V ostrém provozu elektrolyzér vyrobí více než 8 tun zeleného vodíku, pro autobusy s vodíkovým pohonem to znamená nájezd 80 tisíc kilometrů.
V ostrém provozu elektrolyzér vyrobí více než 8 tun zeleného vodíku, pro autobusy s vodíkovým pohonem to znamená nájezd 80 tisíc kilometrů.
Elektrolyzér určený pro budoucí výrobu zeleného vodíku a zásobování veřejné plnicí vodíkové stanice, je již v rámci technologických a provozních testů připojen na potřebnou infrastrukturu. V průběhu května při ověřování funkčnosti zařízení vyrobilo první kilogramy vodíku. Skupina Solar Global, která elektrolyzér umístila v areálu své centrály v Napajedlech ve Zlínském kraji, nyní dokončuje i střešní fotovoltaickou elektrárnu. Poté bude elektrolyzér vyrábět první skutečně zelený vodík v Česku.
„Testování technologických a provozních parametrů elektrolyzéru, stejně jako spuštění střešní solární elektrárny určené k napájení zařízení, plánujeme v průběhu léta. K uvedení do trvalého, zcela bezemisního provozu, chceme podle stávajícího harmonogramu přikročit na podzim. Zařízení následně doplníme ještě o veřejnou plnící vodíkovou stanici, která obslouží majitele automobilů s vodíkovým pohonem nebo provozovatele vodíkových autobusů. Zelený vodík využijeme i v rámci naší flotily vodíkových vozů, která logicky nemůže v tomto projektu chybět,“ uvádí výkonný ředitel skupiny Solar Global Zdeněk Tříska.
„Budoucnost české energetiky je v obnovitelných zdrojích, bateriových úložištích a v zeleném vodíku. A v Napajedlech jsme v posledních několika měsících udělali celou řadu kroků, které pomohou Česku se k této budoucnosti přiblížit. Infrastruktura na výrobu a plnění zeleného vodíku v Česku je zatím v úplných začátcích a jsem hrdý, že právě Solar Global pomáhá prošlapat cestu k energetice a dopravě, která bude šetrná ke klimatu, životnímu prostředí a přírodě,“ říká předseda představenstva skupiny Solar Global Vítězslav Skopal.
Elektrolyzér s příkonem 230 kilowattů bude pohánět střešní solární elektrárna o výkonu 610 kilowatt-peak. Infrastrukturu doplní i bateriové úložiště o výkonu 100 kilowatt a kapacitě 200 kilowatthodin. V ostrém provozu elektrolyzér vyrobí více než 8 tun zeleného vodíku. Takové množství paliva umožní osobnímu vozu s vodíkovým pohonem ujet 800 000 kilometrů, v případě využití ve vodíkových autobusech to představuje nájezd 80 000 kilometrů.
Skupina Solar Global v rámci Modernizačního fondu získala podporu pro 47 projektů fotovoltaických elektráren a bateriových systémů, a také pro pilotní projekt elektrolyzéru vyrábějícího zelený vodík. Nové solární projekty o celkovém výkonu téměř 65 megawatt-peak doplní i akumulátory o kapacitě přes 25 megawatthodin. Celková investice do všech plánovaných projektů přesáhne 2 miliardy korun.