Nejnovější elektrické autobusy Dopravního podniku města Hradce Králové v lednu překonaly další milník. Nejstarší elektrický autobus SOR oslaví v Hradci v září 10. narozeniny. Významných výročí bude letos několik a 7. října proběhne oslava pro veřejnost.
Nejnovější elektrické autobusy Dopravního podniku města Hradce Králové v lednu překonaly další milník. Nejstarší elektrický autobus SOR oslaví v Hradci v září 10. narozeniny. Významných výročí bude letos několik a 7. října proběhne oslava pro veřejnost.
Zásluhu na překonání úctyhodné vzdálenosti čtyři miliony ujetých kilometrů na linkách MHD má flotila 20 celonízkopodlažních elektrobusů z produkce SOR Libchavy pořízená v pololetí roku 2018. Vozy byly nakoupeny s pomocí dotací z fondů EU. Z celkové částky 246 mil. Kč činily 85% dotace IROP. Součástí tendru bylo dodání nabíjecích stanic pro pomalé nabíjení pro každý elektrobus na krytém odstavném stání ve vozovnách společnosti a pěti kusů rychlonabíjecích stojanů na konečných zastávkách THD a Slezské Předměstí - Cihelna. Přepravní kapacita těchto vozů se třemi dveřmi je 100 cestujících, z nichž 35 má místo k sezení. Vozy jsou plně klimatizované jak pro řidiče, tak pro cestující a mají USB zásuvky.
Elektrobusy neprodukují v ulicích města emise zdraví škodlivých plynů a pevných částic už více než 4 roky. Nahrazením nejstarších dieselových autobusů s emisní normou EURO II se tak výrazně snížilo v krajské metropoli znečištění ovzduší. Díky tichému pohonu také pomáhají se snižováním hluku. Na jedno plné nabití elektrobus ujede v závislosti na provozu a vnějších podmínkách cca 200 km, při směně s rychlonabíjením se denní dojezd zvýší až na 300 km. Spotřeba elektrické energie se pohybuje pod 1 kWh na jeden kilometr. Zajímavostí vzhledem k rovinatému terénu v Hradci Králové je, že podíl rekuperované energie činí více než 30 %. Řidič tak správným stylem jízdy a využíváním brzdného účinku a dynamiky elektrobusu dokáže „vrátit“ přes 30% energie zpět do baterií. Oproti původním klasickým autobusům je i v současné době levnější jak provoz, tak jejich pravidelná údržba.
Prvními „průzkumníky“ elektrobusové dopravy v Hradci Králové ze SOR Libchavy byl v září 2013 model SOR EBN 9,5 (aktuálně ev. č. 401) a v únoru 2015 pak následoval vůz SOR EBN 11 (aktuálně ev. č. 403). U SOR EBN 9,5 v té době šlo nejen o první elektrobus od SORu v této délkové kategorii, ale zároveň o první z vozů řady EBN, u něhož byl použit facelift předního a zadního čela dle návrhu českého architekta Patrika Kotase.
Tyto vozy dopravní podnik využíval k testování, ověřování provozních parametrů, jízdních vlastností a zisku dalších cenných zkušeností, které využil pro specifikaci nákupu popisované flotily 20 ks elektrobusů NS 12 a při budování příslušné technické infrastruktury. Po testování tyto elektrobusy i nadále jezdily či jezdí v běžném provozu na klasických linkách MHD. Aktuálně jejich proběh překonal hranici 750 000 km a znamená to, že se dopravní podnik blíží v průběhu dubna hranici 5 000 000 mil km ujetých všemi elektrobusy, které se nacházejí v hradeckém vozovém parku elektrobusů.
Jako zajímavost pro srovnání: sjednaný pracovní výkon MHD vyplývající ze „Smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících na území statutárního města Hradce Králové, dopravně připojených obcí a o kompenzaci za tyto služby pro roky 2016–2025“ činil pro rok 2022 5 947 000 km.
Druhou zajímavostí spojenou s elektrobusy jsou termokamery pro zajištění jejich požární bezpečnosti. Unikátní systém termokamer nainstaloval Dopravní podnik města Hradce Králové na jaře roku 2022, kdy byl spuštěn do zkušebního provozu. Při nabíjení bdí nad zaparkovanými elektrobusy a ve chvíli, kdy termokamery zaznamenají skokový nárůst teploty, např. přehřívání baterií, varují před hrozícím nebezpečím. Tento systém má hradecký dopravce jako jediný v rámci celé republiky.
Dopravní podnik města Hradce Králové si letos připomene tři významná výročí. Dne 5. 7. 2023 uplyne 15 let ode dne, kdy byl zahájen provoz terminálu hromadné dopravy, který zcentralizoval městskou, regionální a dálkovou dopravu do nadčasově řešeného komplexu (THD získal titul „Stavba roku královéhradeckého kraje 2009“ v kategorii dopravních staveb), 24. 10. 1928 byly založeny Autodráhy města Hradce Králové a 1. 12. 1928 byla uvedena do provozu první autobusová linka Kukleny – Nádraží – Pražské Předměstí - Slezské Předměstí s vozy Tatra 24 a Škoda 506. Letos tak slaví 95. výročí založení městské hromadné dopravy. Při této příležitosti bude Dopravní podnik města Hradce Králové v sobotu 7. října pořádat Den otevřených dveří. Tentokrát se speciálním programem pro děti i dospělé. Například přijede Aleš Loprais i se svým dakarovým speciálem Praga V4S DKR. Na úplné podrobnosti je ještě brzy, termín si ale už do kalendáře dát můžeme.