnerech. Zákazník by neměl poznat, zda jede spojem v Čechách nebo v zahraničí. Proto máme standardy, jak má autobus vypadat a jak má být vybaven. Náročné je to hlavně na začátku spolupráce. Dopravce by se měl odpoutat od své autonomie, musíme si vzájemně důvěřovat a respektovat se. Samozřejmě je to vždy určitý risk, o který se dělíme, stejně jako o tržby. Tento model je osvědčený a dovoluje nám rychle expandovat.
Cenotvorba jde podle nás proti tradičnímu fungování autobusové přepravy. Chováme se v podstatě jako aerolinky. Používáme stejnou cenovou politiku dynamických cen. Máme několik cenových tříd rozprostřených v autobuse podle zájmu v čase a sezónnosti. Z toho vycházíme při určování výše cen. Nabízíme ceny extrémně atraktivní, na střední ale pořád výhodné úrovni, a ceny vyšší. Nikdy nejdeme na cenu, za kterou by si jízdenku nikdo nekoupil. Možná to při našem vstupu na trh někoho překvapilo, ale my se díváme se vždy na dlouhodobý horizont a snažíme se stále získávat nové stálé cestující.
Co si máme představit pod pojmem plánování sítě, vezmete mapu, otevřete IDOS a zkoušíte, kam ještě nejezdí moc autobusů nebo vlaků?
O této věci hovořím rád. Jde o poměrně složitý a odborný proces. Plánování je u nás specifické tím, že vždycky zahrnuje celou síť. Při úvahách o otevření nového nebo posílení stávajícího koridoru hodnotíme vždy komplexně vlastní linky. Máme centrální oddělení plánování v Berlíně, kde podle regionů sledují bílá místa a efektivitu našich linek. Při zvětšující se poptávce spoje posilujeme, příkladem z poslední doby je Krakov, kam se jezdí masově. Vždycky vypracováváme detailní kalkulaci a podle výsledné míry rizika se buď do projektu pustíme nebo ne. To je první, největší, část naší plánovací sekvence. Následně přichází na řadu ještě diskuze s potencionálními dopravními partnery nad finální podobou trasy. Teprve poté podáváme žádost o licenci. Na mapu se také díváme, ale v první řadě analyzujeme, proč v určité oblasti nejezdíme.
Kromě České republiky řídíte i rozvoj sítě na Slovensku, kolik máte aktuálně celkem partnerů. Nedávno jste začali spolupráci s velkou dopravní firmou ICOM transport. Jste vy i cestující spokojení?
Máme v Čechách i na Slovensku po třech partnerech, ICOM transport není náš klasický partner. Je to velká společnost s různým portfoliem zájmu. Dálkovou autobusovou dopravu na naší úrovni chtěli realizovat, ale nakonec k tomu nedošlo. Jsme rádi, že se podařilo najít společnou řeč a v prosinci jsme se na spolupráci dohodli. ICOM na linku nasadil Mercedes Tourismo splňující standardy FlixBus a cestující jsou velmi spokojení. My jsme si jisti, že nabídneme z hlediska marketingu a prodejních aktivit služby nad rámec možností ICOM. Ve spolupráci jsme udělali první krok a předpokládám, že společně budeme pokračovat.
Jsme celkem malý stát, je ještě prostor, nějaká trasa, kam je atraktivní zavést nové spojení, aniž byste konkurovali stávajícímu dopravci?
Vždycky zkoumáme konkurenční obrázek oblasti, kam bychom potencionálně chtěli vstoupit. Zda má cestující na výběr sednout do auta nebo jet autobusem či vlakem. Podle toho se rozhodujeme. Často jdeme tam, kde už autobusy jezdí, ale vždy to musí dávat smysl. Zpravidla oslovujeme stávajícího, většinou dlouhodobého dopravce, a snažíme se ho přesvědčit o tom, že dokážeme získat další cestující. Konkrétním příkladem je linka Praha – Mnichov. Tam jsme navázali partnerství s původním dopravcem Autobus Oberbayern, který linku jezdí desítky let. Pokud ale zjistíme, že dokážeme nabídnout kvalitnější služby, vstupujeme na linku sami.
Nedávno se podařilo do IDOS zaintegrovat přímý prodej jízdenek na vlaky RegioJet, už nějakou dobu funguje prodej jízdenek na Arriva vlaky a Leo Express, jízdenky jde koupit i na všechny autobusové dopravce. Na FlixBus se zatím prodává jen určitý počet míst a často je spojení vyprodáno, uvažujete o plnohodnotném prodeji?
