
Irizar i6S Efficient poháněný vodíkem dokončil okružní cestu mezi malým španělským městem Ormaiztegi, sídlem společnosti Irizar, a městem Briançon ve Francouzských Alpách. Celková trasa měřila 2 500 kilometrů. Při své cestě projelo vozidlo několika městy v Pyrenejích a Provence ve Francii. Cestou Irizar i6S Efficient Hydrogen podle výrobce překonal převýšení více než 1 400 metrů a prokázal dojezd 900 km.
Irizar i6S Efficient poháněný vodíkem dokončil okružní cestu mezi malým španělským městem Ormaiztegi, sídlem společnosti Irizar, a městem Briançon ve Francouzských Alpách. Celková trasa měřila 2 500 kilometrů. Při své cestě projelo vozidlo několika městy v Pyrenejích a Provence ve Francii. Cestou Irizar i6S Efficient Hydrogen podle výrobce překonal převýšení více než 1 400 metrů a prokázal dojezd 900 km.
Cesta byla ukázkou provozních schopností elektrického vodíkového autokaru a stala se také rekordní. Podle společnosti Irizar testovací jízda stanovila nový rekord v nejdelší vzdálenosti, jakou kdy vodíkový autobus v Evropě urazil. Úsek o délce 900 km navíc vůz ujel na jednu nádrž.
Jednalo se také o významnou propagační cestu: „Během cesty byl autobus představen různým institucím ve francouzském regionu Provence-Alpes-Côte d’Azur, což vyvolalo obrovský zájem a nadšení pro obrovský potenciál této inovativní technologie,“ píše Irizar ve své tiskové zprávě. Tour znamenala klíčový krok „k prezentaci potenciálu vodíku jako životaschopné a udržitelné alternativy k tradičním fosilním palivům“.
Irizar uvádí, že v praxi trvalo tankování autobusu na několika stanicích pokaždé méně než 20 minut. "Kombinace 900 kilometrů reálného dojezdu a zastávek na tankování za méně než 20 minut by skutečně mohla umožnit plánování trasy podobné jako u dieselových autobusů – za předpokladu, že je k dispozici vhodná vodíková infrastruktura." K souvisejícím nákladům se Irizar nevyjadřuje.
Španělská společnost Irizar poprvé představila vůz i6S Efficient Hydrogen na veletrhu Busworld 2023. Vozidlo je navrženo pro dojezd až 1 000 km. Irizar zatím nezveřejnil další podrobnosti o technologii palivových článků. Elektrický pohon o výkonu 510 hp je integrován s třístupňovou převodovkou. Všechny hlavní komponenty autokaru údajně vyvíjejí a dodávají evropští partneři. Irizar je připraven na sériovou výrobu vozu i6S Efficient Hydrogen a již pracuje na různých souvisejících projektech.
„Jsme na tento úspěch nesmírně hrdí,“ řekl Javier Goikoetxea, ředitel Irizar pro export. „Nejenže posiluje naši pozici průkopníků v oblasti udržitelné mobility, ale také otevírá nové příležitosti pro celoevropské přijetí čistých technologií.“
Irizar
