Viktor Dudr a Jaroslav Bárta u informačního stánku DPMP na ruzyňském letišti.
"Kouzelná" bílá hůlka - slepecká hůl je vlastně vysílačem sloužícím ke hlasové orientaci slabozrakých a nevidomých lidí. Orientační systém Tyfloset firmy Apex z Jesenice u Prahy.
"Kouzelná" bílá hůlka - slepecká hůl je vlastně vysílačem sloužícím ke hlasové orientaci slabozrakých a nevidomých lidí. Orientační systém Tyfloset firmy Apex z Jesenice u Prahy.
Na BUSportálu jsme uvedli
Informační systém pro nevidomé TYFLOSET je uveden do provozu už i v Německu. Další informace o aktivitách společnosti APEX Jesenice naleznete zejména v rubrice BUSportálu Dopravní systémy.
HN 12.6.2006 Vladimír Kaláb
"Linka číslo osm, směr Podbaba," oznámí tramvaj každému, kdo na ni namíří "kouzelnou" bílou hůlku značky Apex. "Tato slepecká hůl je vlastně vysílačem sloužícím ke hlasové orientaci slabozrakých a nevidomých lidí," vysvětluje Pavel Roček, jednatel firmy Apex z Jesenice u Prahy.
Jeho společnost celý orientační systém, patentovaný na Úřadu průmyslového vlastnictví pod názvem Tyfloset, vymyslela a roky jej vyrábí. Kdysi byla jediná na světě, před pár lety ale podobné systémy vyvinuly i dvě zahraniční firmy.
Apex dosud dodal přes pět tisíc vysílačů (spolu s celým informačním systémem) dopravním podnikům v řadě českých měst.
"Systém Tyfloset je kolektivním dílem. Vznikl v roce 1993 z podnětu Viktora Dudra ze Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých. Hardware a software vytvořili naši specialisté Pavel Zumr a Richard Keil, tým vedl jednatel Pavel Roček," říká obchodní ředitel Apexu Jaroslav Bárta.
Výrobek jesenické firmy se expertům zamlouvá: Tyfloset byl oceněn zlatými medailemi na brněnském veletrhu Rehaprotex 1996 a na Stavebním veletrhu IBF 1999. V roce 2003 systém získal dokonce zvláštní cenu ministrů dopravy zemí Evropské unie.
Na Tyfloservisu přitom firma nevydělává, zisk jí přinášejí informační systémy pro dopravní podniky. Loni na podzim se Apexu podařilo uspět v cizině, Tyfloset funguje ve všech 218 vozidlech městské dopravy v Drážďanech. Zakázka přinesla firmě 120 tisíc eur.
"Do zahraničí se ale proniká těžko, mají tam totiž jiný systém péče o nevidomé," říká jednatel Roček. Zatímco v Česku hradí zdravotní pojišťovny slepecké pomůcky, v Německu dostávají peníze přímo postižení a je na nich, co si pořídí. Navíc v jednotlivých spolkových zemích je vždy několik slepeckých spolků a organizací. A ty mívají na orientační dopravní systémy různé požadavky, často i protichůdné.
V Drážďanech Apex uspěl po tříletém období příprav a vzájemné spolupráce s drážďanským dopravním podnikem. "Jednáme i s představiteli dalších saských měst Chemnitz a Lipsko," dodal Bárta. Firma představila hlasový orientační systém i v Hannoveru, Ulmu, Mnichově, Rostocku a Kielu, na konferenci slepeckých organizací v italském Turíně a na výstavě Non Handicap v Bratislavě.
V letech 2001 a 2003 se firma Apex účastnila mezinárodního veletrhu REHACARE v Düsseldorfu. Jedná se o největší evropský veletrh rehabilitačních a kompenzačních pomůcek pro osoby se sníženou schopností orientace a pohybu. Z devíti set vystavovatelů byla firma Apex jediná, která prezentovala elektronický orientační a informační systém pro nevidomé.
