Hybridní Volvo 7700 a Citelis CNG na testování v Brně

Fotografie a několik postřehů z provozu včetně průměrné spotřeby obou autobusů v porovnání s běžně provozovanými vozidly DPMB.
Fotografie a několik postřehů z provozu včetně průměrné spotřeby obou autobusů v porovnání s běžně provozovanými vozidly DPMB.
Rostoucí ceny pohonných hmot a trend ekologických variant provozu MHD motivuje Dopravní podnik města Brna k úvahám o nákupu nových vozidel s alternativními pohony. Součástí těchto úvah je také občasné testování takových vozidel přímo v provozu brněnské MHD. Letos v období letních prázdnin se na brněnských linkách objevily hned dva takové autobusy.
Od 20. července do 20. srpna brázdilo ulice Brna dvanáctimetrové Volvo 7700 s paralelním hybridním pohonem. Vozidlo se rozjíždí na elektřinu a při rychlosti cca 20 km/h se zapíná spalovací motor, který současně dobíjí baterie. Ty se dobíjí i tzv. rekuperací při brzdění. Autobus byl provozován na třech linkách. Začínal na 7,5 km dlouhé lince 57, která se vyznačuje značným převýšením na krátké trase. Následovala linka 67 s délkou 15,5 km, která naopak vede téměř po rovině a prochází jako jediná autobusová samotným centrem města, a linka 52 (17,5 km), která vyjíždí přes dlouhá stoupání a klesání do okrajových částí města a vyznačuje se delšími vzdálenostmi mezi zastávkami. Za celou dobu provozu v Brně najel vůz 6716 km.

Volvo bylo ze strany řidičů i cestujících hodnoceno pozitivně jako pohodlný a prostorný autobus. Řidiči ocenili dobrý výhled z vozidla, velký rejd a dobrou manévrovatelnost. Ovládací prvky jsou v kabině uspořádány ergonomicky, chybí snad jen nějaká schránka na osobní věci a odkládací prostor na tašku řidiče. Autobus je při provozu tichý, navíc je vybaven funkcí „hill holder“, která zabraňuje couvnutí při rozjezdu do kopce. Vozidlo je nízkopodlažní a je vybaveno automatickou převodovkou, která by podle názoru řidičů mohla mít menší počet rychlostních stupňů, čímž by se snížila četnost řazení.

Od 10. do 25. 8. se v Brně objevil druhý testovaný autobus – Citelis CNG 12m s pohonem na zemní plyn. I tento autobus byl testován na třech zmíněných linkách, aby srovnání mělo vyšší vypovídací schopnost. Za 15 dnů ujel po brněnských ulicích 3.929 km. Vybavení vozu a jeho provozní vlastnosti byly srovnatelné s naftovými vozy Citelis, které DPMB běžně provozuje.

Dopravní podnik poskytnul i přehlednou tabulku průměrné spotřeby obou vozidel v porovnání s běžně provozovanými vozidly DPMB:
Linka Autobusy DPMB VOLVO Hybrid 7700 Citelis CNG
57 45,13 l/100 km 33,73 l/100 km 61,3 m3/100 km
52 42,78 l/100 km 31,99 l/100 km 45,5 m3/100 km
67 45,12 l/100 km 32,41 l/100 km 62,2 m3/100 km
Celkový průměr 44,34 l/100 km 32,82 l/100 km 55,64 m3/100 km
Cena na km 12,61 Kč/km 9,34 Kč/km 8,26 Kč/km

Jan Havíř

Hybridní Volvo 7700 a Citelis CNG na testování v Brně
Volvo 7700 © Jan Havíř
Hybridní Volvo 7700 a Citelis CNG na testování v Brně
Volvo 7700 © Jan Havíř
Hybridní Volvo 7700 a Citelis CNG na testování v Brně
Volvo 7700 © Jan Havíř
Hybridní Volvo 7700 a Citelis CNG na testování v Brně
Volvo 7700 © Jan Havíř
Hybridní Volvo 7700 a Citelis CNG na testování v Brně
Irisbus Citelis CNG 12m © Martin Varták
Hybridní Volvo 7700 a Citelis CNG na testování v Brně
Irisbus Citelis CNG 12m © DPMB