Elektrobus na testování v Brně: Fotografie a zkušenosti z provozu
© Jan Havíř

Elektrobus SOR EBN 10,5, který v rámci Road Show pořádané společností E.ON putuje po celé České republice, je od úterý 21.6.2011 v krátkém testovacím provozu v Dopravním podniku města Brna.
Elektrobus SOR EBN 10,5, který v rámci Road Show pořádané společností E.ON putuje po celé České republice, je od úterý 21.6.2011 v krátkém testovacím provozu v Dopravním podniku města Brna.
Elektrobus SOR EBN 10,5, který v rámci Road Show pořádané společností E.ON putuje po celé České republice je od úterý 21.6.2011 v krátkém testovacím provozu v Dopravním podniku města Brna. (Podle harmonogramu viz E.ON vidí cestu k elektromobilitě i v elektrobusech. Testy elektrobusu SOR v ČR je prezentace v Brně v rámci této etapy Road Show poslední). Vozidlo, přes noc odstavené v trolejbusové vozovně Komín, je vypravováno na vybrané autobusové a trolejbusové linky, aby bylo možné jej otestovat na dlouhých i krátkých tratích, v rovinatém i kopcovitém terénu a za provozu v kolonách typických pro město Brno v ranní a odpolední špičce.

Ve čtvrtek 23.6.2011 byla pro novináře uspořádána krátká zkušební jízda, po níž následovala tisková konference, na které zástupci SOR Libchavy i E.ON společně představili testované vozidlo a kampaň propagující elektromobilitu. Téměř deset a půl metrů dlouhé a 16 tun vážící vozidlo s obsaditelností 85 cestujících (z toho 19 sedících) je poháněno šestipólovým asynchronním elektromotorem o výkonu 120kW a maximální přetížitelnosti 200 %. Motor je napájen ze 180 kusů Lithium-iontových akumulátorů (2,5 - 4,25 V/300Ah) umístěných v zadní, samostatně klimatizované části vozu.

Technická specifikace vozidla podpořená zkušenostmi z provozu v ostravském dopravním podniku udává dojezdovou vzdálenost 140 km, po jejichž ujetí klesne kapacita baterie ze 100 na 30 %. Zpět na 100 % se kapacita baterie dostane pomalým nabíjením po 8 hodinách a rychlým nabíjením za cca 1,5 hodiny. Rychlými nabíjecími cykly během dne se tak dá dojezdová vzdálenost prodloužit až na dvojnásobek. Životnost akumulátorů je stanovena na 3000 nabíjecích cyklů (cca 400 tis. km), po jejímž uplynutí je možné akumulátory vyměnit a vozidlo bez dalšího zásahu provozovat dalších 400 tis. km. Na dotaz, zda DPMB uvažuje o nákupu a provozování těchto vozidel, odpověděl generální ředitel DPMB Miloš Havránek, že i přes to, že se sám tímto vozidlem na lince svezl, pro posouzení by byl potřeba daleko delší zkušební provoz. Sám ale doufá, že dopravní podnik tuto možnost mít bude. Jeho slova podpořil také Zdeněk Jarolím, garant projektu CIVITAS, který by mohl být jednou z variant financování elektrobusů v Brně.

„Brno, jako město s největším trolejbusovým provozem, má oproti jiným lokalitám jednu velkou výhodu,“ doplnil prezentaci technický ředitel DPMB Rudolf John, „Díky měnírnám rozestavěným prakticky po celém území města by nebylo nijak finančně nákladné zbudovat nabíjecí stanice, které by elektrobusy při svém provozu mohly využívat.“

Je tedy možné, že se cestující v ulicích Brna budou v budoucnu setkávat s elektřinou poháněnými vozidly častěji.
Jan Havíř
Z fotografie děkujeme také Janu Blumenscheinovi z DPMB

Elektrobus na testování v Brně: Fotografie a zkušenosti z provozu
Elektrobus odstavený na starém autobusovém nádraží © Jan Havíř
Elektrobus na testování v Brně: Fotografie a zkušenosti z provozu
Elektrobus odstavený na starém autobusovém nádraží © Jan Havíř
Elektrobus na testování v Brně: Fotografie a zkušenosti z provozu
Elektrobus odstavený na starém autobusovém nádraží © Jan Havíř
Elektrobus na testování v Brně: Fotografie a zkušenosti z provozu
Interiér vozidla © Jan Havíř
Elektrobus na testování v Brně: Fotografie a zkušenosti z provozu
Technický ředitel DPMB Rudolf John (vpravo) při prohlídce výzbroje vozidla © Jan Havíř
Elektrobus na testování v Brně: Fotografie a zkušenosti z provozu
Dobíjení akumulátorů v trolejbusové vozovně Komín © Jan Blumenschein, DPMB
Elektrobus na testování v Brně: Fotografie a zkušenosti z provozu
Dobíjení akumulátorů v trolejbusové vozovně Komín © Jan Blumenschein, DPMB
Elektrobus na testování v Brně: Fotografie a zkušenosti z provozu
Vozidlo je osazeno 180 kusy lithium-iontových akumulátorů © Jan Havíř