FlixBus a UMSE posílají do provozu první autobusy na LNG v Česku
FlixBus a UMSE představily 22. května 2025 první dva čtrnáctimetrové autobusy Irizar i6s s pohonem na zkapalněný zemní plyn (LNG). Jezdí na lince Praha - Katovice.

Český dopravce UMSE nasazuje dva nové autobusy Scania-Irizar i6s s alternativním pohonem na trasu mezi Prahou a polským Krakovem. Jedná se o první dálkové autobusy na zkapalněný zemní plyn v Česku. Je to také první mezinárodní linka obsluhovaná autobusy na LNG v celé flotile Flix. Česká republika spolu s Polskem je po Itálii, Německu, Skandinávii a Nizozemsku další zemí, kde Flix zavádí tento typ technologie pro pravidelnou linkovou dopravu.

Český dopravce UMSE nasazuje dva nové autobusy Scania-Irizar i6s s alternativním pohonem na trasu mezi Prahou a polským Krakovem. Jedná se o první dálkové autobusy na zkapalněný zemní plyn v Česku. Je to také první mezinárodní linka obsluhovaná autobusy na LNG v celé flotile Flix. Česká republika spolu s Polskem je po Itálii, Německu, Skandinávii a Nizozemsku další zemí, kde Flix zavádí tento typ technologie pro pravidelnou linkovou dopravu.

Od května 2025 dvojice autobusů Irizar i6s s novými motory Scania na LNG obsluhují Prahu, včetně letiště, Brno, Olomouc, Ostravu, Katowice a Krakov a krakovské letiště. Linku provozuje dopravní partner FlixBusu, liberecká společnost UMSE majitele Jana Konopáska.

Vedoucí Business Developmentu FlixBusu pro Česko, Zdeněk Tesárek na představení autobusů na Autobusovém nádraží Praha Florenc ve čtvrtek 22. května k důvodu přechodu k LNG technologii uvedl:

"Modernizace vozového parku je klíčovým prvkem strategie skupiny Flix, jejímž cílem je dosáhnout bodu Net Zero do roku 2040 v Evropě a do roku 2050 celosvětově. Chceme nabídnout možnost cestovat udržitelně, zajistit efektivní služby a motivovat lidi k využívání hromadné dopravy. Spojení naší rozsáhlé sítě se špičkovými technologiemi společností Irizar a Scania nám pomáhá tento cíl lépe naplnit. Doufáme také, že přechod k ekologičtější dopravě podpoří veřejná správa pobídkami na obnovu vozového parku a rozvoj potřebné infrastruktury. Spojením klíčových míst v Česku a Polsku dosahujeme synergie v představení technologie a chceme umožnit úřadům obou zemí seznámit se s možnostmi, které LNG a bioLNG nabídnou."

LNG (zkapalněný zemní plyn) je alternativní palivo, které je aktuálně k dispozici, a dokáže ve srovnání s tradiční naftou snižovat emise CO₂ – obvykle o 10 až 15 procent v závislosti na trase a provozních podmínkách. Pro zavádění této technologie je důležité, že je již zavedena a ověřena v praxi, což umožňuje její využití na dálkových trasách, kde jiné možnosti zatím nejsou ve větším měřítku provozně dostupné. Kromě toho mohou být autobusy používané společností Flix poháněny také bio-metanem, což umožňuje další snížení emisí, a to v průměru až o 90 % ve srovnání s naftou .

Největším distributorem LNG pro silniční dopravu v České republice je GasNet. Aktuálně provozuje šest LNG plnicích stanic umístěných v blízkosti nejvytíženějších úseků českých dálnic. Kromě klasického LNG nabízí GasNet na všech svých stanicích i pokročilou a obnovitelnou variantu tohoto paliva ve formě zkapalněného biometanu (bioLNG).

LNG motor vypouští oproti naftovému motoru o 70 % méně oxidů dusíku. Navíc se při spalování zkapalněného plynu neuvolňují pevné částice, čímž se významně zlepšuje kvalita ovzduší v nejbližším okolí. Motor poháněný LNG je ve srovnání s dieselem i tišší.

Dopravní partner UMSE bude autobus plnit zkapalněným plynem na domovské stanici GasNetu v Praze, kde už také řidiči nových autobusů prošli školením bezpečného tankování LNG. K dispozici budou mít autobusy všechny plnicí stanic GasNetu tak, aby byl zajištěn spolehlivý provoz tohoto spoje. V Polsku bude k užití plnicí stanice společnosti Shell v Glivicích.

