Iveco Bus, SOR Libchavy a KHMC v roce 2024 vyrobily 4 489 autobusů
V závodě Iveco Bus ve Vysokém Mýtě vyrobili 4 644 autobusů, výrazně narostl počet elektrických autobusů Crossway. Ilustrační foto Iveco CR

Výroba autobusů v České republice v loňském roce meziročně klesla o 14,5 procent. Zatímco v roce 2023 bylo vyrobeno 5 253 autobusů, v roce 2024 o 764 méně. Z celkového počtu 4 489 vozidel bylo 899 určeno pro tuzemský trh (+25,7 %) a 4 924 směřovalo na export (-11 %). Výrazně vzrostla produkce elektrických autobusů.

Výroba autobusů v České republice v loňském roce meziročně klesla o 14,5 procent. Zatímco v roce 2023 bylo vyrobeno 5 253 autobusů, v roce 2024 o 764 méně. Z celkového počtu 4 489 vozidel bylo 899 určeno pro tuzemský trh (+25,7 %) a 4 924 směřovalo na export (-11 %). Výrazně vzrostla produkce elektrických autobusů.

Z celkového počtu 4 489 autobusů ve vysokomýtském Iveco Czech Republic vyrobili 4 040 autobusů (-14,8 %), dalších 604 autobusů ve formě built-up, které jsou dokončovány v sesterském závodě ve Foggia v Itálii.

Meziročně nižší výsledky evidoval i libchavský závod SOR, vyrobil celkem 416 autobusů, tedy o 76 ks méně než v roce 2023. Více než 79,5 %, tj. 331 autobusů zůstalo u dopravců  v tuzemsku, zbylých 20,4 %, tj. 85 autobusů směřovalo na export.

Naopak vyšší trend výroby zaznamenala společnost KHMC s 31 vyrobenými minibusy, znamená to zvýšení produkce o 11 ks než v roce 2023.

Škoda Electric eviduje v loňském roce výrobu 2 ks autobusů.

Výrazný meziroční nárůst (+744,8 %) na 245 ks zaznamenala výroba v segmentu čistě elektrických autobusů.

193 z nich sjelo z výrobních linek Iveco Czech Republic (v roce 2023 jen 6 ks) a 52 pocházelo ze SOR Libchavy (v roce 2023 šlo o 23 ks).

Nákladní vozidla

Společnost Tatra Trucks, která je mezi členy Sdružení automobilového průmyslu jediným výrobcem nákladních vozidel zažila další úspěšný rok. Meziročně navýšila výrobu o 90 ks (+6,3 %) na celkových 1 522 nákladních vozidel. Produkce kopřivnické značky směřovala jak na export (969 ks), tak k tuzemskému prodeji, ke kterému bylo určeno 579 tatrovek.
 
Přípojná vozidla

V segmentu přípojných vozidel bylo od ledna do prosince vyrobeno 17 862 přívěsů a návěsů, tj. o 4,6 % meziročně méně. Celkový pokles segmentu zajistila především společnost Agados, která produkuje zejména malé přívěsy do 3,5 t. Těch v roce 2024 vyrobila celkem 15 842 ks, tedy o 6,4 % méně než v předchozím roce. V Česku společnost prodala 8 350 ks (-9,5 %). Na export zamířilo 7 080 ks (-4,1 %). V segmentu velkých přípojných vozidel nad 3,5 t Agados zhotovil 3 ks zařízení. Meziročně nižší produkci zaznamenal i výrobce v segmentu velkých přívěsů a návěsů, společnost Panav. Ta v České republice vyrobila 489 ks velkých přípojných zařízení (-5,2 %). Z celkové výroby směřovalo na tuzemské odbytiště 419 a na export 67 přívěsů a návěsů. Naopak meziročně vyšší výrobní výsledky evidovali ve společnosti Schwarzmüller, kde bylo v roce 2024 zkompletováno celkem 1 528 přívěsů a návěsů, tj.  o 19,1 % víc než v loňském roce. Z celkové výroby značky směřovalo 1 396 ks do zahraničí a 220 ks k tuzemskému prodeji.

Zdroj:  AutoSAP