
Při poslední pasportizaci reklamních ploch na svém majetku v roce 2016 identifikoval Dopravní podnik hl. m. Prahy 155 tisíc ploch využívaných k reklamní účelům. V současné době smluvně využívá pouze pětinu z nich, výnosy přitom ztrojnásobil. Méně reklam jezdí i na tramvajích a autobusech.
Při poslední pasportizaci reklamních ploch na svém majetku v roce 2016 identifikoval Dopravní podnik hl. m. Prahy 155 tisíc ploch využívaných k reklamní účelům. V současné době smluvně využívá pouze pětinu z nich, výnosy přitom ztrojnásobil. Méně reklam jezdí i na tramvajích a autobusech.
Zatímco v roce 2016 DPP obdržel za pronájmy všech reklamních ploch výnos ve výši 61 milionů korun, letos očekává příjem ve výši téměř čtvrt miliardy korun. Zavedl ucelený systém nabídky a otevřeného přesoutěžování a k pronájmu nabízí 33 143 kusů zařízení. O téměř 80 % méně, výnosy ztrojnásobil. Informace zveřejnil dopravní podnik prostřednictvím tiskové zprávy.
„Selekci reklamy vnímáme jako velmi důležitý krok ke kultivaci prostředí nejen v MHD. Postupně jsme ve veřejném prostoru cíleně eliminovali počet i velikost reklam na zlomek původního rozsahu a efektivněji jsme rozmístili plochy v souladu s trendy u nás i ve světě,“ říká Josef Voltr, vedoucí odboru Marketing a obchod DPP. „To, co se nám v uplynulých letech povedlo v rámci optimalizace reklamních ploch je opravdu pozitivní zpráva. Na druhé straně pronájem reklamních ploch je pro DPP jeden z dalších příjmů na úrovni téměř čtvrt miliardy korun ročně, díky kterým můžeme zvyšovat kvalitu a komfort našich cestujících a snižovat kompenzaci města. Na konci tohoto roku dosáhneme zatím nejvyššího příjmu z pronájmu reklamních ploch DPP za celou jeho historii.“
DPP postupně masivně zredukoval jednotlivé plochy například na 600 tramvajových vozech, nebo zrušil konkrétní typy nosičů jako billboardy, superboardy, podlahové polepy v metru, polepy schodů apod.
V případě tramvají nabízí venkovní reklamu na 150 novějších tramvajích 15T, 80 % vozového parku, je bez jakékoliv venkovní reklamy. Na autobusech snížil reklamu na 25 % vozového parku původního počtu, limit dle Standardů kvality PID je až 30 %. Kromě autobusových a tramvajových vozů včetně tzv. fabionů lze využít také prostory metra, konkrétně reklamní rámečky, balustrády, přestupní chodby mezi stanicemi metra, vozy M1, vozy 81-71 M, CLV panely či nově zobrazovací systém ve vybraných tunelech metra.
V listopadu 2023 začal DPP v tunelu pražského metra mezi stanicemi Dejvická a Bořislavka se zkušebním provozem nového reklamně-informačního systému. Pomocí moderních technologií na principu LED panelů umožňuje promítat sdělení přímo za okna projíždějícího vlaku metra. Jejím provozovatelem je společnost European Digital Industries (EUDI), kterou DPP vysoutěžil v otevřeném tendru na pronájem ploch ve vybraných tunelech metra. Veškeré náklady na instalace i provoz systému, jakož i podnikatelské riziko jdou výlučně za nájemcem. Správně nastavenu cestu nedávno potvrdil i průzkum veřejného mínění, ve kterém se většina respondentů vyjádřila, že reklama instalovaná v MHD je v Praze nejméně rušivá.
DPP