
V únoru 2025 Scania a DHL Group nasadí elektrické nákladní vozidlo s prodlouženým dojezdem s označením Extended Range Electric Vehicle (EREV) k testování na přepravu balíků mezi Berlínem a Hamburkem v Německu. Společně vyvinutý elektrický nákladní vůz obsahuje místo jedné z baterií palivový generátor poháněný benzinem nebo naftou/HVO – díky kterému se dojezd zvětší až na 800 kilometrů. EREV mohou být vhodným krátkodobým řešením pro snížení emisí skleníkových plynů do doby vybudování nabíjecí infrastruktury pro plně elektrická vozidla.
V únoru 2025 Scania a DHL Group nasadí elektrické nákladní vozidlo s prodlouženým dojezdem s označením Extended Range Electric Vehicle (EREV) k testování na přepravu balíků mezi Berlínem a Hamburkem v Německu. Společně vyvinutý elektrický nákladní vůz obsahuje místo jedné z baterií palivový generátor poháněný benzinem nebo naftou/HVO – díky kterému se dojezd zvětší až na 800 kilometrů. EREV mohou být vhodným krátkodobým řešením pro snížení emisí skleníkových plynů do doby vybudování nabíjecí infrastruktury pro plně elektrická vozidla.
"Plně elektrická vozidla jsou finálním řešením systému udržitelné dopravy a přechod k elektromobilitě se teď musí zrychlit. Existují však různé překážky, jako například nedostatek nabíjecích míst, vysoké náklady na zajištění dostatečné nabíjecí kapacity v depech během sezonních špiček nebo nápor na síť a vysoké spotové ceny elektřiny například v chladných zimních dnech. A tady vstupuje na scénu elektrické vozidlo s prodlouženým dojezdem (EREV) společností Scania a DHL. Toto vozidlo pomůže uvedené překážky překonat a zároveň umožní společnosti DHL využívat pro 80–90 % přepravy obnovitelnou elektrickou energii", uvádí obě společnosti.
Společně vyvinutý nový nákladní elektromobil bude německou divizí poštovní a přepravní služby nasazen v únoru na přepravu balíků v Berlíně, aby se otestoval jeho výkon v každodenním provozu, než budou do vozového parku DHL přidány další. Místo jedné z baterií, která není pro většinu tras nezbytně nutná, je umístěn palivový generátor, což omezí dojezd na baterie, ale poskytne naopak v případě potřeby záložní energii. Vozidlo nabízí podle testů v Berlíně dojezd 650 až 800 kilometrů a palivo lze doplnit v případě potřeby na jakékoli běžné čerpací stanici. U nejmodernějších plně elektrických vozidel Scania s podobným maximálním zatížením je to 550 kilometrů.
Generální ředitel DHL Group Tobias Meyer uvedl: "Bude ještě nějakou dobu trvat, než obnovitelná elektřina, síť a nabíjecí infrastruktura budou natolik dostupné a robustní, aby bylo možné plně spoléhat na bateriové nákladní vozy, zejména pro tak rozsáhlý systém, jakým je německá balíková síť DHL. Místo čekání spolupracují DHL a Scania na pragmatickém řešení pro zvýšení udržitelnosti logistiky a snížení emisí CO2 o více než 80 %. A proto takové vozidlo představuje citlivé a praktické řešení, které může krátkodobě znamenat okamžitý příspěvek ke snížení emisí skleníkových plynů v nákladní dopravě. Toto snížení by se mělo proporcionálně odrážet v cenách poplatků za silniční přepravu a v plánu emisí vozidel EU. Tuto spolupráci vnímáme jako úspěšný inovační projekt dvou firem odhodlaných k boji s klimatickou změnou.“
Vozidlo EREV bylo vyvinuto oddělením Scania Pilot Partner, které zkoumá nové technologie a řešení, tentokrát ve spolupráci se strategickým partnerem DHL. Elektrická vozidla s prodlouženým dojezdem nabízejí slibné přechodné řešení pro významné snížení CO₂, a to zejména tam, kde chybí infrastruktura a další podmínky pro plně elektrifikovanou dopravu. Předpisy EU a národních států by měly tento koncept zohlednit a motivovat k němu prostřednictvím přiměřeného uznání realistického omezení intenzity emisí a odpovídajícího snížení silničních poplatků.
Generální ředitel společnosti Scania Christian Levin: „Budoucnost je elektrická, ale na cestě k ní nesmí snaha o dokonalost bránit realizaci dobrých věcí. Vozidlo, které jsme vyvinuli společně s DHL, je příkladem dočasného řešení, které může podpořit rozšiřování dekarbonizované těžké dopravy předtím, než bude celý dopravní systém stoprocentně elektrifikovaný. Pro efektivní přechod na klimatickou neutralitu je nutné, aby tvůrci předpisů taková řešení akceptovali a zároveň dramaticky navyšovali investice do veřejné infrastruktury a dalších nezbytností.“
Nákladní vůz EREV je 10,5 metru dlouhý s maximálním zatížením 40 metrických tun a pohání ho elektromotor o výkonu 230 kW (špička 295 kW). Energii dodává baterie o kapacitě 416 kWh a benzinový generátor o výkonu 120 kW. Pomocí generátoru ve vozidle – nejprve poháněného benzinem a později naftou/HVO – se dojezd zvětšil až na 800 kilometrů. Vozidla EREV mohou být vybavena softwarem, který omezuje používání palivového generátoru, což umožňuje omezení emisí CO2 na konkrétní nastavenou úroveň. Jeho maximální rychlost je 89 km/h a kapacita nákladového prostoru přibližně 1 000 balíčků (objem výměnné nástavby). Vozidlo může také táhnout přívěs s další výměnnou nástavbou. Vozidlo bude nasazeno na „páteřní“ přepravu z balíkového centra Ludwigsfelde (mimo Berlín) do dalších balíkových center v oblasti.