Elektrobus SOR EBN 10,5 se představil na MSV v Brně
Elektrobus SOR EBN 10,5 © Jan Havíř

Novináři si mohli autobus sami vyzkoušet na uzavřené trati v areálu brněnského výstaviště.
Novináři si mohli autobus sami vyzkoušet na uzavřené trati v areálu brněnského výstaviště.
V rámci Mezinárodního strojírenského veletrhu, který se konal na brněnském výstavišti, byl prezentován elektrobus SOR EBN 10,5 vyráběný společností SOR Libchavy spol. s r.o. V automobilovém průmyslu se nejedná o novinku, neboť vůz homologovaný v letech 2009 a 2010 byl již prezentován na několika akcích (např. Autotec 2010) a pět vozidel je již používáno v běžném provozu. Čtyři autobusy využívá ostravský dopravní podnik, pátý (prezentovaný právě v Brně) je v zimním období využíván jako skibus v oblasti Tatranské Lomnice na Slovensku. Letošní prezentace však byla pro novináře zajímavější, neboť si mohli autobus sami vyzkoušet na uzavřené trati v areálu brněnského výstaviště. Za sebe si dovolím ovládání vozidla zhodnotit pozitivně. Řízení autobusu se prakticky neliší od vozidla s naftovým motorem, ovládací prvky jsou rozmístěny také podobně jako v běžném autobusu. Na palubní desce je navíc umístěn ukazatel stavu baterií a odběru (resp. dobíjení). Vozidlo má velmi tichý chod, na který je potřeba si při přechodu z naftového motoru chvíli zvykat. Rozjezd i brzdění jsou přiměřeně rychlé.

Technické údaje:

Délka 10370 mm
Šířka 2525 mm
Výška 2920 mm
Rozvor náprav 6320 mm
Celková hmotnost 15700 mm
Obsaditelnost 85 míst (z toho 19 k sedění)
Konstrukční rychlost 80 km/hod
Spotřeba 0,8 – 1,0 kWh/km
Dojezd na jedno nabití cca 130 – 150 km v městském provozu
Akumulátory 180 ks 2,5 – 4,25 V, 300 Ah, Winston Batery
Prezentace vozidla byla spojena s upoutávkou na veletrh EUROTRANS, který se má od příštího roku stát nástupcem veletrhů Autotec, Transport & Logistika a Rail-Tec (veletrh železniční dopravy, který byl doposud součástí veletrhu strojírenského). Jeho náplň patřičně vystihuje téma „mobilita – přeprava osob a zboží a její alternativy v budoucnosti“. Veletrh je primárně určen odborné veřejnosti a bude se konat jednou za dva roky. První ročník se uskuteční ve dnech 10. – 13. 9. 2013. Záštitu nad veletrhem převzalo Ministerstvo dopravy ČR a Svaz průmyslu a dopravy ČR. Za zmínku stojí, že jedním z partnerů veletrhu bude také Dopravní podnik města Brna.
Jan Havíř

Elektrobus SOR EBN 10,5 se představil na MSV v Brně
Akumulátory jsou umístěny v zadní části autobusu. © Jan Havíř
Elektrobus SOR EBN 10,5 se představil na MSV v Brně
V pravé zadní části jsou zásuvky pro rychlé i pomalé dobíjení. © Jan Havíř
Elektrobus SOR EBN 10,5 se představil na MSV v Brně
Prezentace elektrobusu se zúčastnil také generální ředitel SOR Libchavy Jaroslav Trnka © Jan Havíř
Elektrobus SOR EBN 10,5 se představil na MSV v Brně
Na palubní desce je oproti naftovému autobusu navíc ukazatel stavu baterie (vpravo) a ukazatel spotřeby nebo dobíjení (rekuperace) elektrické energie (vlevo pod ukazatelem rychlosti). © Jan Havíř
Elektrobus SOR EBN 10,5 se představil na MSV v Brně
Prezentace elektrobusu byla zároveň upoutávkou na veletrh EUROTRANS konaný příští rok v Brně. © Jan Havíř
Elektrobus SOR EBN 10,5 se představil na MSV v Brně
Jan Havíř za volantem elektrobusu