Dva zákazníci v Německu objednali vodíkové autobusy Solaris
Solaris Urbino Hydrogen. Foto Solaris

Solaris Urbino 12 hydrogen vyjede v Kolíně nad Rýnem a ve Wuppertalu do konce příštího roku. Doplní 30 autobusů na palivové články od Van Hool a 53 bateriových Citea.
Solaris Urbino 12 hydrogen vyjede v Kolíně nad Rýnem a ve Wuppertalu do konce příštího roku. Doplní 30 autobusů na palivové články od Van Hool a 53 bateriových Citea.
Jeden z členů dopravního sdružení v Severním Porýní-Vestfálsku Verkehrsverbund Rhein-Ruhr, společnost WSW Mobil GmbH ve Wuppertalu a dopravce RVK Kolín nad Rýnem objednaly 25 vodíkových městských autobusů od Solaris Bus & Coach S.A.

Ve Wuppertalu bude v provozu deset a v nedalekém Kolíně nad Rýnem patnáct autobusů Solaris Urbino 12 na vodík. První budou dodány do obou měst ještě letos, zbývající do konce roku 2021. Třicet vodíkových autobusů dodává také Van Hool.

Stejně jako v případě předchozí zakázky, kterou získal Van Hool, byl tendr na vodíkové autobusy vyhlášen společně RVK a Wuppertaler Stadtwerke GmbH. Díky tomu byla dodržena maximální stanovená cena 625 000 EUR za autobus. Předloženy byly celkem tři nabídky, nejvýhodnější od Solaris.

Kolín nad Rýnem bude mít na začátku roku 2022 celkem 52 autobusů na palivové vodíkové články, a tím bude mít i největší flotilu autobusů na palivové články v Evropě.

Ekologické Urbino pro německé provozovatele používá sadu palivových článků o výkonu 70 kW a budou schopny ujet až 350 km. Ve vodíkovém palivovém článku je generována elektrická energie v procesu reverzní elektrolýzy a poté převedena přímo na hnací ústrojí. Chemická reakce pak vyprodukuje pouze teplo a páru a vozidla nezatěžují ovzduší žádnými škodlivými látkami.

Vodíkové autobusy z polského Bolechowo budou vybaveny trakční baterií Solaris High Power s kapacitou přibližně 30 kWh, která bude doplňovat palivový článek v největších špičkách. Baterie se dobije pomocí energie získané z vodíku a získané během procesu brzdění. Elektrická energie generovaná z  elektrolýzy pohání nápravu s integrovanými elektrickými motory.

Skladování vodíku v Urbino 12 hydrogen probíhá při tlaku 350 atmosfér v 5 nádržích na střeše autobusu nad první nápravou a mají objem 1 560 l pro 37,5 kg vodíku.

RVK začal testovat technologii palivových článků v pravidelném provozu v roce 2011. Po zkušebním provozu dvou prototypů byla v roce 2014 nasazena dvě předsériová vozidla. Následovat budou sériově vyráběné autobusy A330 FC Van Hool. Před dokončením je výstavba dvou čerpacích stanic na vodík.

Co se týká městské dopravy město (provozovatel KVB) mění šest tras v centru města na nulové emiese, kde bude v provozu 53 e-busů VDL Bus & Coach. Půjde o 48 kloubových autobusů Citea SLFA-181 v provedení pro BRT a 5 elektrických Citea SLF-120. První vozidla přijedou v posledním čtvrtletí 2020. KVB je prvním dopravcem v Evropě s kloubovými elektrickými Citea. Jezdí na první německé plně elektrické autobusové lince 133 z kolínského nádraží do čtvrti Zollstock.


Dva zákazníci v Německu objednali vodíkové autobusy Solaris
KVB v Kolíně nad Rýnem objednal od VDL Bus & Coach 53 elektrických autobusů VDL Citea pro centrum města. Foto VDL