Pro možnost využití elektrických autobusů v městské dopravě testuje statutární město Jablonec nad Nisou autobus E-Way o délce 9,5. Bez cestujících, ale se zátěží, jezdí na jabloneckých trasách a zajíždí i do horských oblastí. E-Way v této délkové variantě je v ČR na testování poprvé. V březnu pak bude mít Jablonecká dopravní vypůjčený dvanáctimetrový autobus SOR NS 12 electric.
Pro možnost využití elektrických autobusů v městské dopravě testuje statutární město Jablonec nad Nisou autobus E-Way o délce 9,5. Bez cestujících, ale se zátěží, jezdí na jabloneckých trasách a zajíždí i do horských oblastí. E-Way v této délkové variantě je v ČR na testování poprvé. V březnu pak bude mít Jablonecká dopravní vypůjčený dvanáctimetrový autobus SOR NS 12 electric.
„Výpůjčkou elektrobusů si chceme otestovat jejich technické vlastnosti v náročném horském terénu. Jde o již vyzkoušenou a ověřenou metodu testování, kterou jsme využili například v srpnu 2018 před zavedením linky MHD do areálu nemocnice. Tehdy jsme si pro testování vypůjčili malokapacitní autobus z Dopravního podniku České Budějovice,“ říká jablonecký primátor Miloš Vele.
„Potřebujeme získat přesná data z provozu při zatížení autobusu tzv. mrtvou váhou. Třicetikilogramové pytle s pískem tak simulují zatížení do 3 tun, což odpovídá zhruba obsazení autobusu 40 cestujícími, což je 60 % celkové kapacity autobusu,“ doplňuje ředitel Jablonecké dopravní (JD) Luboš Wejnar. Při testování bez cestujících je možné vyzkoušet a simulovat různé podmínky v provozu bez ohledu na jízdní řád. „Těmi zkoumanými body jsou kupříkladu rozjezdy i opakované průjezdy v ulici Kamenné, ale i průjezdy horskými oblastmi Bedřichova nebo Maxova,“ připomíná Wejnar s tím, že JD má pro testování k dispozici data sklonitosti celé sítě MHD s přesností na desetiny procenta a metry.
V současné době JD testuje městský autobus E-WAY v délce 9,5 m, který má zapůjčený od společnosti Iveco Czech Republic. Vozidlo je zcela nové a JD je první společností, která jej má k testování zapůjčený. Druhým testovaným vozidlem bude městský autobus v délce 12 metrů od výrobce SOR Libchavy. Ten bude v jabloneckém provozu testovaný v březnu.
Během testování oba vozy jezdí se zátěží, vyhodnocení dat přinese informaci, na kterých linkách jablonecké MHD bude elektrobusy vhodné použít. „S dopravcem ČSAD Slaný, jenž v Jablonci městskou hromadnou dopravu zajišťuje, jednáme o dočasném zařazení elekrobusů do běžného provozu s cestujícími během podzimních měsíců,“ uzavírá Luboš Wejnar.
Jablonec nad Nisou uzavřel smlouvu s ČSAD Slaný v listopadu 2021. Na Jablonecku tak od února 2023 jezdí 23 velkých Mercedes Contecto a čtyři malé Rošero, všechny hybridní. Smlouva je pětiletá, platí do konce ledna 2028.

Do Mníšku pod Brdy dorazily první vodíkové autobusy
Pro Varšavskou veřejnou dopravu dodá autobusy také Otokar
Do Chomutova a Jirkova přijedou parciální trolejbusy Škoda…


