Rok 1961 byl již poslední fází „dieselifikace“ londýnské dopravy – některé linky současně obsluhovaly ještě trolejbusy i nové autobusy Routemastery (zdroj: Trolleybus 4/2012)
Britští trolejbusoví fandové si v těchto týdnech připomínají dvě smutná výročí
Britští trolejbusoví fandové si v těchto týdnech připomínají dvě smutná výročí
26. března uplynulo 40 let od ukončení provozu na trolejbusové síti v Bradfordu, který byl posledním městem na Britských ostrovech, kde trolejbusy jezdily. Zajímavým faktem je, že Bradford byl i prvním britským městem s trolejbusovou dopravou. Provoz v Bradfordu byl zahájen 24. června 1911, trolejbusy tedy tvořily páteř tamní MHD přes šest desetiletí. Ve stejný den vyjely trolejbusy i v nedalekém Leedsu, jejich sítě však nikdy nebyly propojeny, a Leeds trolejbusy zrušil již v roce 1928.
8. května si v Londýně připomenou 50. výročí ukončení trolejbusového provozu. Přestože londýnské trolejbusy vydržely bez týdne jen 31 roků (první trolejbusy zde vyjely do pravidelného provozu 16.5.1931), byla trolejbusová doprava nejen významnou součástí dopravního systému metropole, ale měla i světový triumf - v době svého největšího rozmachu na přelomu čtyřicátých a padesátých let byl londýnský provoz největším na světě. Na síti o délce 410 km se 60 linkami jezdilo 1811 trolejbusů – tento vozový park byl překonán až v sedmdesátých letech trolejbusovým provozem v Moskvě.
Od jara roku 1972 se tak mohou Britové s trolejbusy setkat jen v zahraničí nebo doma v několika muzeích. Historické trolejbusy, většinou z padesátých let, patří mezi vystavené exponáty London Transport Museum v Londýně , Riverside Museum Glasgow a Ulster Folk and Transport Museum nedaleko Belfastu.
V Británii je však i řada „živých muzeí“ a trolejbusová trať je součástí několika z nich. Největším trolejbusovým muzeum na světě je bývalé válečné letiště Trolleybus Museum Sandtoft poblíž Doncasteru. V tomto muzeu je umístěn i prototyp trolejbusu Electroline, který byl v polovině osmdesátých let minulého století pokusem o obnovu britských trolejbusů a byl testován na krátké zkušební trati právě v Doncasteru. Dalším živým dopravním muzeem je East Anglia Transport Museum v Carlton Colville, ve kterém v neděli 6. května 2012 proběhnou akce k 50. výročí konce londýnských trolejbusů a 60. výročí ukončení provozu tramvají v Londýně.
BUSportál: O tom, že trolejbusy přicházejí opět na pořad dne svědčí to, že i v Británii se uvažuje o znovuzavedení trolejbusové dopravy. Trolejbusový projekt by mohl oživnout podle informace Dave Chicka v Leedsu.
8. května si v Londýně připomenou 50. výročí ukončení trolejbusového provozu. Přestože londýnské trolejbusy vydržely bez týdne jen 31 roků (první trolejbusy zde vyjely do pravidelného provozu 16.5.1931), byla trolejbusová doprava nejen významnou součástí dopravního systému metropole, ale měla i světový triumf - v době svého největšího rozmachu na přelomu čtyřicátých a padesátých let byl londýnský provoz největším na světě. Na síti o délce 410 km se 60 linkami jezdilo 1811 trolejbusů – tento vozový park byl překonán až v sedmdesátých letech trolejbusovým provozem v Moskvě.
Od jara roku 1972 se tak mohou Britové s trolejbusy setkat jen v zahraničí nebo doma v několika muzeích. Historické trolejbusy, většinou z padesátých let, patří mezi vystavené exponáty London Transport Museum v Londýně , Riverside Museum Glasgow a Ulster Folk and Transport Museum nedaleko Belfastu.
V Británii je však i řada „živých muzeí“ a trolejbusová trať je součástí několika z nich. Největším trolejbusovým muzeum na světě je bývalé válečné letiště Trolleybus Museum Sandtoft poblíž Doncasteru. V tomto muzeu je umístěn i prototyp trolejbusu Electroline, který byl v polovině osmdesátých let minulého století pokusem o obnovu britských trolejbusů a byl testován na krátké zkušební trati právě v Doncasteru. Dalším živým dopravním muzeem je East Anglia Transport Museum v Carlton Colville, ve kterém v neděli 6. května 2012 proběhnou akce k 50. výročí konce londýnských trolejbusů a 60. výročí ukončení provozu tramvají v Londýně.
Jan Spousta
BUSportál: O tom, že trolejbusy přicházejí opět na pořad dne svědčí to, že i v Británii se uvažuje o znovuzavedení trolejbusové dopravy. Trolejbusový projekt by mohl oživnout podle informace Dave Chicka v Leedsu.
(Historické fotografie jsou převzaty z velmi staré publikace, kde patrně už ani neeexistuje vydavatel, proto předpokládáme, že zveřejnění nevadí, další záběry jsou od Dave Chicka a Jana Spousty.)
Bradford a Leeds byla od roku 1911 první britská města s trolejbusovou dopravou
Bradford a Leeds byla od roku 1911 první britská města s trolejbusovou dopravou
Bradford ve dvacátých letech svůj vozový park rozšířil o typické patrové trolejbusy
Předválečný vývoj trolejbusové techniky dokumentuje obrázek londýnského vozu č. 1 (1931) a jen o pár let mladší, ale daleko modernější řady L3 (1937)
Exponát Ulsterského dopravního muzea reprezentující jediný irský trolejbusový provoz. Ten existoval od r. 1938 do 1968 v severoirské metropoli Belfastu
Glasgow byl jediným velkým britským městem, ve kterém jezdily také jednopodlažní trolejbusy. Byl také jediným, kde byla trolejbusová doprava zahájena až po II. světové válce (1949-1967). Fotografie byla pořízena ještě ve staré budově glasgowského dopravního muzea v Kelvin Hall.
Z London Transport Musea
Po ukončení provozu v roce 1972 se novým domovem pro modré bradfordské trolejbusy stalo Trolejbusové muzeum Sandtoft.