Elektrická eCitara ovládnou Brusel
Bruselské standardní eCitaro. Foto STIB

Po zákázce na kloubové elektrické autobusy získal Daimler Buses kontrakt na až 80 standardních elektrických autobusů eCitaro. V Bruselu vyjedou od roku 2026. V Mannheimu mohou pro Brusel vyrobit až 150 elektrických autobusů.

Po zákázce na kloubové elektrické autobusy získal Daimler Buses kontrakt na až 80 standardních elektrických autobusů eCitaro. V Bruselu vyjedou od roku 2026. V Mannheimu mohou pro Brusel vyrobit až 150 elektrických autobusů.

Bruselská společnost La Société des Transports Intercommunaux de Bruxelles (STIB) oznámila objednávku 36 standardních eCitaro od Daimler Buses, celkem by mohl počet dosáhnout až 80 vozidel. V Bruselu budou fungovat od roku 2026 na linkách 56, 58 a 83.

Na jaře 2024 mají začít dodávky prvních z 56 kloubových elektrických autobusů od Daimler Buses, který získal zakázku na jaře 2023. Další objednávku na zbývajících 14 kloubových autobusů má podle STIB brzy následovat.

Elektrifikace vozového parku v Bruselu zrychluje. Do dvou let mají být elektrifikovány čyři nové linky provozované kloubovými elektrickými autobusy. STIB se zavázala snížit uhlíkovou stopu postupným nahrazením celé flotily elektrickými autobusy do konce roku 2035.

První elektrobusy, midibusy, se v síti objevily v polovině roku 2018, ve druhé polovině roku 2018 následovaly standardní. První kloubové elektrobusy byly uvedeny do provozu v dubnu 2019, s instalací prvních dobíjecích terminálů na konečných zastávkách.  kromě již instalovaných terminálů ve vozovně.

V současné době se může STIB pochlubit 7 elektrickými midibusy, 5 standardními a 25 kloubovými 100% elektrickými a 402 hybridními autobusy, dalších 411 je dieselových.

S elektrifikací odpovídajícím způsobem mění depa. V současnosti umožňují vedle klasických vozidel nabíjení elektrických autobusů depa Jacques Brel a Haren. Přestavba pokračuje ve vozovně Marly, která bude dokončena na konci roku 2024. Kompletní elektrifikace dep Jacques Brel a Petite Île je plánována na roky 2025-2027. Následovat bude Haren a Delta s ukončením v letech 2033-2035.

Baterie midibusů a standardních autobusů se nabíjejí v depu. Kloubové také během provozu na terminálech s nabíjecími stanicemi. Jejich instalace jsou pro pokračující elektrifikaci celého vozového parku autobusů nezbytné.

První čtyři dobíjecí terminály byly otevřeny v dubnu 2019. Jedná se o stojany, kam se kloubové autobusy připojují prostřednictvím pantogafu. Doba nabíjení na konečné trvá  několik minut a umožňuje dojezd 30 až 40 km, což pro běžný provoz bohatě postačuje.

Šest dalších terminálů vyroste do poloviny roku 2024 a umožní kromě současné linky 64 v roce 2025 provozovat elektricky další čtyři. Všechny autobusové linky provozované kloubovými autobusy budou elektrifikovány do konce roku 2035.


Elektrická eCitara ovládnou Brusel
První eCitaro G by se mělo v Bruselu objevit na jaře 2024. Foto STIB