Itálie je evropským lídrem v LNG
Šest nových autobusů Scania Interlink na LNG bylo uvedeno do provozu ve městě Forli blízko San Marina v regionu Emilia-Romagna. Foto Scania

Scania dodala šest autobusů Scania Interlink LD na zkapalněný zemní plyn do Emilia-Romagna pro START Romagna. V zemi je více než čtvrtina všech evropských čerpacích stanic na LNG. U nás jedna.
Scania dodala šest autobusů Scania Interlink LD na zkapalněný zemní plyn do Emilia-Romagna pro START Romagna. V zemi je více než čtvrtina všech evropských čerpacích stanic na LNG. U nás jedna.
Šest nových autobusů na LNG bylo uvedeno do provozu ve městě Forli blízko San Marina v regionu Emilia-Romagna. Příměstské Scanie Interlink na zkapalněný zemní plyn rozšířily flotilu dopravce Start Romagna.

Nové autobusy jsou podle Scania jako první v Evropě plně funkční. Z hlediska udržitelnosti má provoz na LNG významné výhody: potenciální snížení emisí CO2 řádově o 20%, téměř absolutní snížení emisí oxidu dusíku, oxidu uhličitého a částic, navíc jsou v porovnání s vozidly na naftu velmi tichá. K tomu se přidává dojezd přes 1 000 km. Konfigurace prostoru a vybavení umožňuje velmi pohodlnou cestu na meziměstských spojích. Autobusy Interlink pro Start jsou vybaveny 55 sedadly a 16 místy na stání, klimatizací, závěsy a policí na zavazadla v horní části.

Vozidla jsou provozována na trasách Forlì-Ravenna, Forlì-Cervia, Forlì-Santa Lucia a Forlì-Rocca San Casciano. Každý autobus je přizpůsoben opatřením z důvodu ochrany před nákazou Covid-19.

Scania představila svůj první autobus na zkapalněný zemní plyn (LNG) na IAA v Hannoveru v roce 2018. Interlink je určen na dlouhé vzdálenosti. Vzhledem k omezenému počtu čerpacích stanic tento segment vozidel nabízí jen málo výrobců. Itálie se svými téměř 60 čerpacími stanicemi LNG pokrývá více než čtvrtinu z přibližně 200 čerpacích stanic LNG v Evropě (autobusy mohou využívat stejnou infrastrukturu jako nákladní vozidla).

Používání vozidel poháněných zkapalněným zemním plynem je součástí vnitrostátního italského plánu. Gian Luca Zattini, starosta města Forli, řekl: "Posílení místní veřejné dopravy těmito novými vozidly na metan představuje významnou investici pro celé území. Jedná se o významný krok vpřed, protože je součástí strukturálního projektu modernizace vozového parku z hlediska účinnosti i ochrany životního prostředí. S ohledem na tyto inovace a s přihlédnutím ke všem organizačním opatřením, která si vynutila koronavirová pandemie, nabývá tato cesta obnovy strateckého významu.“

Roberto Sacchetti, prezident společnosti Start Romagna: "Navzdory zdravotní situaci pokračujeme, konkrétní kroky v plánu schválili partneři Start Romagna v únoru minulého roku." Jednou z částí je přechod flotily na méně znečišťující paliva, jako je metan. Palivo s nízkými emisemi má však limit menší autonomie, díky pohonu na LNG však vyhovuje. Jsme hrdí, že uvádíme do provozu prvních šest vozidel ve Forlì.“ Společnost také oznámila v příštích třech letech nákup dalších 90 nových autobusů na LNG a elektrických autobusů.

„Emilia-Romagna klade velký důraz na otázku udržitelnosti ve veřejné dopravě. Itálie byla první v Evropě, která představila autobusy na zkapalněný metan pro meziměstskou dopravu, mimořádně zajímavé řešení s potenciálem ke snížení emisí, ale také pro výborný výkon a zaručenou autonomii,“ uvedl Roberto Caldini, ředitel společnosti Buses & Coaches Italscania. „Doufám, že čím dál více společností pochopí potenciál tohoto paliva, a rozhodne se obnovit svou flotilu a využít výhody z ekonomického i environmentálního hlediska.“

Scania dodává také Interlink LD LNG do Trasporto Passeggeri Emilia-Romagna (TPER) do Boloně. V roce 2017 byla italská dopravní společnost první v Evropě, která vyhlásila výběrové řízení na meziměstské autobusy poháněné LNG. Prvních 15 kusů už bylo dodáno a dalších 31 by mělo následovat.

Jaký je rozdíl mezi CNG a LNG


V obou případech se jedná o formu zemního plynu, který se používá k pohonu motorových vozidel. CNG (Compressed Natural Gas – stlačený zemní plyn) je uchováván v nádobách pod tlakem 200 barů. Zabírá tak přibližně 200 krát menší objem než zemní plyn. To je však stále třikrát více než v případě LNG. Vozidlo na LNG ujede při stejném objemu nádrže přibližně třikrát delší vzdálenost než vozidlo na CNG. LNG se uchovává při -160° C. Z hlediska životního prostředí je významné, že spalování LNG na bázi metanu produkuje mnohem méně CO2, oxidů dusíku a pevných částic. Nevýhodou je, že umístění velkých tepelně izolovaných palivových nádrží vyžaduje kompromisy, což se odráží ve výrazném snížení kapacity zavazadlového prostoru (u dálkových autobusů). LNG je však ve střednědobém horizontu považován za možnou alternativu nafty, zejména pro nákladní automobily a autobusy.

V České republice je zatím jediná čerpací stanice na LNG

Řidiči nákladních vozidel (případně autobusů) mohou tankovat LNG v Klecanech u Prahy v areálu Volvo Group Truck Center Praha-sever. Veřejná čerpací stanice je 8 kilometrů od hlavního města, je samoobslužná a otevřená 7 dní v týdnu 24 hodin denně. „LNG je pro nákladní dopravu ekonomická, ekologická a efektivní alternativa ke klasickým palivům. Technologie pohonu na LNG u tahačů je za více než 20 let dobře vyzkoušená a ověřená. Jsme přesvědčeni, že nákladních aut na LNG bude u nás rychle přibývat, a to obdobným tempem jako v případě stlačeného zemního plynu, tedy CNG. Věříme, že LNG bude hrát klíčovou roli při dosažení environmentálních cílů České republiky do roku 2025 respektive 2030 v oblasti snižování emisí“, řekl Thomas Merker, Chief Financial Officer skupiny GasNet při otevření stanice na začátku července. „Chceme se zasadit o vybudování trhu se zkapalněným zemním plynem v nákladní dopravě." Právě GasNet zprovoznil první mobilní stanici na LNG.

Itálie je evropským lídrem v LNG
Mobilní čerpací stanice na LNG v Klecanech u Prahy je otevřena od začátku července 2020. Foto GasNet