Tyfloset nově funguje i ve stanicích pražského metra, kde informuje strojvedoucího o nástupu nevidomého. Strojvůdce upozorní světelné návěstí na hodinách ve stanici.
Aktivaci vlastního systému provede nevidomý stiskem tlačítka čtyři na svém vysílači a tím se v zorném poli strojvedoucího rozbliká světelné návěstí v podobě písmene "d". Strojvedoucí následně otevře všechny dveře vlakové soupravy a umožní nevidomému nastoupit.
Systém firmy Apex je ale možné použít i jinde než jen v tramvajích a autobusech. Může fungovat jako orientační zvukový maják v podchodech, u vchodů do nemocnic a úřadů a jako zvukové zařízení na světelných křižovatkách. Jako zvukový maják funguje již na Obecním úřadu v Jesenici. Nevidomý stiskne na svém vysílači (slepecké holi nebo krabičce) tlačítko 1 a ozve se gong a slova "obecní úřad". Po stisknutí tlačítka 2 se nevidomý dozví, že kanceláře obecního a stavebního úřadu jsou v prvním patře. Tyfloset dokáže spolupracovat i s jinými orientačními systémy, které Apex vyrábí. Jde například o elektronické informační tabule na nádražích či zastávkách. Po stisknutí tlačítka 1 se ozve gong a název zastávky, po stisknutí tlačítka 2 pak orientační tabule nevidomému prozradí čísla linek, jejich směry i zpoždění.
Materiály přebírá BUSportál se souhlasem Hospodářských novin.
HN 12.6.2006 Vladimír Kaláb
"Linka číslo osm, směr Podbaba," oznámí tramvaj každému, kdo na ni namíří "kouzelnou" bílou hůlku značky Apex. "Tato slepecká hůl je vlastně vysílačem sloužícím ke hlasové orientaci slabozrakých a nevidomých lidí," vysvětluje Pavel Roček, jednatel firmy Apex z Jesenice u Prahy.
Jeho společnost celý orientační systém, patentovaný na Úřadu průmyslového vlastnictví pod názvem Tyfloset, vymyslela a roky jej vyrábí. Kdysi byla jediná na světě, před pár lety ale podobné systémy vyvinuly i dvě zahraniční firmy.
Apex dosud dodal přes pět tisíc vysílačů (spolu s celým informačním systémem) dopravním podnikům v řadě českých měst.
"Systém Tyfloset je kolektivním dílem. Vznikl v roce 1993 z podnětu Viktora Dudra ze Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých. Hardware a software vytvořili naši specialisté Pavel Zumr a Richard Keil, tým vedl jednatel Pavel Roček," říká obchodní ředitel Apexu Jaroslav Bárta.
Výrobek jesenické firmy se expertům zamlouvá: Tyfloset byl oceněn zlatými medailemi na brněnském veletrhu Rehaprotex 1996 a na Stavebním veletrhu IBF 1999. V roce 2003 systém získal dokonce zvláštní cenu ministrů dopravy zemí Evropské unie.
Na Tyfloservisu přitom firma nevydělává, zisk jí přinášejí informační systémy pro dopravní podniky. Loni na podzim se Apexu podařilo uspět v cizině, Tyfloset funguje ve všech 218 vozidlech městské dopravy v Drážďanech. Zakázka přinesla firmě 120 tisíc eur.
"Do zahraničí se ale proniká těžko, mají tam totiž jiný systém péče o nevidomé," říká jednatel Roček. Zatímco v Česku hradí zdravotní pojišťovny slepecké pomůcky, v Německu dostávají peníze přímo postižení a je na nich, co si pořídí. Navíc v jednotlivých spolkových zemích je vždy několik slepeckých spolků a organizací. A ty mívají na orientační dopravní systémy různé požadavky, často i protichůdné.
