Francouzské město Pau ustupuje od vodíkové technologie
Po čtyřech letech provozu se město Pau rozhodlo v budoucnu přejít z vodíkové technologie na bateriovou. Foto město Pau

Po německém Wiesbadenu a francouzském Montpellier se rozhodlo přejít v budoucnu na bateriový elektrický pohon také město Pau ve Francii, které bylo dosud považováno za průkopníka v zavádění autobusů s vodíkovým pohonem. Důvodem jsou přetrvávající problémy a vysoké náklady.

Po německém Wiesbadenu a francouzském Montpellier se rozhodlo přejít v budoucnu na bateriový elektrický pohon také město Pau ve Francii, které bylo dosud považováno za průkopníka v zavádění autobusů s vodíkovým pohonem. Důvodem jsou přetrvávající problémy a vysoké náklady.

Jihofrancouzské Pau provozuje od roku 2019 na své lince Fébus osm autobusů na vodíkový pohon Van Hool Exqui.City 18 FC, jako první na světě uvedlo do provozu vodíkové autobusy v systému BRT. Belgický výrobce dodal zákazníkům designové vozy známé také jako tram-bus. Technologie palivových článků pro autobusy pochází od Ballard Power Systems (palivové články o výkonu 100 kW). Stejně jako u mnoha modelů Van Hool dodává pohon společnost Siemens. Kloubové autobusy o délce 18 metrů nabízejí místo pro 125 cestujících a ujedou více než 300 kilometrů.

Vodíkové autobusy byly součástí velké reorganizace systému veřejné dopravy v Pau v roce 2019. Používají se na vyhrazené expresní autobusové trase, která je šest kilometrů dlouhá a má 14 zastávek. 85 procent trasy vede v samostatném pruhu a autobusy mají na křižovatkách přednost. Doba jízdy 17 minut tak může být dodržena i v hustém provozu a ve srovnání s jinými druhy dopravy je tak cestování atraktivní.

Město objednalo v opci další čtyři další vozy, budou však pravděpodobně posledními s pohonem na vodík v Pau. Poté plánuje pořizovat už jen bateriové elektrobusy. "Po čtyřech letech častých poruch a téměř zdvojnásobení účtů za palivo H2 se město pravděpodobně rozhodne kupovat čistě elektrické autobusy, aby v příštím desetiletí ozelenilo zbytek svého vozového parku," řekl francouzskému magazínu La Gazette des Communes provozní manažer pro dopravu v Pau Jérémie Neillo. Během příštích deseti let chce kupovat osm autobusů ročně.

Neill dále uvedl: "Ačkoli služba funguje 99 procent času, je to každodenní dobrodružství." Provozní náklady odhaduje na téměř milion eur ročně. To je však způsobeno paušálními smlouvami o údržbě. Jinak by náklady na údržbu a opravy přidaly k účtu dalších 300 000 eur.

Proti původním plánům na pořízení 50 autobusů s palivovými články a vybudováním závodu na výrobu vodíku se pro bateriové autobusy rozhodla před časem také metropolitní oblast Mentpellier na jihu Francie.

lagazettedescommunes.com, hydrogeninsight.com