Dva nové elektrobusy od českého výrobce SOR, které už více než 2 měsíce jezdí na trase pravidelných linek BB1 a BB2 spojujících multifunkční areál BB Centrum a stanici metra Budějovická na trase C v Praze 4, ujely již více než 10 tisíc kilometrů. Jejich služeb využilo zhruba 150 tisíc cestujících. Jedná se o první elektrobusy nasazené do ostrého provozu v pražské hromadné dopravě, které mohou cestující využívat bezplatně. Projekt je společnou iniciativou developerské a investiční společnosti PASSERINVEST GROUP, Skupiny ČEZ a dopravní společnosti ARRIVA s cílem snížit zatížení životního prostředí zejména ve městech.
Celkem 10 008 ujetých kilometrů má aktuálně
na svém kontě dvojice českých elektrobusů SOR EBN 9,5 bezplatně sloužících
veřejnosti na pravidelných linkách BB1 a BB2 mezi stanicí metra Budějovická a
multifunkčním areálem BB Centrum na Praze 4. Každé z vozidel najezdí denně v
průměru 100 km, a zvládne tak zhruba 50 jízd. Elektrobus pojme až 73 pasažérů a
obě vozidla přepraví za den přibližně 3 600 osob.
Elektrobusy směřující k BB Centru jsou
přiděleny dvěma stálým řidičům, další dva jsou proškolení na jejich řízení pro
případ nemocí, dovolených atd. Jedním z „kmenových“ řidičů elektrobusů
společnosti ARRIVA, kteří si každý den sedají za volant elektrobusu, je
Stanislav Kovářík. Kdyby to záleželo jen na něm, k naftovému autobusu už by se
nevracel: „Je to obrovský rozdíl pro
řidiče i cestující. Uvnitř neslyšíte nic a necítíte ani typické vibrace od
motoru, chvíli jsem si musel zvykat. Cestující občas reagují slovy, vždyť my
ani neslyšeli, že jste přijel,“ směje se. „Linky směřující do BB Centra jsou pro elektrobus ideální, kapacita
baterií vychází akorát na jeden pracovní den. Ráno si beru z garáže autobus
nabitý na 100 %, večer ho vracím cca s 30 %, takže je tam ještě rezerva.“
Důležitá je zejména šetrnost elektrobusů k životnímu prostředí a velmi nízká hlučnost. V praxi jsou dokonce tišší než trolejbusy, protože v nich není slyšet zvuk trolejí. Při brždění nebo jízdě z kopce elektrobus o výkonu 120 kW rekuperuje a dobíjí touto energií vlastní baterie. Nedávno skončená zima potvrdila dobré jízdní vlastnosti elektrobusu na sněhu nebo náledí, pomáhá mu přitom zatížení zadní nápravy těžkými bateriemi. V zimě také není potřeba chladit bateriový prostor, který se při vyšších teplotách zahřívá.
Víte že…
· akubaterie se 180 lithium-iontovými
články mají celkovou kapacitu 172 kWh, což odpovídá průměrné denní spotřebě 25
českých domácností?
· energii pro nabití plné kapacity baterií
jednoho elektrobusu dokázala loni Jaderná elektrárna Temelín vyrobit za necelou
půlvteřinu?
· po celodenním provozu má elektrobus
z trasy Budějovická – BB Centrum (při nabíjení 3× 400 V/32 A) opět 100%
plné baterie za 6 hodin?
· při plném využití kapacity 73 pasažérů je
jeden elektrobus schopen denně přepravit více než 3600 osob?
· pasažéři díky wifi připojení v
elektrobusech dosud stáhli celkem 2,5 GB dat?
Zdroj: ARRIVA