Z hlediska celé skupiny FlixBus nepodporujeme přímý prodej přes on-line partnery. Nicméně specifika českého trhu jsou natolik silná, že postupně v blízkém časovém horizontu nabídneme plný prodej přes platformy IDOS. Česko a Slovensko je v tomto smyslu jedinečné, v Evropě prakticky podobný systém neexistuje.
Je stále ještě začátek nového roku, jde o pátý rok od zavedení první mezinárodní linky se zastávkami v České republice. Jaký ten rok pro FlixBus bude, na co se mohou cestující těšit, připravujete nějaký větší rozvoj?
S naší současnou sítí v České republice jsme spokojeni. Za rok a půl jsme jí dokázali dramaticky rozvinout. Jsou ale ještě lokality, které budeme chtít v letošním a příštím roce podpořit.
Velké téma pro nás je nyní Slovensko. Díváme se opět na to, kde má smysl linky zavádět a s kým spolupracovat. Jdeme opět cestou silných partnerů, tak abychom společně nabídli slovenským zákazníkům o řád lepší cestování než dosud. Je to trochu složitější z důvodu vlaků zdarma, ale koridory pro autobusy tam pořád jsou a věříme, že určitý typ cestujících se z vlaků na naše autobusy přeorientuje.
V letošním roce připravujeme v Čechách systém sezónních linek s českými partnery a předpokládáme, že se nám podaří nastavit lepší úroveň komfortu cestování. Enormní zájem je tradičně o Chorvatsko, připravujeme i destinace v Rakousku a Itálii. Zaměříme se na náš produkt jako takový, na to jak vypadá autobus. Zlepšíme zábavní portál, zkusíme získat nějaký prémiový obsah. V loňském roce jsme se soustředili na Wifi a jsme v nabídce nelimitované Wifi nejlepší na trhu. Všechna zlepšení budou ale vždy v souladu s naší filozofií udržitelnosti nízkých nákladů a atraktivních cen.
Rok 2011:
Kolem roku 2010, 2011 probíhaly na politické scéně diskuze ohledně deregulace německého trhu s dálkovými autobusy. Do té doby se téma vyvíjelo bez větší pozornosti veřejnosti, ale právě v roce 2011 nadešel ten správný čas se tématem znova zabývat. „Řekli jsme si, že je to skvělá příležitost. Německý dopravní trh byl vedený tradičními způsoby řízení, nejčastěji se jednalo o rodinné podniky, celkově dost zastaralý, a to zejména co se marketingu, prodejů nebo inovací týče. Věděli jsme, že je to skvělá možnost přijít s něčím novým, přesunout se do online prostředí. Byla to jedinečná příležitost, kterou jsme nechtěli prošvihnout. A tehdy jsme se do toho opravdu pustili," říká Jochen.
Rok 2013:
Na německé silnici vyjíždí první, tehdy modrý, autobus s logem FlixBus.
Rok 2014:
Česká republika se stává součástí zelené sítě FlixBus. První mezinárodní linka s osmi zelenými autobusy partnera Umbrella Coach & Buses zastavuje v Praze a Plzni.
Rok 2017:
Start prvních vnitrostátních linek. Od 17. srpna páteřní trasy denně spojují Prahu s regionálními centry Brno, Liberec, Karlovy Vary, Český Krumlov a Plzeň. „Nově spuštěné linky jsou pouze začátek. Naším cílem je být jedničkou na klíčových linkách do roku 2018 a postupně zapojit do naší zelené sítě celou Českou republiku," řekl začátkem srpna 2017 ředitel FlixBus pro Českou republiku Pavel Prouza.
Rok 2018:
Doposud nejvýznamější rozvoj české dopravní sítě – během roku 2018 vzrostl počet zastávek v ČR o 30 nových, především v regionech. Byla zavedena spojení z Prahy a Brna do chorvatské Slavonije a na letiště v Budapešti, z Prahy do dánské Kodaně, z Prahy a Českých Budějovic do Bledu a Lublaně, z Prahy k maďarskému Balatonu, do Rijeky i Splitu, z Prahy a Liberce do Varšavy, Poznaně a Gdaňsku, z jižních Čech do Vídně, Bratislavy a Budapešti. Každý den jezdí vnitrostátní linky mezi Prahou, Brnem, Kroměříží a Zlínem a mezi Prahou, Louny, Chomutovem, Jirkovem a Mostem, častěji jezdí autobusy i do Chebu.
Dnes má FlixBus přes 1200 zaměstnanců v 16 kancelářích. V 29 zemích úzce spolupracuje s více než 300 dopravními partnery a 7 000 řidiči. Ročně do jeho autobusů nastoupí 45 milionů cestujících.
