Evropská premiéra pro eCitaro K
První čtyři elektrické autobusy Mercedes-Benz eCitaro K o délce 10,8 metru budou jako první v Evropě v provozu v Asti v italském Piemontu. Foto ASP/Daimler Buses

První čtyři elektrické autobusy Mercedes-Benz eCitaro K o délce 10,8 metru budou v provozu v Asti v italském Piemontu. Kromě toho budou dodána standardní eCitara a Iveco E-Way.

První čtyři elektrické autobusy Mercedes-Benz eCitaro K o délce 10,8 metru budou v provozu v Asti v italském Piemontu. Kromě toho budou dodána standardní eCitara a Iveco E-Way.

Rok 2025 v místní veřejné dopravě v italském městě Asti začíná s eletrickými autobusy a slaví zde i evropskou premiéru. Provozovatel veřejné dopravy Asti Servizi Pubblici (ASP) převzal první bateriové elektrické autobusy Mercedes-Benz eCitaro K, které se začaly sériově vyrábět na podzim 2024. Po výběrovém řízení byly kromě čtyř kompaktních premiérových vozech o délce 10,63 metru předány také 12 standardní 12metrové linkové eCitaro 12M.. Kromě toho byl na podzim 2024 objednán další sólo autobus eCitaro. ASP bude mít v budoucnu k dispozici celkem 17 nových bateriových elektrických autobusů eCitaro.

S poloměrem otáčení pouhých 17,28 metru jsou čtyři 10,63metrová vozidla eCitaro K vhodná hlavně pro použití v místní hromadné dopravě s úzkými klikatými trasami v centru města a na předměstích Asti. S rozvorem 4 398 milimetrů, což je zhruba o 1,5 metru kratší než u eCitaro, nabízejí nové elektrobusy eCitaro K skvělou manévrovatelnost, vynikající jízdní vlastnosti a velkou kapacitu pro cestující, uvádí Daimler Buses.

Každý ze 17 bateriových elektrických autobusů Mercedes-Benz eCitaro je vybaven šesti bateriovými sadami s maximální konfigurací ze současné generace baterií NMC3, tzn. 588 kWh, a za příznivých podmínek může dosáhnout dojezdu kolem 400 kilometrů. Vozy se nabíjejí přes noc plug-in v depu ASP ve Valbelle. Během jedné noci je možné nabíjet 26 autobusů najednou.

Autobusy v červenobílém lakování ASP jsou vybaveny  dvěma vstupními dveřmi. Ručně ovládanou rampou pro invalidní vozíky a kočárky. Klimatizace v obou variantách eCitaro je vybavena vysoce účinným tepelným čerpadlem.

Maximální bezpečnost pro řidiče a cestující zaručuje digitální videomonitorovací systém, aktivními filtry s antivirovou funkcí a četné moderní bezpečnostní a asistenční systémy.

Čtyři vozy eCitaro K mají 26 míst k sezení a 54 míst ke stání a prostor pro vozíčkáře. Sólo eCitaro je navrženo pro přepravu maximálně 77 cestujících na delší trasy. Každý poskytuje 30 míst k sezení, 46 míst ke stání a prostor pro vozíčkáře.

Součástí je také uzavření smlouvy Omniplus eService. Nové eCitaro pro Asti má již ve standardu nainstalované Bus Data Center jako rozhraní pro digitální služby Omniplus. Například v italském regionu Piermont se ke zlepšení dostupnosti vozového parku používá služba Omniplus On Uptime pro. Chybová hlášení a důležité diagnostické informace jsou přenášeny v reálném čase, aby se zkrátily servisní časy.

Další čtyři nová vozidla ASP jsou 9,5 metru dlouhá Iveco E-Way, každé uveze 66 cestujících, 51 stojících a 15 sedících. E-way jsou vybaveny podobně jako eCitara bezpečnostními systémy.

Autobusy byly zakoupeny z prostředků Národního plánu obnovy a odolnosti a Národního strategického plánu udržitelné mobility určených pro Asti.

Asti Servizi Pubblici působí ve městě Asti a dalších obcích. Vozový park linkových autobusů v současnosti tvoří 47 vozidel, z nichž 80 procent tvoří autobusy Mercedes-Benz. Dalších 39 autobusů využívá v městské dopravě.