Model Irizar i6s, uvedený na trh v roce 2022, je dosud nejekologičtějším vozem španělského výrobce. Ve srovnání s předchozími modely slibuje až o 13 % nižší spotřebu a emise. Podvozek od Scanie zajišťuje spolehlivost a díky své modularitě a dokonalé integraci s karoserií nabízí cestujícím nejvyšší bezpečnostní standardy. Autobus nabízí 54 míst pro cestující, kvůli umístění plynové nádrže v podpalubí je toaleta netradičně umístěna v zadní části autobusu, zadní dveře slouží k nástupu cestujících.

Nové autobusy nabízejí maximální pohodlí a bezpečnost pro řidiče i cestující. Vybaveny jsou nadstandardními bezpečnostními systémy, digitálními zpětnými zrcátky, inovativním systém klimatizace, mají nižší hlučnost a vibrace a ergonomický design s optimalizovaným využitím prostoru.

Na 290 kg zkapalněného zemního plynu, který je umístěn ve dvou nádržích, ujede autobus 1 150 km. K pohonu využívá benzínový motor. Nádrže jsou naplněny přibližně za 15 minut. LNG vzniká ochlazením zemního plynu na velmi nízkou teplotu, přibližně -160 stupňů, řidič je proto při tankování vybaven ochrannými pomůckami.

Autobusová stanice Praha Florenc patří mezi nejvytíženější v celé síti Flix. Praha se řadí na třetí příčku co se týče dostupnosti v rámci Evropy, z našeho hlavního města se lze autobusem dostat bez přestupů do 427 destinací na 44 denních a 41 nočních linkách.  

Představení autobusu proběhlo při příležitosti exkurze členů Asociace společenské odpovědnosti do Ptačího parku Josefovské louky a výrobního závodu ELTON hodinářská PRIM Manufacture 1949. Tematické exkurze jsou součástí aktivit Asociace – největší iniciativy udržitelnosti a Cílů udržitelného rozvoje od OSN v Česku, která sdružuje přes 600 členů z řad firem, veřejné správy, akademické sféry i neziskového sektoru. Propojuje je napříč obory, inspiruje k odpovědnému podnikání, rozvíjí dialog o udržitelnosti a vytváří prostor pro spolupráci.

 


FlixBus a UMSE posílají do provozu první autobusy na LNG v Česku
FlixBus a UMSE posílají do provozu první autobusy na LNG v Česku
FlixBus a UMSE posílají do provozu první autobusy na LNG v Česku
FlixBus a UMSE posílají do provozu první autobusy na LNG v Česku
Zadní dveře slouží k nástupu cestujících. Kvůli umístění plynové nádrže v podpalubí je toaleta netradičně umístěna v zadní části autobusu.
FlixBus a UMSE posílají do provozu první autobusy na LNG v Česku
FlixBus a UMSE posílají do provozu první autobusy na LNG v Česku
V autobuse je s dodržením standardů FlixBus na prostor pro cestující 54 sedadel.
FlixBus a UMSE posílají do provozu první autobusy na LNG v Česku
FlixBus a UMSE posílají do provozu první autobusy na LNG v Česku
FlixBus a UMSE posílají do provozu první autobusy na LNG v Česku
Kamerový systém místo zpětných zrcátek.
FlixBus a UMSE posílají do provozu první autobusy na LNG v Česku
FlixBus a UMSE posílají do provozu první autobusy na LNG v Česku
V podpalubí jsou dvě nádrže na 290 kg LNG. Díky zkapalnění se zemní plyn zmenší více než 600krát.
FlixBus a UMSE posílají do provozu první autobusy na LNG v Česku
Majitel UMSE Jan Konopásek při představení autobusu.
FlixBus a UMSE posílají do provozu první autobusy na LNG v Česku
FlixBus a UMSE posílají do provozu první autobusy na LNG v Česku
Představení nových autobusů 21. května 2025 v Praze na Autobusovém nádraží Florenc.
FlixBus a UMSE posílají do provozu první autobusy na LNG v Česku
FlixBus a UMSE posílají do provozu první autobusy na LNG v Česku
FlixBus a UMSE posílají do provozu první autobusy na LNG v Česku
Zatímco první z autobusů byl k dispozici novinářům a hostům, druhý odjel v 9 hodin z Prahy směr Katovice.