Go-Ahead kupuje od Wrightbus první autobusy s palivovými články
GB Kite Hydroliner byl představen letos a do výroby vstoupí začátkem roku 2022. Go-Ahead je mezi prvními zákazníky. Foto Wrightbus

Jeden z největších autobusových dopravců ve Velké Británii provozuje asi 300 e-busů, od severoirského výrobce objednal první s vodíkovým pohonem.
Jeden z největších autobusových dopravců ve Velké Británii provozuje asi 300 e-busů, od severoirského výrobce objednal první s vodíkovým pohonem.
20 vozidel na vodíkové palivové články od severoirského výrobce Wrightbus bude v provozu na Fastway trasách Brighton & Hove a Metrobus ve městech Crawley, Redhill a v okolí Gatwick Airport.

Jednopodlažní autobusy GB Kite Hydroliner budou dodány v červnu 2022 a budou prvními na vodíkový pohon ve flotile více než 6 000 autobusů Go-Ahead. Z části jsou financovány od vlády Spojeného království a z části z programů Evropské unie. Model vybavený palivovým články Ballard byl představen v letošním roce a do výroby bude uveden v prvním čtvrtletí 2022.

Společnosti připravuje i druhou dodávku. Na rychlých autobusových linkách Fastway vedených ve vyhrazených jízdních pruzích bude v provozu dalších 34 autobusů s palivovými články a flotila pak zřejmě bude největší flotilou vodíkových autobusů v Evropě.

Go-Ahead je již nyní s téměř 300 elektrickými autobusy největším britským provozovatelem bezemisních autobusů, ale nyní jde o první s pohonem na vodík. Kromě nulových emisí uhlíku je lze rychle natankovat v depu a mají dlouhý dojezd. Kite má podle Wrightbus dojezd až  640 mil (přes 1 000 km) a uveze až 90 cestujících.

Jo Bamford, výkonný ředitel Wrightbus, říkál: „Skleníkové plyny uvolňované z dopravy v současné době tvoří třetinu celkových emisí uhlíku ve Spojeném království, což je ještě střízlivá statistika, a my se jí snažíme změnit  K dnešnímu dni naše double deckery Hydroliner ušetřily jeden milion kg CO2 v atmosféře. Nový jednopodlažení GB Kite Hydroliner pomůže ušetřit ovzduší a přispět k dekarbonizaci veřejné dopravy ještě více." Do roku 2035 má mít společnost bezemisní celou flotilu.

Martin Harris, výkonný ředitel Brighton & Hove a Metrobus, řekl: „Služby provozujeme 24 hodin denně, v kopcovitém terénu, ​​s velkým počtem cestujících, a vozy ujedou velké vzdálenosti, značně převyšující celostátní průměr, až 370 mil (595 km) za den. Jsou to opravdu náročné podmínky pro jakoukoliv technologii, ale dospěli jsme k závěru, že vodík je nejúčinnější náhradou našich dieselových autobusů. Abychom nastartovali změnu chování v cestovních zvycích lidí, potřebujeme také silniční infrastrukturu odpovídající našim cílům, která umožní výrazně zkrátit dobu jízdy autobusem a stane se tak atraktivnější.“


Go-Ahead kupuje od Wrightbus první autobusy s palivovými články
GB Kite Hydroliner. Foto Wrightbus