Historická tramvaj č. 16 se po 24 letech vrátí do Olomouce
V roce 2009 byl vůz z Brna přivezen do Olomouce při příležitosti 110. výročí zahájení provozu tramvajové dopravy. Foto DPMO

Tramvaj vyrobená v roce 1914 se poprvé od své renovace v roce 1999 vrátí do Olomouce, kde v roce 1956 svůj provoz s cestujícími ukončila. Dopravní podnik je veřejnosti ukáže příští rok.

Tramvaj vyrobená v roce 1914 se poprvé od své renovace v roce 1999 vrátí do Olomouce, kde v roce 1956 svůj provoz s cestujícími ukončila. Dopravní podnik je veřejnosti ukáže příští rok.

Ve středu 11. října se do Olomouce vrátí z depozitáře Technického muzea v Brně. Památkově chráněný vůz má za sebou pohnutou historii, v Olomouci začal cestující vozit v roce 1914 a na zdejších tratích fungoval až do roku 1956. Poté přes třicet let sloužil jako zahradní domek než se v 90. letech dočkal renovace a návratu na koleje.

Vůz byl z důvodu nedostačující kapacity olomoucké vozovny uložen od své renovace v roce 1999 v depozitáři Technického muzea v Brně. Po dokončení stavby odstavů Jeremenkova jsme se domluvili na přesunu tramvaje zpět do Olomouce,“ popsal místopředseda představenstva Dopravního podniku města Olomouce, a.s. Ing. Pavel Zatloukal.

Tramvaj s evidenčním číslem 16 byla spolu s dalšími třemi vozy vyrobena v roce 1914 v Moravskoslezské vagónce ve Studénce. Šlo o první tramvaje objednané přímo městem poté, co Olomouc v roce 1904 převzala do vlastní režie provozování tramvajové dráhy. Cestujícím tento vůz sloužil až do roku 1956.

V druhé polovině padesátých let byla tramvaj vyřazena a vozová skříň bez pojezdu a elektrické výzbroje za manipulační poplatek odprodána do soukromých rukou. Dopravní podnik pustil tramvaj na třicet let ze zřetele. Až ve druhé polovině 80. let sešlou karoserii objevili tramvajoví nadšenci zarostlou v zahrádkářské osadě nedaleko Olomouce.

Původní vozovou skříň roku 1988 daroval tehdejší majitel dopravnímu podniku. Nejprve byla umístěna na odstavnou plochu autobusů do Hejčína. Po roce 1989 došlo k převozu karoserie do hangáru na letiště v Neředíně a poté byla tramvaj ve dvou etapách renovována. Renovaci se podařilo dokončit v roce 1999 k 100. výročí zahájení provozu tramvají v Olomouci. V tom samém roce došlo také k přesunu tramvaje do depozitáře v Brně. V Olomouci se potom vůz objevil ještě o deset let později. V říjnu 2008 byla tramvaj vystavena na Horním náměstí u příležitosti 100 let republiky a na jaře 2009 se zúčastnila oslavy 110 let tramvají v Olomouci“ doplnil příběh tramvaje Miroslav Bureš, který se zabývá historií městské hromadné dopravy v Olomouci.

Tramvaj ev. č. 16 bude umístěna v nové hale DPMO v Jeremenkově ulici a veřejnost dostane možnost si ji prohlédnout  příští rok při příležitosti 125. výročí tramvajové dopravy v Olomouci.

 


Historická tramvaj č. 16 se po 24 letech vrátí do Olomouce
Historická tramvaj č. 16 se po 24 letech vrátí do Olomouce
Historická tramvaj č. 16 se po 24 letech vrátí do Olomouce