Hybridní autobusy v Drážďanech již od roku 2006
Detail hybridu Solaris v depu Gruna © (-aa-)

Dopravní podnik DVB provozuje flotilu osmnácti hybridních autobusů čtyř značek.
Reklama
Dopravní podnik DVB provozuje flotilu osmnácti hybridních autobusů čtyř značek.
(-aa-) Saská metropole Drážďany, která je vzdálena jen necelou hodinu jízdy od našich hranic, poskytne zájemcům o autobusovou dopravu řadu zajímavých podnětů. Nejenže se zde setká s řadou autobusů polské výroby Solaris Urbino v krátkém, standardním, článkovém provedení či s prvním hybridním sériovým vozem, ale i řadou německých vozidel značky Mercedes-Benz nebo MAN. Dopravní podnik DVB, který v dubnu oslavil 100 let od zahájení první autobusové linky, zastřešuje několik dopravců, kteří pro městský dopravní podnik zabezpečují autobusový provoz na síti dlouhé 306,1 km. Typické žluto-černé autobusy však od sebe rozeznají většinou jen znalci podle státních poznávacích značek, výjimku tvoří největší privátní dopravce Taeter Tours, který má svá vozidla označena velkými nápisy na přední masce. Mateřský dopravní podnik DVB navíc provozuje flotilu osmnácti hybridních autobusů.

V roce 2006 do Drážďan zamířil první Solaris Urbino 18 Hybrid, který je vybavený inovačním hybridním pohonem. Spojením dvou elektromotorů s dieselovým od firmy Cummins (s celkovým výkonem 240 kW), splňujícím emisní normu Euro 5. Příslušně upravená energie, opětovně získávaná v průběhu procesu brzdění, je hromaděna v speciálních NiMH bateriích zastavěných na střeše autobusu. Autobus může dosahovat rychlosti 80 km/h. Šlo o první hybridní Solaris zařazený do pravidelného provozu s cestujícími.

I přes občasné technické potíže s novou hybridní technikou se dopravce rozhodl pro pořízení dalších vozidel. Těmi se stalo v roce 2010 až 2011 šest článkových švýcarských autobusů typu Hess BGH-N2C/Vossloh-Kiepe Hybridbus, které byly pořízeny v rámci projektů „RegioHybrid“ a „SaxHybrid“. Vozidla o délce 17 980 mm jsou vybavena dvěma asynchronními elektromotory o výkonu 120 kW a vznětovým motorem o výkonu 220 kW. Autobusy jsou vybaveny superkondenzátory 2x4 Module Maxwell typu HTM 125, zastavěnými na střeše vozu.

V roce 2011 dopravní podnik pořídil za podpory Spolkového ministerstva pro dopravu, výstavbu a rozvoj měst třetí typ hybridního autobusu. Celkem bylo zakoupeno osm osmnáctimetrových článkových vozidel typu Mercedes-Benz Citaro G BlueTec-Hybrid vybavených čtyřmi asynchronními elektromotory, umístěnými v nábojích kol o výkonu 80 kW a vznětovým motorem o výkonu 160 kW. Hybridní pohon doplňují lithiovo-iontové baterie. Mercedesy mohou dosáhnout, podobně jako švýcarské autobusy, max. rychlosti 80 km/h.

Dalším, v pořadí již čtvrtým typem, se ještě v roce 2011 stal standardní model MAN Lion´s City Hybrid o délce 11 980 mm. Do Drážďan zamířily tři autobusy vybavené dvěma asynchronními elektromotory o výkonu 75 kW a vznětovým motorem s výkonem 184 kW, doplněný šesti vysoce výkonnými kondenzátory „Ultracaps“ umístěnými na střeše autobusu. Podobně jako všechny ostatní hybridní, tak i tento může dosáhnout max. rychlosti 80 km/h. Na příštím rok chystá dopravní podnik pořízení prvního elektrobusu, který plánuje provozovat na lince 79 spojující čtvrtě Übigau a Mickten, kde má být dobíjecí stanice.

Text a foto: (-aa-)

Hybridní autobusy v Drážďanech již od roku 2006
Hybrid Hess © (-aa-)
Hybridní autobusy v Drážďanech již od roku 2006
Hybrid Hess © (-aa-)
Hybridní autobusy v Drážďanech již od roku 2006
Hybrid MAN Lions City © (-aa-)
Hybridní autobusy v Drážďanech již od roku 2006
Hybrid Mercedes-Benz Citaro © (-aa-)
Hybridní autobusy v Drážďanech již od roku 2006
Hybrid Mercedes-Benz Citaro © (-aa-)
Hybridní autobusy v Drážďanech již od roku 2006
Hybrid Mercedes-Benz Citaro v depu Gruna © (-aa-)
Hybridní autobusy v Drážďanech již od roku 2006
Hybrid Mercedes-Benz Citaro v depu Gruna - hybridy se v garážích napojí na elektřinu a vzduch © (-aa-)
Hybridní autobusy v Drážďanech již od roku 2006
První hybrid Solaris Urbino © (-aa-)
Hybridní autobusy v Drážďanech již od roku 2006
Solaris Urbino s "reklamou" na hybridní busy © (-aa-)
Hybridní autobusy v Drážďanech již od roku 2006
Na monitoru lze sledovat funkci hybridní technologie © (-aa-)