EMT Madrid má 100% čistý vozový park autobusů, přizpůsobuje infrastrukturu
Operační středisko pro nabíjení elektrických autobusů EMD v Carabanchel v Madridu. Foto EMT Madrid

Městská dopravní společnost v Madridu v prosinci obnovila 62 % svého vozového parku a ukončila provoz dieselových autobusů. Otevírá Operační centrum s 52 nabíjecímí místy s obrácenými pantografy, plug-in zásuvkami a fotovoltaickým zařízením.

Městská dopravní společnost v Madridu v prosinci obnovila 62 % svého vozového parku a ukončila provoz dieselových autobusů. Otevírá Operační centrum s 52 nabíjecímí místy s obrácenými pantografy, plug-in zásuvkami a fotovoltaickým zařízením.

Městská dopravní společnost v Madridu (EMT) je nejudržitelnější v Evropě. Město nyní rychle přizpůsobuje pro autobusy s nulovými emisemi infrastrukturu a připravuje se na vodík. Na konci roku bude mít v provozu přes 300 ebusů.

 "Jsme jediným evropským hlavním městem, kde od 1. ledna tohoto roku nejezdí ani jeden autobus veřejné dopravy s naftovým motorem," uvedl starosta Madridu José Luis Martínez-Almeida při představení nového inteligentního Operačního centra městské společnosti v Carabanchel, inovativního a jedinečného evropského projektu s 52 nabíjecímí místy s invertovanými pantografy a fotovoltaickým zařízením.
 
V současné době má Madrid s 22 linkami s nulovými emisemi největší počet elektrifikovaných linek ve Španělsku. Ze 49 elektrobusů v roce 2019 se zvýšil na 180 a díky tendru na 150 ebusů (Solaris a Irizar) flotila s nulovými emisemi do konce roku 2023 dosáhne 330 kusů a bude představovat 20,4 % v roce 2024 a 25 % v roce 2025. Kromě elektrických autobusů provozuje EMT autobusy na CNG.

Nové inteligentní systémy elektrického dobíjení využívají inverzní pantografy a umožňují nabíjení bez zásahu operátora nebo čekání na straně řidiče a provádí se na začátku nebo na konci pracovního dne. Systém je navržen tak, aby každé vozidlo bylo možné nabíjet co nejuniverzálnějším způsobem, aniž by to ovlivnilo výdrž baterií a optimalizovalo náklady spojené s celým provozem. Pantografy, připojené pomocí Wi-Fi k vozidlům, pracují s výkonem 100 kW, maximální doba nabíjení každého autobusu se pohybuje mezi dvěma až třemi hodinami. Do budoucna jsou technicky připraveny na maximální výkon 450 kW.
 
Nabíjecí zařízení je propojeno s fotovoltaickou elektrárnou vybavenou 613 panely o výkonu 300 kW, schopných vyrobit cca 444,5 MWh/rok, z čehož se předpokládá minimální vlastní spotřeba 90 %. To představuje minimálně 10 % celkové spotřeby energie, která se u tohoto zařízení očekává. Součástí je Distribuční a Transformační centrum.
 
Centrum je vybaveno inovativním systém detekce požáru a hašení pomocí termografických kamer, specifických detektorů plynů a vodních hasicích systémů plus zapouzdřovací aditivum prostřednictvím sprinklerů, které umožňuje rychlou a bezpečnou ochranu autobusů a veškeré související elektrické infrastruktury.
 
Celková investice činí více než 5,5 milionu eur, 90 % je financováno z evropských fondů nové generace.
 
Projekt elektrifikace v Carabanchel je strukturován do čtyř fází, první dvě již byly dokončeny v letech 2021 až 2022. V současné době má 52 nabíjecích míst s pantografy a 95 pro plug-in nabíjení (100-120 kW). Pravděpodobně v prosinci 2024 má být k dispozici celkem 329 nabíjecích míst: 234 inverzních pantografů a 95  nabíjecích míst plug-in.

Od loňského prosince má EMT 100% čistý vozový park v souladu se směrnicí o čistých vozidlech, Madrid je tak prvním velkým evropským městem, které dosáhlo tohoto milníku. Dekarbonizace vozového parku městských autobusů je jedním z hlavních cílů Strategickém plánu EMT do roku 2025 a vyžádá si milionové investice.
 
EMT také počítá se zavedením „zeleného“ vodíku. Vypsala výběrové řízení na dodávku prvních deseti autobusů poháněných tímto udržitelným palivem. Vodíková elektrárna v EMT Operations Center v Entrevías je uceleným, které pokrývá celý vodíkový cyklus (výroba, skladování a distribuce) a zahrnuje instalaci a zprovoznění fotovoltaických panelů schopných generovat veškerou energii potřebnou pro výrobu H2 z obnovitelných zdrojů. Práce probíhají na ploše 42 000 m² s cílem poskytnout Madridu první továrnu na výrobu vodíku z procesu elektrolýzy vody vyvinutý výhradně španělskými společnostmi, a za jejichž návrh, konstrukci a následnou správu odpovídá EMT charge a bude dokončena do konce roku 2023. V prvních měsích roku 2024 by mělo být v provozu prvních 10 autobusů. Zadávací dokumentace uvažovala o částce 640 000 eur za každý autobus a byla stanovena řada technických podmínek, například dojezd  280 kilometrů, popř. 20 hodin. Doba plnění těchto vozidel by měla být přibližně 10 minut.

V květnu 2023 Madrid zavede první elektrickou BRT linku s 10 autobusy Irizar ie tram.


EMT Madrid má 100% čistý vozový park autobusů, přizpůsobuje infrastrukturu
Město Madrid a EMT buduje zařízení na výrobu vodíku. Foto EMT Madrid
EMT Madrid má 100% čistý vozový park autobusů, přizpůsobuje infrastrukturu
10 Irizar ie tram o délce 12 na první linku BRT v Madridu. Foto EMT