Jedna z poboček FlixBusu sídlí od roku 2017 i v České republice. Podařilo se splnit předsevzetí z roku 2017? Zeptali jsme se prvního zaměstnance a ředitele Pavla Prouzy. Spolu s 25 lidmi se stará o domácí a slovenský trh. Jak sám říká, se svým týmem je spokojen, a i díky tomu ho práce hodně baví.
Jste spokojený s fungováním FlixBusu v České republice, podařilo se vám splnit předsevzetí z roku 2017, kdy jste chtěli zelenou sítí pokrýt celou republiku?
Osobně jsem s vývojem FlixBus v Čechách spokojen hodně. Začali jsme s několika málo zastávkami pro mezinárodní linky, chtěli jsme ale nabídnout cestování s jedním přestupem dál po Evropě a zpřístupnit cestování po Česku ve standardu FlixBus co nejvíce lidem. V loňském roce se nám podařilo rozšířit počet zastávek o 30, což je hodně. Být jedničkou na klíčových linkách naším cílem zůstává i do budoucna a jsou linky, na kterých se již silnějšímu postavení blížíme. Nicméně jsme postupem času, a i na základě průzkumů, zjistili, jak velmi zvykoví jsou čeští zákazníci. Jezdí s jedním dopravcem a to je pro ně rozhodující. Snažíme se to postupně měnit, sice to nejde úplně podle našich představ, ale měsíc od měsíce vidíme posun k lepšímu. Pro nás je důležité přinášet na trh konkurenci a inovaci v chápání autobusové dopravy. Cestování musí být udržitelné nákladově, právě udržování nákladů na co nejnižší úrovni nám umožňuje nabídnout co nejatraktivnější ceny. Díky tomu máme dobré výchozí předpoklady k dlouhodobě dobré pozici na českém trhu. (FlixBus má server pro zábavní portál v autobuse a zákazník používá vlastní mobilní zařízení, nemá palubní personál, nápoje nebo tisk).
Připomeňme váš obchodní model. Partneři FlixBus zajišťují vše, co souvisí se samotným provozem, jejich autobusy musí splňovat vysoko nastavené standardy jak z hlediska bezpečnosti, tak i vybavení pro cestující. Netýkají se vás tedy problémy s dodržováním jízdních řádů ani s řidiči. Vaší starostí je spokojenost zákazníků, prodej jízdenek, marketing a cenová politika. Nad tou mnozí kroutí hlavou. Dlouhodobě se vám ale asi vyplácí.
Naše filozofie je dělat to, co umíme dobře - marketing a komunikaci se zákazníky. Samotný provoz je na našich dopravních partnerech. Zákazník by neměl poznat, zda jede spojem v Čechách nebo v zahraničí. Proto máme standardy, jak má autobus vypadat a jak má být vybaven. Náročné je to hlavně na začátku spolupráce. Dopravce by se měl odpoutat od své autonomie, musíme si vzájemně důvěřovat a respektovat se. Samozřejmě je to vždy určitý risk, o který se dělíme, stejně jako o tržby. Tento model je osvědčený a dovoluje nám rychle expandovat.
Cenotvorba jde podle nás proti tradičnímu fungování autobusové přepravy. Chováme se v podstatě jako aerolinky. Používáme stejnou cenovou politiku dynamických cen. Máme několik cenových tříd rozprostřených v autobuse podle zájmu v čase a sezónnosti. Z toho vycházíme při určování výše cen. Nabízíme ceny extrémně atraktivní, na střední ale pořád výhodné úrovni, a ceny vyšší. Nikdy nejdeme na cenu, za kterou by si jízdenku nikdo nekoupil. Možná to při našem vstupu na trh někoho překvapilo, ale my se díváme se vždy na dlouhodobý horizont a snažíme se stále získávat nové stálé cestující.
Co si máme představit pod pojmem plánování sítě, vezmete mapu, otevřete IDOS a zkoušíte, kam ještě nejezdí moc autobusů nebo vlaků?
O této věci hovořím rád. Jde o poměrně složitý a odborný proces. Plánování je u nás specifické tím, že vždycky zahrnuje celou síť. Při úvahách o otevření nového nebo posílení stávajícího koridoru hodnotíme vždy komplexně vlastní linky. Máme centrální oddělení plánování v Berlíně, kde podle regionů sledují bílá místa a efektivitu našich linek. Při zvětšující se poptávce spoje posilujeme, příkladem z poslední doby je Krakov, kam se jezdí masově. Vždycky vypracováváme detailní kalkulaci a podle výsledné míry rizika se buď do projektu pustíme nebo ne. To je první, největší, část naší plánovací sekvence. Následně přichází na řadu ještě diskuze s potencionálními dopravními partnery nad finální podobou trasy. Teprve poté podáváme žádost o licenci. Na mapu se také díváme, ale v první řadě analyzujeme, proč v určité oblasti nejezdíme.
