Hydra a Vega: Nové elektrické letištní autobusy COBUS
V současné době je k dispozici e.COBUS. Lze ho nabíjet flexibilní mobilní bateriovou jednotkou eTree. Foto z testování na letišti Stuttgart. Zdroj COBUS Industries

Speciální autobusy COBUS jsou součástí trasferů po terminálech na většině velkých letišt. Nyní přijíždí ve verzi s vodíkovým pohonem a bateriový v novém designu.
Speciální autobusy COBUS jsou součástí trasferů po terminálech na většině velkých letišt. Nyní přijíždí ve verzi s vodíkovým pohonem a bateriový v novém designu.
COBUS Industries GmbH na GSE Expo Europe Le-Bourget 2022 v Paříži představila nový COBUS Hydra na palivové články, první letištní autobus na vodíkový pohon. Doplnění vodíkem trvá méně než 9 minut tlakem 350 barů a ujede až 400 km.

Nejnovější člen produktového portfolia společnosti COBUS Industries, pojmenovaný po postavě vodního hada z řecké mytologie, je kompletně vyvinut interně a je založen na osvědčeném autobusu e.COBUS 3000 a také na vodíkem poháněném autobuse akcionáře CaetanoBUS a technologii palivových článků od firmy Toyota.

Další nový autobus je plně elektrický bateriový COBUS Vega. Je založen na technologii společnost Daimler Truck. Jako nejlepší vlastnost hodnotí COBUS Industries velkou kapacitu pro cestující. Díky nasazení menšího počtu vozidel lze ušetřit provozní čas a náklady. Vystupování a nastupování probíhá velmi rychle prostřednictvím 3 extra širokých dveří na obou stranách a přídavných dveří vpředu na pravé straně. Proti původnímu modelu má zcela nový design, ale původní rozměry. K dispozici je ve 12 a 14 m délce a 2,7 nebo 3 m šířce. Podle provozních požadavků každého letiště může být vybaven modulárním systémem se dvěma až čtyřmi bateriemi NMC3 nejnovější generace.

COBUS Industries se sídlem v Německu je součástí skupiny Salvador Caetano s Daimler Truck jako menšinovým akcionářem. Je globálním hráčem na poli letištní mobility, je jedinou společností na světě, která se věnuje výhradně autobusům pro letištní účely. Masivní hliníková karosérie COBUS z patentovaného systému CO-BOLT s životností přes 25 let je spojena s extrémně robustním podvozkem a díky tomu je vozidlo prakticky nezničitelné. Elektrická cesta společnosti začala v roce 2015.

Speciální letištní autobusy COBUS jezdí na 340 letištích ve více než 100 zemích. Potkáme se s nimi například v Madridu, Lisabonu, Římě, Sarajevu, Kuvajtu, Dubaji, Istanbulu, Hamburku, Mexico City, Cancunu, Colombu na Srí Lance nebo v Dalasu v Texasu, na některých z nich i v elektrické bateriové verzi. Jako první vyjely čtyři letištní autobusy, předchůdci současných COBUS, v roce 1978 na letišti v Curychu. Model COBUS 3000 (v klasické i elektrické verzi) během jedné jízdy převeze po letištní ploše až 110 cestujích.


Hydra a Vega: Nové elektrické letištní autobusy COBUS
COBUS Hydra s palivovými články. Foto COBUS Industries
Hydra a Vega: Nové elektrické letištní autobusy COBUS
Hydra a Vega: Nové elektrické letištní autobusy COBUS
Nový elektrický bateriový COBUS Vega. Foto COBUS Industries
Hydra a Vega: Nové elektrické letištní autobusy COBUS
Hydra a Vega: Nové elektrické letištní autobusy COBUS
Letiště Istanbul. Foto COBUS Industries