
Fotografie a několik postřehů z provozu včetně průměrné spotřeby obou autobusů v porovnání s běžně provozovanými vozidly DPMB.
Fotografie a několik postřehů z provozu včetně průměrné spotřeby obou autobusů v porovnání s běžně provozovanými vozidly DPMB.
Rostoucí ceny pohonných hmot a trend ekologických variant provozu MHD motivuje Dopravní podnik města Brna k úvahám o nákupu nových vozidel s alternativními pohony. Součástí těchto úvah je také občasné testování takových vozidel přímo v provozu brněnské MHD. Letos v období letních prázdnin se na brněnských linkách objevily hned dva takové autobusy.Od 20. července do 20. srpna brázdilo ulice Brna dvanáctimetrové Volvo 7700 s paralelním hybridním pohonem. Vozidlo se rozjíždí na elektřinu a při rychlosti cca 20 km/h se zapíná spalovací motor, který současně dobíjí baterie. Ty se dobíjí i tzv. rekuperací při brzdění. Autobus byl provozován na třech linkách. Začínal na 7,5 km dlouhé lince 57, která se vyznačuje značným převýšením na krátké trase. Následovala linka 67 s délkou 15,5 km, která naopak vede téměř po rovině a prochází jako jediná autobusová samotným centrem města, a linka 52 (17,5 km), která vyjíždí přes dlouhá stoupání a klesání do okrajových částí města a vyznačuje se delšími vzdálenostmi mezi zastávkami. Za celou dobu provozu v Brně najel vůz 6716 km.
Volvo bylo ze strany řidičů i cestujících hodnoceno pozitivně jako pohodlný a prostorný autobus. Řidiči ocenili dobrý výhled z vozidla, velký rejd a dobrou manévrovatelnost. Ovládací prvky jsou v kabině uspořádány ergonomicky, chybí snad jen nějaká schránka na osobní věci a odkládací prostor na tašku řidiče. Autobus je při provozu tichý, navíc je vybaven funkcí „hill holder“, která zabraňuje couvnutí při rozjezdu do kopce. Vozidlo je nízkopodlažní a je vybaveno automatickou převodovkou, která by podle názoru řidičů mohla mít menší počet rychlostních stupňů, čímž by se snížila četnost řazení.
Od 10. do 25. 8. se v Brně objevil druhý testovaný autobus – Citelis CNG 12m s pohonem na zemní plyn. I tento autobus byl testován na třech zmíněných linkách, aby srovnání mělo vyšší vypovídací schopnost. Za 15 dnů ujel po brněnských ulicích 3.929 km. Vybavení vozu a jeho provozní vlastnosti byly srovnatelné s naftovými vozy Citelis, které DPMB běžně provozuje.
Dopravní podnik poskytnul i přehlednou tabulku průměrné spotřeby obou vozidel v porovnání s běžně provozovanými vozidly DPMB:
Linka | Autobusy DPMB | VOLVO Hybrid 7700 | Citelis CNG |
57 | 45,13 l/100 km | 33,73 l/100 km | 61,3 m3/100 km |
52 | 42,78 l/100 km | 31,99 l/100 km | 45,5 m3/100 km |
67 | 45,12 l/100 km | 32,41 l/100 km | 62,2 m3/100 km |
Celkový průměr | 44,34 l/100 km | 32,82 l/100 km | 55,64 m3/100 km |
Cena na km | 12,61 Kč/km | 9,34 Kč/km | 8,26 Kč/km |
Jan Havíř

Volvo 7700 © Jan Havíř

Volvo 7700 © Jan Havíř

Volvo 7700 © Jan Havíř

Volvo 7700 © Jan Havíř

Irisbus Citelis CNG 12m © Martin Varták

Irisbus Citelis CNG 12m © DPMB