Hybridní autobus Volvo na linkách českobudějovické MHD
© Jiří Kostroun

v testovacím provozu s cestujícími.
v testovacím provozu s cestujícími.
V současnosti je na vybraných linkách MHD v Českých Budějovicích v rámci předváděcího provozu nasazen autobus Volvo 7705H s hybridním pohonem. Jedná se o moderní městský plně nízkopodlažní autobus o délce 12 m. Cestujícím nabízí 29 míst k sezení a 58 míst k stání, a pohodlné nastupování i vystupování, protože výška podlahy autobusu je 27 cm. Samozřejmostí je i prostor pro dětský kočárek nebo invalidní vozík a výklopná nástupní plošina. Ke komfortu cestování přispívá také klimatizace prostoru pro cestující i řidiče.
Vůz je poháněn revoluční hybridní technologií nesoucí označení Volvo I-SAM, která kombinuje vznětový motor a elektromotor. Spalovací motor, který splňuje emisní normu EURO 4, má zdvihový objem 4,8 litru, disponuje výkonem 215 koní. Elektromotor, jehož výkon je 160 koní, je napájen blokem Li-on akumulátorů. Tyto akumulátory jsou nabíjeny rekuperací při brždění vozidla. Autobus se při odjezdu ze zastávky nebo křižovatky rozjíždí pouze na elektřinu a při překročení rychlosti 20 km/h se nastartuje dieselový motor a vůz je pak poháněn součinností obou pohonných jednotek. Hnací moment je přenášen na zadní nápravu pomocí automatické dvanáctistupňové převodovky Volvo I-Shift. Tato hybridní technologie snižuje spotřebu paliva až o úctyhodných 35%, nicméně je vykoupena vyšší pořizovací cenou vozu. Přínosem je ale značné snížení ekologické zátěže životního prostředí emisemi výfukových plynů.
TZ DPmČB
(BUSportál: Autobus si mohli vyzkoušet i v jiných městech a také byl jako pojízdný exponát na loňském veletrhu Czechbus. V obecných médiích jsme si mohli přečíst ne to, že někde jezdí, ale že mu drobná komplikace - prasklé okénko - cestování po Budějovicích na chvilku přerušila. Pro vozidla s novými technologiemi by bylo asi nejlepší, aby v nich někdo způsobl nějaký skandál, aby se o nich psalo. Když někde něco funguje, tak to asi nikoho nemůže zajímat. Naštěstí čtenáři BUSportálu jsou důkazem toho, že i médium, které minimálně píše o tom, jak se někde něco nepovedlo a jak autobus někam spadl, se dá číst. Opět mi onehdy volali z Radiožurnálu, co jako ty autobusy, že nám zase nějaký u Rokycan někam spadl. Odmítla jsem se tím zkratkovitě zabývat, vždyť následně nehody podrobně rozebírají znalci. Jak to, že se nikdo neptá po každé desáté smrtelné autonehodě (bereme-li 10 aut jako ekvivalent jednoho autobusu) jak to, že ... a co ta auta .... )
Dagmar Braunová

Hybridní autobus Volvo na linkách českobudějovické MHD
Dobrá Voda, U Kapličky © Jiří Kostroun
Hybridní autobus Volvo na linkách českobudějovické MHD
Nádraží © Jiří Kostroun
Hybridní autobus Volvo na linkách českobudějovické MHD
Kaliště © Jiří Kostroun
Hybridní autobus Volvo na linkách českobudějovické MHD
Vidov, Náves © Jiří Kostroun