Kromě České republiky řídíte i rozvoj sítě na Slovensku, kolik máte aktuálně celkem partnerů. Nedávno jste začali spolupráci s velkou dopravní firmou ICOM transport. Jste vy i cestující spokojení?
Máme v Čechách i na Slovensku po třech partnerech, ICOM transport není náš klasický partner. Je to velká společnost s různým portfoliem zájmu. Dálkovou autobusovou dopravu na naší úrovni chtěli realizovat, ale nakonec k tomu nedošlo. Jsme rádi, že se podařilo najít společnou řeč a v prosinci jsme se na spolupráci dohodli. ICOM na linku nasadil Mercedes Tourismo splňující standardy FlixBus a cestující jsou velmi spokojení. My jsme si jisti, že nabídneme z hlediska marketingu a prodejních aktivit služby nad rámec možností ICOM. Ve spolupráci jsme udělali první krok a předpokládám, že společně budeme pokračovat.
Jsme celkem malý stát, je ještě prostor, nějaká trasa, kam je atraktivní zavést nové spojení, aniž byste konkurovali stávajícímu dopravci?
Vždycky zkoumáme konkurenční obrázek oblasti, kam bychom potencionálně chtěli vstoupit. Zda má cestující na výběr sednout do auta nebo jet autobusem či vlakem. Podle toho se rozhodujeme. Často jdeme tam, kde už autobusy jezdí, ale vždy to musí dávat smysl. Zpravidla oslovujeme stávajícího, většinou dlouhodobého dopravce, a snažíme se ho přesvědčit o tom, že dokážeme získat další cestující. Konkrétním příkladem je linka Praha – Mnichov. Tam jsme navázali partnerství s původním dopravcem Autobus Oberbayern, který linku jezdí desítky let. Pokud ale zjistíme, že dokážeme nabídnout kvalitnější služby, vstupujeme na linku sami.
Nedávno se podařilo do IDOS zaintegrovat přímý prodej jízdenek na vlaky RegioJet, už nějakou dobu funguje prodej jízdenek na Arriva vlaky a Leo Express, jízdenky jde koupit i na všechny autobusové dopravce. Na FlixBus se zatím prodává jen určitý počet míst a často je spojení vyprodáno, uvažujete o plnohodnotném prodeji?
Z hlediska celé skupiny FlixBus nepodporujeme přímý prodej přes on-line partnery. Nicméně specifika českého trhu jsou natolik silná, že postupně v blízkém časovém horizontu nabídneme plný prodej přes platformy IDOS. Česko a Slovensko je v tomto smyslu jedinečné, v Evropě prakticky podobný systém neexistuje.
Je stále ještě začátek nového roku, jde o pátý rok od zavedení první mezinárodní linky se zastávkami v České republice. Jaký ten rok pro FlixBus bude, na co se mohou cestující těšit, připravujete nějaký větší rozvoj?
S naší současnou sítí v České republice jsme spokojeni. Za rok a půl jsme jí dokázali dramaticky rozvinout. Jsou ale ještě lokality, které budeme chtít v letošním a příštím roce podpořit.
Velké téma pro nás je nyní Slovensko. Díváme se opět na to, kde má smysl linky zavádět a s kým spolupracovat. Jdeme opět cestou silných partnerů, tak abychom společně nabídli slovenským zákazníkům o řád lepší cestování než dosud. Je to trochu složitější z důvodu vlaků zdarma, ale koridory pro autobusy tam pořád jsou a věříme, že určitý typ cestujících se z vlaků na naše autobusy přeorientuje.
V letošním roce připravujeme v Čechách systém sezónních linek s českými partnery a předpokládáme, že se nám podaří nastavit lepší úroveň komfortu cestování. Enormní zájem je tradičně o Chorvatsko, připravujeme i destinace v Rakousku a Itálii. Zaměříme se na náš produkt jako takový, na to jak vypadá autobus. Zlepšíme zábavní portál, zkusíme získat nějaký prémiový obsah. V loňském roce jsme se soustředili na Wifi a jsme v nabídce nelimitované Wifi nejlepší na trhu. Všechna zlepšení budou ale vždy v souladu s naší filozofií udržitelnosti nízkých nákladů a atraktivních cen.
Síť FlixBus v ČR a SR na začátku roku 2018. Foto FlixBus
Síť FlixBus v ČR a SR na konci roku 2018. Foto FlixBus
Koncern ICOM transport spolupracuje s FlixBusem na trase Třebíč - Jihlava - Praha od konce roku 2018. Foto ICOM