''Isuzu Tour 2011'' objektivem a se zážitky Jakuba Matouška
© Jakub Matoušek

Road Show vozidel Isuzu proběhla v minulém týdnu na Příbramsku.
Road Show vozidel Isuzu proběhla v minulém týdnu na Příbramsku.
„Isuzu Tour 2011“, která se konala ve dnech 6. a 7. října 2010, je akce, na kterou se nezapomíná. U akcí s názvy typu Road Show často není možné vozy otestovat bez příslušného řidičského oprávnění. To ale nebyl případ Isuzu Tour 2011, kde jsem měl možnost si vše otestovat a také okomentovat!

Otestovat vozidla bez řidičského oprávnění bylo umožněno jak vstřícným přístupem organizátora akce, tak místem konání akce – Letištěm Dlouhá Lhota u Příbrami, kde v uzavřené části letiště byla kromě milého občerstvení, které v chladném ránu zahřálo, připravena testovací plocha. Celkem bylo k dispozici neuvěřitelných 8 vozidel – 1 autobus, 4 nákladní vozidla a 3 terénní osobní auta. První cesta od vstupní brány jednoznačně vedla k vlajkové lodi Isuzu Tour 2011 - nedávno představenému malokapacitnímu Isuzu Novo Ultra.
Isuzu Novo Ultra je 7,2 metrů dlouhý autobus, který je schopen pohodlně pojmout 27 cestujících. Váhově to není žádný tlouštík, což se příznivě odráží na spotřebě, která dosahuje v běžném provozu hodnot mezi 20-22 litry nafty na 100 kilometrů. Srdcem autobusu Novo Ultra je přeplňovaný 5,2 litrový čtyřválcový diesel s přímým vstřikováním paliva Common-rail a mezichladičem stlačeného vzduchu. Výkon motoru dosahuje slušných 140kW a kroutící moment 513Nm, který je dostupný v rozmezí 1600 – 2600 otáček. Motor je vůbec tak trochu unikátní částí vozidel Isuzu - jedná se o motor vlastní konstrukce Isuzu jednoho z největších výrobců motorů vůbec. Možná jste měli motor Isuzu i ve svém osobním voze. Za zmínku určitě stojí aplikace naftových Isuzu motorů v celé škále vozů Opel (Corsa, Vectra, Omega, Monterey, Astra) a z novějších třeba Saab 9-5, Renault VelSatis 3.0 dCi nebo třeba Honda Civic. Ve prospěch Isuzu hovoří i to, že motor je schopný plnit emisní normu Euro 5 EEV bez přidaných aditiv, pouze s recirkulací spalin (EGR) a filtrem pevných částic. To přináší úspory při provozu a jednoduchost při údržbě. I při letmém kontaktu zaujme autobus svým specifickým designem a zvláštním malým-velkým celkovým dojmem z autobusu. I přes své rozměry a velký počet míst uvnitř nabídne autobus zavazadlový prostor 4m3, což je při velikosti autobusu opravdu úctyhodné. Pro porovnání - legendární Karosa C734 měla prostor jen 3,5m3. Takto velkého prostoru bylo dosáhnuto mimo jiné umístěním motoru vycházejícím ze společné platformy s nákladními vozy. Proto je zavazadlový prostor také v zadní části vozu.
Při první testovací jízdě, kterou jsem měl možnost absolvovat s tímto autobusem jsem během řízení průběžně zpovídal Viktora Wiesnera, jednatele společnosti Turancar CZ, který osobně dělal každému zájemci o jízdu s autobusem průvodce a rádce. Autobusy Isuzu jsou vyráběny v tureckém závodě Anadolu Isuzu Otomotiv. Překvapila mne kvalita zpracování: nikde nic nevrže, nikde nic nerachotí. Luxusní zájezdová sedadla tureckého výrobce jsou krásně měkká a pohodlná.

Po usednutí za volant má člověk smíšené pocity. Sedím v autě? Sedím v dodávce nebo v autobuse? Řízením je Novo blíže spíše osobním automobilům a dodávkám, což potvrzuje i Viktor Wiesner. Nezvyklý je tuhý pedál spojky - vůz je vybaven nikoliv vzduchovým pedálem, jak je tomu člověk zvyklý u klasického autobusu, ale hydraulickým ovládáním spojky, která zákonitě musí klást odpor. Hlavice řadící páky, která ovládá manuální šesti stupňovou převodovku opět z dílny Isuzu, se příjemně drží. Nezvyklé jsou její krátké dráhy řazení. Celkově prostor řidiče působí jednoduchým a účelným rozložením. Nechybí zde nic, všechno má své místo, všechno je intuitivně „po ruce“. Jak je vidět z fotografií, autobus obsahuje více než slušnou výbavu – nezávislé topení, klimatizaci, elektricky ovládaná zrcátka, DVD systém s LCD monitorem, mikrofon a vše ostatní, na co je člověk zvyklý u „velkých autobusů“.

Na dráze překvapuje autobus svojí jednoduchou manévrovatelností a skvělými brzdami, které umí v kritické situaci autobus velice rychle zastavit. Autobus je samozřejmě vybaven systémy ASR a ABS. Po první testovací jízdě jsem se ovšem cítil nesvůj ze stability autobusu. Jak by na tom byl autobus, když by přišla náhlá překážka? Nepřevrátil by se vzhledem k tomu, že používá pneumatiky velikosti R17.5? Po tomto dotazu Viktor Wiesner usedl za volant demonstrovat, co autobus vydrží. I v rychlosti 50km/h a náhlém vybočení ze směru jízdy autobus obstál na výbornou. Důkazem toho je video, které jsem z této jízdy v roli cestujícího natočil. Shlédnout ho můžete na YouTube ZDE

Autobus je možno si bezplatně zapůjčit a vyzkoušet.
Dalšími vozidly, která bylo možné si vyzkoušet na dráze, byla i nákladní vozidla Isuzu, která poskytují vzhledem ke společné platformě podobný komfort řízení jako autobus Novo. Nejzajímavějším exemplářem byl zřejmě nákladní vůz F12.240, který byl připravený díky spací nástavbě pro dálkové cesty. Při zařazení zpátečky se aktivuje parkovací kamera, takže má řidič bezpečný výhled na displeji na prostor za vozidlem. To, že spotřeba, o které hovořil Viktor Wiesner ve spojitosti s autobusem Novo je reálná, dokládal i palubní počítač v tomto nákladním vozidle, který ukazoval průměrnou spotřebu 20,5 litru.

Zajímavá byla i možnost vyzkoušet si terénní vozidla Isuzu. Srdcem jednoho z testvaných vozů byl třílitový naftový čtyřválec s přímým vstřikováním paliva Common-Rail s proměnlivou geometrií lopatek turba a mezichladičem stlačeného vzduchu. Motor tak poskytuje výkon 130kW a výborný zátah už od spodních otáček. Dynamika jízdy je výborná a člověk se tak nemusí bát vyjet i do lehčího terénu díky elektronické uzávěrce diferenciálů ovládané tlačítky z místa řidiče.
Jakub Matoušek

''Isuzu Tour 2011'' objektivem a se zážitky Jakuba Matouška
© Jakub Matoušek
''Isuzu Tour 2011'' objektivem a se zážitky Jakuba Matouška
© Jakub Matoušek
''Isuzu Tour 2011'' objektivem a se zážitky Jakuba Matouška
© Jakub Matoušek
''Isuzu Tour 2011'' objektivem a se zážitky Jakuba Matouška
© Jakub Matoušek
''Isuzu Tour 2011'' objektivem a se zážitky Jakuba Matouška
Foto Turancar CZ