© Jan Spousta
Konferenci zorganizoval francouzský dopravní institut IFSTTAR na svém pracovišti v Lille. Fotografie veřejné dopravy v Lille. Prezentace z konference City-HUB na veletrhu Czechbus.
Konferenci zorganizoval francouzský dopravní institut IFSTTAR na svém pracovišti v Lille. Fotografie veřejné dopravy v Lille. Prezentace z konference City-HUB na veletrhu Czechbus.
Konference byla rozdělena na dvě sekce: „Koncept městských přestupních uzlů“ a „Metodika monitoringu a hodnocení“ a kulatý stůl na téma „City-HUB Model – Doporučení pro evropské přestupní uzly“. Jednání se zúčastnili - vedle všech 9 výzkumných a konzultačních institucí, zapojených do projektu – zástupci potenciálních uživatelů výsledků projektu. Těmi jsou nejen provozovatelé dopravních terminálů a dopravci, ale především uživatelé dopravních služeb – cestující a také představitelé veřejné správy. Českými prezentanty na konferenci byli výzkumní pracovníci z Centra dopravního výzkumu a zástupci pražského Dopravního podniku a Správy železniční dopravní cesty; bohužel u nás obtížně hledáme nezávislou organizaci skutečně zastupující zájmy cestující veřejnosti.
řednášky první sekce se zaměřily na potřeby, zkušenosti a požadavky uživatelů městských dopravních terminálů a na možnosti, které pro jejich řešení nabízí „City-HUB model“, stěžejní výstup projektu. Podrobněji pak byla popsána metodika pro úspěšné řešení dopravních uzlů a byly prezentovány dobré praktické příklady.
V odpolední sekci byly prezentovány ekonomické a sociální vlivy a efekty přestupních terminálů, které představují nejen dopravní uzel, ale většinou vytvářejí vhodné místo pro obchody a služby a zatraktivňují celou oblast pro místní rezidenty a pracující. Projekt se zabýval i předpoklady, potřebnými pro úspěšnou funkci terminálů a reakcí uživatelů.
Kulatý stůl na závěr konference otevřel diskusi nad některými otázkami, například jak bude možné závěry a doporučení celoevropského projektu přenést do konkrétních podmínek jednotlivých měst. Třicetiměsíční práce na projektu ukázala, že i když nelze najít jednotný recept na optimální řešení dopravního terminálu, je třeba určité procesy a funkce sjednotit tak, aby zákazník věděl, jak se chovat a co může očekávat a cestování veřejnou dopravou pro něj bylo atraktivní a příjemné.
řednášky první sekce se zaměřily na potřeby, zkušenosti a požadavky uživatelů městských dopravních terminálů a na možnosti, které pro jejich řešení nabízí „City-HUB model“, stěžejní výstup projektu. Podrobněji pak byla popsána metodika pro úspěšné řešení dopravních uzlů a byly prezentovány dobré praktické příklady.
V odpolední sekci byly prezentovány ekonomické a sociální vlivy a efekty přestupních terminálů, které představují nejen dopravní uzel, ale většinou vytvářejí vhodné místo pro obchody a služby a zatraktivňují celou oblast pro místní rezidenty a pracující. Projekt se zabýval i předpoklady, potřebnými pro úspěšnou funkci terminálů a reakcí uživatelů.
Kulatý stůl na závěr konference otevřel diskusi nad některými otázkami, například jak bude možné závěry a doporučení celoevropského projektu přenést do konkrétních podmínek jednotlivých měst. Třicetiměsíční práce na projektu ukázala, že i když nelze najít jednotný recept na optimální řešení dopravního terminálu, je třeba určité procesy a funkce sjednotit tak, aby zákazník věděl, jak se chovat a co může očekávat a cestování veřejnou dopravou pro něj bylo atraktivní a příjemné.
Prezentace z konference City-HUB z veletrhu Czechbus
O-projektu-City-HUB.pdf
City-HUB-overovaci-studie-Dejvicka.pdf
Pozadavky-cestujicich-CzechBUS_2014.pdf
CzechBUS_DOPRAVNI-TERMINALY-A-JIZDNI-KOLO.pdf
SZDC_Zeleznice-a-prestupni-terminaly-v-CR.pdf
Viz www.cityhub-project.eu, kontakt na koordinátora projektu:
Professor Andrés Monzón
UPM/TRANSyT
Madrid, Spain
Tel: +34913365373
Email: andres.monzon@upm.es
Kontakt v ČR: jan.spousta@cdv.cz
Fotografiemi připomínáme jednak konferenci, ale prohlédneme si také dopravu v metropolitní oblasti Lille, které je se svými 1 a čtvrt milionem obyvatel čtvrtou největší aglomerací ve Francii.
Jan Spousta
Metrobusy se zde nazývají LIANE © Jan Spousta
Městskou autobusovou dopravu zajišťují převážně Irisbusy na bioplyn © Jan Spousta
Městskou autobusovou dopravu zajišťují převážně Irisbusy na bioplyn © Jan Spousta
V centru města nechybí ani linka plynových midibusů (BredameneriniBus) © Jan Spousta
V centru města nechybí ani linka plynových midibusů (BredameneriniBus) © Jan Spousta
Lille je jedním z trojice francouzských měst, kde tramvaje alespoň částečně přežily masové poválečné rušení. Dnes má jejich síť o metrovém rozchodu délku 17,5 km © Jan Spousta
© Jan Spousta
© Jan Spousta
© Jan Spousta
V roce 1983 zde bylo uvedeno do provozu automatické metro systému VAL, vyvinuté firmou Matra (dnes součást koncernu Siemens) © Jan Spousta
Dnes má VAL dvě trasy se 60 stanicemi a celkovou délkou 43,7 km. Linka číslo 2 s 31 km je nejdelší linkou metra na světě © Jan Spousta
Od roku 1993 je Lille připojeno na síť vysokorychlostních železnic, v roce 1994 pro ně bylo otevřeno nové nádraží Lille-Europe, které je i stanicí rychlovlaků Eurostar z Londýna do Bruselu © Jan Spousta
Lille-Europe © Jan Spousta
Lille-Europe © Jan Spousta
Nádraží Lille-Flandres je největší francouzskou stanicí regionálních železnic mimo Paříž. V provozu je od roku 1848, již o 5 let dříve byla železnice přivedena k tehdejším městským hradbám © Jan Spousta