Středočeský kraj udělal poslední krok ve vyhodnocení veřejných zakázek. Úspěšní dopravci zahájí provoz autobusové dopravy 1. prosince 2024. Na řadě je železniční doprava.
Středočeský kraj udělal poslední krok ve vyhodnocení veřejných zakázek. Úspěšní dopravci zahájí provoz autobusové dopravy 1. prosince 2024. Na řadě je železniční doprava.
Krajští zastupitelé schválili 26. června vybrané dopravce z výběrových řízení na autobusové dopravce v posledních třech vlnách ze čtyř. První vyhlášená oblast, resp. vybraní dopravci, prošli zastupitelstvem už na jaře a pravomocně je tato část ukončena. Dopravci by měli od 1. prosince 2024 zajišťovat obslužnost po dobu deseti let. Ve třech posledních vlnách kraj soutěžil obslužnost sedmadvaceti oblastí. S celkovým objemem 30 miliard korun jde o historicky největší soutěž na autobusové dopravce v dějinách ČR a vůbec první v historii kraje.
Zadávací řízení na nové smlouvy o veřejných službách probíhaly ve čtyřech vlnách, celkem bylo soutěženo pětatřicet oblastí. Nabídky byly hodnoceny na základě nejnižší nabídkové ceny. Některé oblasti zadával kraj společně s hlavním městem Prahou.
"Co mne těší nejvíce, je transparentnost celého procesu. Díky této soutěži ušetří kraj takřka 400 milionů Kč ročně a cestující tak získají v celém kraji moderní nízkopodlažní a klimatizované autobusy vybavené sčítacími rámy a informačním systémem. Uspořené peníze nám umožní další investice do veřejné dopravy - a to do modernizace středočeského železničního parku," uvedl Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy.
Vybraní dopravci pro jednotlivé oblasti:
První vlna, pravomocně ukončena a mohou být uzavřeny smlouvy:
Kladensko – ČSAD MHD Kladno
Hostivicko – ČSAD MHD Kladno
Rakovnicko – Transdev Střední Čechy
Mníšecko – ČSAD Benešov
Mnichovohradišťsko – Okresní autobusová doprava Kolín
Líbeznicko – ČSAD Střední Čechy
Velvarsko – Autobusy Karlovy Vary
Hořovicko – ARRIVA STŘEDNÍ ČECHY
Druhá vlna
Příbramsko – ARRIVA STŘEDNÍ ČECHY
Sedlčansko – ZDAR, Žďár nad Sázavou
Vlašimsko – ČSAD Benešov
Říčansko – ČSAD POLKOST
Zdibsko – ČSAD Střední Čechy
Úvalsko – ČSAD POLKOST
Dolnobřežansko – UMBRELLA CITY LINES
Kolínsko – ČSAD POLKOST
Nymbursko – Okresní autobusová doprava Kolín
Třetí vlna
Horoměřicko – ČSAD MHD Kladno
Slánsko – ČSAD Slaný s.r.o.,
Berounsko – ARRIVA STŘEDNÍ ČECHY
Čáslavsko – ARRIVA autobusy
Kostelecko – ARRIVA CITY
Mladoboleslavsko – ARRIVA STŘEDNÍ ČECHY
Rožmitálsko – ARRIVA STŘEDNÍ ČECHY
Neveklovsko – ČSAD Benešov
Českobrodsko – Okresní autobusová doprava Kolín
Mělnicko – ČSAD Střední Čechy
Čtvrtá vlna
Stochovsko – ČSAD MHD Kladno
Štěchovicko – MARTIN UHER
Jílovsko – ARRIVA CITY
Voticko – ČSAD Benešov
ČSAD Benešov – Sázavsko
Brandýsko – ČSAD Střední Čechy
Kutnohorsko – ARRIVA autobusy
Poděbradsko – ARRIVA autobusy
Zastupitelstvo Středočeského kraje schválilo v pondělí 26. června také Strategii budoucího zajišťování železniční dopravy. "Tato strategie říká v kostce následující:
- Během příštích 3 let dojde k modernizaci prakticky veškerého vozového parku na středočeských lokálkách. Vozy 810 se tak odeberou do muzea a nahradí je zánovní vozy Stadler RS1, Alstom Lint a RegioFox, které jsou nízkopodlažní, klimatizované a s prostorem pro kola i kočárky,
- V roce 2024 vyhlásíme soutěž na zcela nové dopravce pro tratě 070 (směr na Mladou Boleslav přes Všetaty), 120 (Praha – Lužná u Rakovníka – Rakovník), 121 (Hostivice – Podlešín), 122 (Praha – Hostivice – Rudná), 210 (Posázavský Pacifik). Vítězní dopravci na těchto tratích budou jezdit mezi roky 2025-2035. Cestující budou opět jezdit nízkopodlažními klimatizovanými vlaky s prostory pro kola a kočárky.
- V roce 2024 rovněž vyhlásíme největší železniční soutěž v historii krajů a to na dopravce provozující vlaky na hlavních koridorech v letech 2029-2044. Tato soutěž přinese cestujícím zcela nové soupravy EMU 400 (cca o 1/4 větší kapacita než stávající CityElefanty) kombinované se soupravami CityElefant. Objem této zakázky dosáhne v průběhu příštích 30 let částky takřka 60 miliard Kč.
Dopravní obslužnost ve Středočeském kraji bude v krátké době patřit mezi systémy s nejmodernějšími vozidly ve střední Evropě. Bolestivé reformní kroky posledních dvou a půl roku tak začínají přinášet své ovoce," komentuje Petr Borecký jednání dnešního Zastupitelstva.