Z kroniky Milana Ošmery: ZLATÉ ČASY ČSAD TŘEBÍČ na www.doprava-trebic.cz
Unikátní snímky v kronice Milana Ošmery.
Unikátní snímky v kronice Milana Ošmery.
Jak je uvedeno na webu,
prvopočátky hromadné dopravy v Třebíči souvisí s vybudováním císařské železnice z Berlína do Vídně v roce 1871. Třebíčské (dnešní Stařečské) nádraží se nacházelo 7 km od města. Cestující a náklad byli převáženi omnibusy. Po postavení nové trati, vedoucí v blízkosti města, byla tato přeprava zrušena.
Linkové autobusy na dvou linkách, které vedly přes Třebíč, fungovaly jako městská doprava od 50. let 20. století. Skutečná městská doprava začíná fungovat v roce 1977. Některé ze sedmi linek dále zajížděly i do okolních obcí. Jednou z největších změn prošla třebíčská MHD v roce 1986, kdy po optimalizaci začalo na šesti linkách jezdit více autobusů.
V roce 1992 vznikla z původního ČSAD Třebíč, s. p. společnost TRADO, s. r. o. Provoz autobusů dodnes zajišťuje dceřiná firma TRADO-MAD, s. r. o. Od roku 2004 vlastní 100% společnosti ICOM transport a. s.Na www.doprava-trebic.cz/historie-mhd.html naleznete také jízdní řád městské hromadné dopravy z roku 1988 a především naskenovanou část kroniky o dopravě v Třebíči. Nacházejí se v ní unikátní historické fotografie vozidel a řidičů ČSAD Třebíč.