Elektrobus Siemens/Rampini byl představen také novinářům a odborné veřejnosti
Vozidlo představili Jiří Valníček, provozní ředitel DPMB; Miloš Havránek, generální ředitel DPMB a Roman Kokšal, ředitel dopravních divizí Siemens ČR © Jan Havíř

7. října 2013 na tiskové konferenci.
Reklama
7. října 2013 na tiskové konferenci.
Nejen návštěvníci Mezinárodního strojírenského veletrhu a veletrhu EUROTRANS pořádaného na brněnském výstavišti mohou vyzkoušet elektrobus Siemens – Rampini, který do Brna zapůjčil vídeňský dopravní podnik. V pondělí 7. října 2013 byl představen také novinářům a odborné veřejnosti na tiskové konferenci pořádané stylově částečně přímo na palubě autobusu. Součástí konference byla také okružní jízda na zvláštní lince vedené z brněnského Mendlova náměstí na přehradu, kterou bude elektrobus obsluhovat až do neděle 13. října. Součástí okružní jízdy je navíc krátká plavba lodí (taktéž na elektrický pohon) po hladině brněnské přehrady.

Elektrobus pro 46 cestujících (z toho 13 sedících) je výsledkem spolupráce společnosti Siemens, která dodala kompletní výzbroj, s italským výrobcem autobusů Rampini. Pohání jej vodou chlazený elektromotor Siemens Elfa (85/150 kWh), díky němuž dosahuje vozidlo rychlosti až 62 km/h. Motor slouží zároveň jako generátor energie, která se při brzdění ukládá zpět do akumulátorů. Díky tomu může být elektrickou energií poháněna také klimatizace a vytápění.

Po plném nabití devíti lithium-železo-fosfátových akumulátorů s kapacitou 96 kWh ujede elektrobus cca 150 km. Životnost akumulátoru se může prodloužit až na dvojnásobek, pokud po 8 -15 km jízdy dojde k rychlému, asi 10-15minutovému nabití. Výhodou tohoto vozidla je možnost dobíjení přímo z trolejové sítě prostřednictvím sběrače umístěného na střeše vozidla. Ve městě s trolejbusovou dopravou, jakým Brno beze sporu je, tedy není kvůli elektrobusu nutné budovat další infrastrukturu.

Testované vozidlo je koncipováno pro jízdu v rovinatém terénu a svými rozměry přizpůsobeno požadavkům na průjezd vídeňským centrem, kde je těchto vozů provozováno 12. Na základě specifických požadavků města Brna, například na dopravní obsluhu hradu Špilberk, byl v Brně testován také jiný typ vozidla, který by provozně vyhovoval i těmto podmínkám.

Podle slov generálního ředitele Dopravního podniku města Brna Miloše Havránka bude testovací provoz elektrobusu vyhodnocen a následně zváženo jeho využití v brněnských ulicích. Nejpravděpodobnější variantou by v tom případě bylo jeho nasazení k obsluze v oblasti zastávky Novolíšeňská nebo budovaného terminálu v ulici Elišky Přemyslovny.
Jan Havíř

Siemens/Rampini

Délka: 7720 mm
Šířka: 2200 mm
Výška: 3050 mm

Hmotnost prázdného vozidla: 8250 kg

Počet míst k sezení: 13
Počet míst k stání: 33 (nebo 26 + jeden invalidní vozík)

Z prvního dne provozu:
Vídeňský elektrobus Siemens-Rampini je od 5. do 13.10. v provozu pro veřejnost

Elektrobus Siemens/Rampini byl představen také novinářům a odborné veřejnosti
© Jan Havíř
Elektrobus Siemens/Rampini byl představen také novinářům a odborné veřejnosti
© Jan Havíř
Elektrobus Siemens/Rampini byl představen také novinářům a odborné veřejnosti
© Jan Havíř
Elektrobus Siemens/Rampini byl představen také novinářům a odborné veřejnosti
© Jan Havíř
Elektrobus Siemens/Rampini byl představen také novinářům a odborné veřejnosti
© Jan Havíř
Elektrobus Siemens/Rampini byl představen také novinářům a odborné veřejnosti
© Jan Havíř
Elektrobus Siemens/Rampini byl představen také novinářům a odborné veřejnosti
© Jan Havíř
Elektrobus Siemens/Rampini byl představen také novinářům a odborné veřejnosti
© Jan Havíř
Elektrobus Siemens/Rampini byl představen také novinářům a odborné veřejnosti
© Jan Havíř