V Drážďanech Apex uspěl po tříletém období příprav a vzájemné spolupráce s drážďanským dopravním podnikem. "Jednáme i s představiteli dalších saských měst Chemnitz a Lipsko," dodal Bárta. Firma představila hlasový orientační systém i v Hannoveru, Ulmu, Mnichově, Rostocku a Kielu, na konferenci slepeckých organizací v italském Turíně a na výstavě Non Handicap v Bratislavě.
První na světě
Apex je první firmou na světě, která systém usnadňující orientaci nevidomým vyvinula a začala vyrábět. Podle zjištění Spolkového úřadu pro dopravu z Bernu, který si v roce 2002 nechal zpracovat studii používání elektronických systémů pro nevidomé ve světě, existují další dva systémy: E.O. Guidage z Francie a systém SONIS z Nizozemska. Oba byly v době zjišťování, tedy v roce 2002, ve stadiu vývoje a zkoušek, zatímco český Tyfloset se už osm let prodával. Například v letech 1995 a 1996 byl instalován do tisícovky tramvají a do dvanácti set autobusů Dopravního podniku hlavního města Prahy. Tyfloset funguje i v Ústí nad Labem, v Českých Budějovicích, v Olomouci, Liberci, Brně a Kladně nebo i na ruzyňském letišti v Praze.V letech 2001 a 2003 se firma Apex účastnila mezinárodního veletrhu REHACARE v Düsseldorfu. Jedná se o největší evropský veletrh rehabilitačních a kompenzačních pomůcek pro osoby se sníženou schopností orientace a pohybu. Z devíti set vystavovatelů byla firma Apex jediná, která prezentovala elektronický orientační a informační systém pro nevidomé.
Jak Tyfloset funguje?
Nevidomí a slabozrací občané mají k dispozici dva druhy osobních kompenzačních pomůcek. Tyto pomůcky v sobě obsahují miniaturní rádiový vysílač. První je tvořena malou plastovou krabičkou se šesti tlačítky. Druhá je běžná slepecká hůl se třemi tlačítky. Z důvodu omezeného prostoru mají tlačítka sdruženou funkci. Nevidomý člověk stojící na zastávce MHD stiskne příslušné tlačítko, třeba číslo tři. Na tento signál se z venkovního reproduktoru tramvaje, autobusu nebo trolejbusu ozve, která že linka to přijíždí a kam jede. Pokud se člověk rozhodne tento spoj použít, stiskne tlačítko čtyři. Na tento povel oznámí služební reproduktor řidiči, že nastupuje nevidomý, aby řidič otevřel dveře, pokud má automatické otvírání vypnuté, a aby počkal, až nevidomý nastoupí.Tyfloset nově funguje i ve stanicích pražského metra, kde informuje strojvedoucího o nástupu nevidomého. Strojvůdce upozorní světelné návěstí na hodinách ve stanici.
Aktivaci vlastního systému provede nevidomý stiskem tlačítka čtyři na svém vysílači a tím se v zorném poli strojvedoucího rozbliká světelné návěstí v podobě písmene "d". Strojvedoucí následně otevře všechny dveře vlakové soupravy a umožní nevidomému nastoupit.
Systém firmy Apex je ale možné použít i jinde než jen v tramvajích a autobusech. Může fungovat jako orientační zvukový maják v podchodech, u vchodů do nemocnic a úřadů a jako zvukové zařízení na světelných křižovatkách. Jako zvukový maják funguje již na Obecním úřadu v Jesenici. Nevidomý stiskne na svém vysílači (slepecké holi nebo krabičce) tlačítko 1 a ozve se gong a slova "obecní úřad". Po stisknutí tlačítka 2 se nevidomý dozví, že kanceláře obecního a stavebního úřadu jsou v prvním patře. Tyfloset dokáže spolupracovat i s jinými orientačními systémy, které Apex vyrábí. Jde například o elektronické informační tabule na nádražích či zastávkách. Po stisknutí tlačítka 1 se ozve gong a název zastávky, po stisknutí tlačítka 2 pak orientační tabule nevidomému prozradí čísla linek, jejich směry i zpoždění.
Materiály přebírá BUSportál se souhlasem Hospodářských novin.