Dopravní společnost Zlín – Otrokovice si elektrický autobus vypůjčila od Iveco Bus pro otestování v provozu v místních podmínkách. Zkušenosti využije při nákupu nových vozidel.
Dopravní společnost Zlín – Otrokovice si elektrický autobus vypůjčila od Iveco Bus pro otestování v provozu v místních podmínkách. Zkušenosti využije při nákupu nových vozidel.
Krátkodobá zápůjčka nových vozidel MHD není v Dopravní společnost Zlín – Otrokovice (DSZO) novinkou. I u Iveco E-WAY chce otestovat jeho vlastnosti a mohla se fundovaně rozhodovat při pořizování nových vozů. „Chceme získávat maximum informací i praktických zkušeností, než vypíšeme podmínky pro výběrové řízení na nákup nových vozidel,“ uvedl ředitel DSZO Josef Kocháň. Cestující mohou elektrobus potkávat do 10. listopadu na linkách MHD, především na lince 33 ve Zlíně a na lince 55 v Otrokovicích, dvanáctimetrový nízkopodlažní plně elektrický autobus E-WAY.
Předváděcí vozidlo firmy Iveco Vysoké Mýto hostovalo již u několika dopravních podniků v Česku i v zahraničí a má najeto přibližně 9 000 kilometrů. Součástí zápůjčky je i mobilní nabíjecí stanice, která se připojuje do sítě 400 voltů. „Vozidlo se dobíjí zpravidla přes noc. Nabíjení z úrovně 15 procent kapacity baterií na sto procent trvá nejvýše deset hodin. Poté by měl elektrobus ujet bez dobíjení 270 až 300 kilometrů,“ upřesnil vedoucí údržby DSZO Josef Polách. Elektrobus je dlouhý 12 metrů, má 26 míst k sezení a 49 míst k stání. Používá synchronní elektromotor o výkonu 140 kW. Výrobcem elektrovýzbroje je firma Siemens. Vozidlo je vybaveno elektrickým topením i klimatizací. Po dobu zápůjčky bude v elektrobusu fungovat běžný informační systém DSZO včetně označovačů jízdenek u druhých a třetích dveří.
Budoucnost městské hromadné dopravy vidí DSZO v elektromobilitě, v bezemisních vozidlech, ve snižování uhlíkové stopy. Pro nákup nových elektrobusů bude žádat o podporu z fondů EU.
Ve Zlíně se již v posledních letech osvědčily a jsou běžně nasazovány na některé linky bateriové (parciální) trolejbusy. Elektrobusy mají podstatně větší dojezdovou vzdálenost na baterie než bateriové trolejbusy a jsou příležitostí pro ekologizaci provozu na dosavadních autobusových linkách, pokud vedou z větší části mimo trasy trolejového vedení a u nichž není možnost průběžného dobíjení za jízdy. Zatím jediný elektrobus, který má DSZO ve svém vlastnictví, vůz typu Škoda 34 BB, byl pořízen v roce 2020 a je provozován nejčastěji v Otrokovicích. Již má najeto téměř 150 tisíc kilometrů. Jeho pořizovací cena byla 12,5 milionu korun bez DPH.