Francie: Druhá 100% BRT elektrická linka v Baskicku
Irizar ie tram pro síť e-BRT Chronoplus jsou 100 % elektrická vozidla s nabíjením prostřednictvím pantografu. Foto Keolis

Nové vozy Irizar ie tram mají proti autobusům zatraktivnit veřejnou dopravu v síti Chronoplus a zvýšit počet cestujících o polovinu.
Nové vozy Irizar ie tram mají proti autobusům zatraktivnit veřejnou dopravu v síti Chronoplus a zvýšit počet cestujících o polovinu.
Keolis spustil druhou stoprocentně elektrickou linku Bus Rapid Transit na baskickém pobřeží ve Francii. E-BRT byl slavnostně otevřen 26. dubna 2021 a je součástí dopravní sítě Chronoplus na jihozápadě Francie.

První 100% elektrická TramBus linka č. 1 je v provozu od září 2019 a setkala se s velkým úspěchem, využili ji 3 miliony cestujících. Druhá linka vede z Marráku (Bayonne) do Tarnos. Je dlouhá 10 km a má 24 stanic. Sedm 100% elektrických vozidel (model Irizar ie tram) přepraví přibližně 90 000 cestujících měsíčně. Tato nová linka s vyšší frekvencí zvýší nabídku přepravy o 25% a má zvýšit počet cestujících o 50%. Linka T2 umožní mnoha lidem s bydlištěm na jihu departmentu Landes a pracujících v aglomeraci Bayonne jezdit rychlou veřejnou dopravou. Autobusy na lince využilo měsíčně 60 000 cestujících, nyní se očekává 90 000, tj. 1 milion cestujících ročně.

Kromě dvou 100% elektrických linek BRT zahrnuje síť Chronoplus 16 autobusových linek, 19 školních linek, šest elektrických bezplatných kyvadlových linek, dopravu pro lidi se sníženou pohyblivostí, říční spojení a dvě park-and-ride zařízení. Druhá linka e-BRT má stejnou trasu jako dřívější autobusová linka 2, spojuje centrum Bayonne s centrem Tarnos za 20 minut.

Irizar ie tram pro síť e-BRT Chronoplus jsou 100 % elektrická vozidla s délkou 18 metrů a kapacitou 150 cestujících, s 38 sedadly vybavenými zásuvkami USB. Využívají systém dvojího nabíjení, rychlého na konečných (průměrně 5za  minut), nebo pomalejšího v depu v noci (za 3 až 4 hodiny).

Spuštění linky znamenalo také úpravy 24 zastávek s cílem usnadnit přístup k vozidlům pro osoby se sníženou pohyblivostí, zavést  informační terminály s daty v reálném čase a instalovat automaty na jízdenky. Ve stanici Tarnos/Garròs bylo také vytvořeno P+R parkoviště, které je pro uživatele veřejné dopravy zdarma, má 400 míst, z nichž 145 je vyhrazeno pro sdílené automobily.

Nyní bude více než 40% cest v síti Chronoplus probíhat s elektrickými vozidly. Od roku 2017 společnost Keolis poskytuje služby mobility 165 000 obyvatelům v aglomeraci Baskicko, která zahrnuje jedenáct obcí na jihozápadě Francie.

Francouzská skupina Keolis po celém světě provozuje více než 4 000 vozidel na alternativní energii, což představuje přibližně 20% jejího celkového vozového parku autobusů.



Francie: Druhá 100% BRT elektrická linka v Baskicku
Francie: Druhá 100% BRT elektrická linka v Baskicku
Vozidla ie tram od Irizar mají svůj specifický design. Foto M. Prat
Francie: Druhá 100% BRT elektrická linka v Baskicku