Českou veřejnou autobusovou a železniční dopravu čekají do pěti let zásadní změny.
Českou veřejnou autobusovou a železniční dopravu čekají do pěti let zásadní změny.
Praha - Českou veřejnou autobusovou a železniční dopravu čekají do pěti let zásadní změny.

O tom, kdo bude vozit cestující na dotovaných spojích, budou rozhodovat výběrová řízení. Ta mají přinést do cestování lepší kvalitu a případně i snížit náklady. Skončí tak doba, kdy se dotace rozdělovaly jen ze zvyku dopravcům, kteří cestující vozili už za socialismu.

Ministerstvo dopravy připravuje úplně nový zákon o veřejné dopravě. Až dosud je totiž rozdělování miliardových dotací legislativně upraveno jen vyhláškou, teď by to měl být zákon. „Chceme, aby byl do podzimu připravený,“ řekl náměstek ministra dopravy odpovědný za veřejnou dopravu Petr Šlegr.

Ministerstvo dopravy a krajské úřady, přes které jde nejvíce dotací, budou muset na dopravce vypisovat výběrová řízení. O něco podobného se pokoušely už kraje, ale většinou neúspěšně: firmy požadovaly příliš mnoho peněz. „To, zda půjde do systému více peněz, zákon neřeší. To je politická věc,“ dodal Šlegr.

Byznys za desítky miliard

Firmy ročně inkasují jako dorovnání ztrátové regionální i dálkové dopravy téměř deset miliard korun, na městskou hromadnou dopravu dalších deset miliard. Kraje, obce a stát jim doplácejí rozdíl mezi náklady a tržbami za prodané jízdenky. Přitom jsou velké rozdíly v ceně za kilometr. Někde si účtují dvacet korun, někde až 39 včetně přiměřeného zisku. Ten musí jít znovu do autobusové dopravy, například na nákup nových vozů.

Některé společnosti však přišly na to, jak ze státní kasy dostat více peněz. Část služeb, které zahrnují do nákladů, jim dělají majetkově propojené firmy. Například za vjezd na autobusové nádraží se platí firmě, která má stejného majitele jako dopravní společnost, a podobně. Na úřadech pak je, jak si toto pohlídají.

Řada dopravců by nová pravidla přivítala. Podle nich je současný systém již přežitý a potřebuje úpravu. „Problém je, že systém je nenaplněný, neumožňuje patřičný přiměřený zisk, který by stačil na obnovu autobusů. Proto také vozový park stárne,“ říká ředitel Veolia Transport Petr Moravec. Průměrný autobus v Česku má více než čtrnáct let.

Autor: JAN SŮRA

http://zpravy.idnes.cz/mfdnes.asp?v=017&r=ekonomikaa&c=668374