Elektrifikace posiluje napříč trhy i výrobou
Iveco CR letos vyrábí pro Flandry v Belgii 110 elektrických autobusů CROSSWAY LE ELEC. Foto Iveco Bus

Z výrobních linek v Iveco CR ve Vysokém Mýtě a v SOR Libchavy sjelo od ledna do října 295 elektrických autobusů, o více než 300 procent meziročně více. Elektrifikace roste i u osobních automobilů, čistě elektrická auta a hybridy tvořily téměř pětinu výroby.

Z výrobních linek v Iveco CR ve Vysokém Mýtě a v SOR Libchavy sjelo od ledna do října 295 elektrických autobusů, o více než 300 procent meziročně více. Elektrifikace roste i u osobních automobilů, čistě elektrická auta a hybridy tvořily téměř pětinu výroby.

Podle statistik Sdružení automobilového průmyslu bylo mezi lednem a říjnem letošního roku v závodech tuzemských výrobců zkompletováno celkem 1 214 016 osobních automobilů, meziročně jen o 2% méně než ve stejném období loňského roku. Výrazně naopak rostla produkce v segmentu autobusů, která dosáhla 4 588 kusů (+28,1%), zatímco výroba motocyklů klesla na 598 kusů (-28,9%). Pokračoval také dynamický růst elektrifikace, kdy z tuzemských linek sjelo 183 205 vozidel s čistě elektrickým pohonem a 52 002 plug-in hybridů. Mimořádně silný výsledek zaznamenal segment elektrobusů, kde produkce meziročně vzrostla o více než 300% na 295 vyrobených vozidel.

Na evropských trzích dál roste poptávka po hybridních vozech, které už tvoří více než třetinu všech registrací. Zákazníci je vnímají jako praktické a dostupné řešení. Proto je skvělou zprávou i listopadové spuštění výroby nového hybridního modelu Toyota Aygo X v Kolíně. Pokud jde o výsledky výroby za leden až říjen 2025, mírný 2% pokles vnímám v současné složité době jako dobrý výsledek. Výroba elektrifikovaných vozidel v tomto období dál posilovala – elektromobily a plug-in hybridy představovaly již téměř pětinu veškeré domácí výroby. Stejný trend potvrzuje i více než čtyřnásobný nárůst výroby elektrobusů. To vše ukazuje, že české automobilky dokážou technologickou transformaci proměnit v konkrétní výsledky,“ říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

Za prvních deset měsíců tohoto roku bylo v České republice vyrobeno 1 214 016 osobních vozidel, tj. meziročně o 2% méně než ve stejném období předchozího roku. Nejvíc automobilů bylo vyrobeno v největší domácí automobilce Škoda Auto (784 518 osobních aut, + 2,7%), 22,7% bylo elektrických a hybridních. Elektrických automobilů bylo v daném období vyrobeno 235 207 ks a jejich podíl na tuzemské produkci vzrostl na 19,4 %. Celkem bylo vyrobeno 183 205 bateriových BEV a 52 002 plug-in hybridních vozidel. 

Největší domácí automobilka Škoda Auto vyrobila ve svých tuzemských závodech v lednu až říjnu 784 518 osobních automobilů (+2,7%). Elektrických vozů (BEV a PHEV) bylo vyrobeno 178 434, tj. 22,7% z celkové produkce značky. Z toho bylo 153 665 vozidel bateriových a 24 769 plug-in hybridních.

Autobusy bylo v prvních deseti měsících v České republice vyrobeno celkem 4 588 autobusů, tedy o více než 1 000 ks více (+28,1%) než ve stejném období loňského roku.

Ve vysokomýtském Iveco CR v tomto období vyrobili 4 232 autobusů (+29,9 %) a dalších 143 autobusů ve formě built-up, které jsou dokončovány v sesterském závodě ve Foggia v Itálii.  

Meziročně vyšší výsledek evidoval také libchavský závod SOR, celkem 331 autobusů znamená o 37 ks více než loni (+12,6%). 

Podobný trend výroby jako v minulém roce zaznamenala i společnost KHMC s 25 vyrobenými minibusy. 

Výrazný meziroční nárůst zaznamenal segment čistě bateriových autobusů. 258 ks sjelo z výrobních linech v Iveco CR. Ze závodu SOR Libchavy odjelo do října 37 elektrických autobusů. Celkem bylo v ČR od ledna do října 2025 vyrobeno 295 elektrikých autobusů, tedy o 222 ks a 304,1% více.

V prvních deseti měsících roku klesla výroba motocyklů o téměř 29%, vyrobeno bylo 598 kusů.