Tramvaj GANZ č. 104 vyrobili v roce 1910 v Budapešti, takže už má úctyhodných 110 let. Foto DPB
Na konci srpna před 125 lety vyjela v tehdejším Prešporku první tramvaj. V rámci čtvrtečních oslav byla středem pozornosti tramvaj z roku 1910.
Na konci srpna před 125 lety vyjela v tehdejším Prešporku první tramvaj. V rámci čtvrtečních oslav byla středem pozornosti tramvaj z roku 1910.
Na vůz GANZ č. 104 je bratislavský dopravní podnik právem hrdý, jde o největší klenot, který se mu dochoval. Tramvaj vyrobili v roce 1910 v Budapešti, takže už má úctyhodných 110 let.
Ve své době se jednalo o úžasný vůz, který ohromoval obyvatele tehdejšího Prešporku svou elegancí a majestátností. Zpočátku se nejednalo o běžnou tramvaj, ale o vagón bez motoru určený pro speciální pracovní vlaky. Popisuje Dopravní podnik Bratislava.
V tomto období fungovala v Bratislavě továrna na dynamit, kam bylo potřeba každý den naráz dovézt a zase odvézt stovky pracovníků. Tehdejší tramvaje však takovou kapacitu nenabízely. Dopravní podnik proto začal provozovat posilové vlaky pro dělníky. Za tramvaj připojili další tři velkokapacitní vozy a tato extrémně, až 42 metrů dlouhá souprava 4 vagónů, dokázala pojmout téměř 300 pracovníků.
Bylo velmi náročné tak dlouhou soupravu ovládat, protože byla extrémně těžká. Aby se s ní dalo brzdit, souprava byla vybavena kompresorem a netypickými vzduchovými brzdami ovládanými řidičem z prvního vagonu. Při brzdění vždy celá souprava syčela (foukala), což bylo pro tramvaje v Bratislavě velmi netypické. Personál je tak začal předívat "Fúkače".
V roce 1926 dostal vůz motor, zeleno-šedý lak a byl schopný jezdit jako běžná tramvaj. Koncem 40 let už začalo být vozidlo zastaralé a tak pracovníci dopravního podniku postavili na jejím podvozku zbrusu novou moderní tramvaj BMEŽ č. 44, která jezdila až do 70 let.
Po vyřazení z provozu si jí dopravní podnik ponechal do historické sbírky a při renovaci zjistil, že je její podvozek mnohem starší a jde o unikátní tramvaj GANZ z roku 1910. Místo opravy vozu č. 44 tak na podvozku postavili nový historický vůz č. 104. Ten zůstal v původní barevné podobě, aby dokazoval, že tramvaje v Bratislavě nebyly vždy červené. Fúkač po renovaci už nefouká, protože nepotřebuje vzduchovou brzdu.
Zdroj: DPB
Ve své době se jednalo o úžasný vůz, který ohromoval obyvatele tehdejšího Prešporku svou elegancí a majestátností. Zpočátku se nejednalo o běžnou tramvaj, ale o vagón bez motoru určený pro speciální pracovní vlaky. Popisuje Dopravní podnik Bratislava.
V tomto období fungovala v Bratislavě továrna na dynamit, kam bylo potřeba každý den naráz dovézt a zase odvézt stovky pracovníků. Tehdejší tramvaje však takovou kapacitu nenabízely. Dopravní podnik proto začal provozovat posilové vlaky pro dělníky. Za tramvaj připojili další tři velkokapacitní vozy a tato extrémně, až 42 metrů dlouhá souprava 4 vagónů, dokázala pojmout téměř 300 pracovníků.
Bylo velmi náročné tak dlouhou soupravu ovládat, protože byla extrémně těžká. Aby se s ní dalo brzdit, souprava byla vybavena kompresorem a netypickými vzduchovými brzdami ovládanými řidičem z prvního vagonu. Při brzdění vždy celá souprava syčela (foukala), což bylo pro tramvaje v Bratislavě velmi netypické. Personál je tak začal předívat "Fúkače".
V roce 1926 dostal vůz motor, zeleno-šedý lak a byl schopný jezdit jako běžná tramvaj. Koncem 40 let už začalo být vozidlo zastaralé a tak pracovníci dopravního podniku postavili na jejím podvozku zbrusu novou moderní tramvaj BMEŽ č. 44, která jezdila až do 70 let.
Po vyřazení z provozu si jí dopravní podnik ponechal do historické sbírky a při renovaci zjistil, že je její podvozek mnohem starší a jde o unikátní tramvaj GANZ z roku 1910. Místo opravy vozu č. 44 tak na podvozku postavili nový historický vůz č. 104. Ten zůstal v původní barevné podobě, aby dokazoval, že tramvaje v Bratislavě nebyly vždy červené. Fúkač po renovaci už nefouká, protože nepotřebuje vzduchovou brzdu.
Zdroj: DPB
Tramvaj GANZ č. 104 v Bratislavě. Foto DPB
Původní souprava vagónů pro dělníky v továrně na dynamit v Prešporku. Foto DPB
Na konci 40 let minulého století na podvozku vznikla tamvaj BMEŽ č. 44, která jezdila až do 70. let. Foto DPB
Na oslavách 27. srpna v Bratislavě dopravní podnik ukázal také historický trolejbus Sanos z roku 1984. Foto DPB
27. srpna uplynulo 125 let od vyjetí první tramvaje v Bratislavě / Prešporku. Foto DPB
Karosa Cabrio v Bratislavě. Foto DPB
Tramvaj z roku 1964. Foto DPB