DPP oslaví 40 let od zahájení provozu pražského metra v týdnu od 5. do 9. května
Historie v Muzeu MHD v Praze - Střešovicích (září 2010) © BUSportál

V pátek 9. května 2014 uplyne 40 let od slavnostního zahájení provozu první trasy metra v Praze.
V pátek 9. května 2014 uplyne 40 let od slavnostního zahájení provozu první trasy metra v Praze.
V Praze, 2. května 2014 – Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) oslaví tuto historickou událost společně s Pražany a cestujícími na několika akcích, které se budou konat v týdnu od 5. do 9. května 2014.

Dopravní podnik přiblíží veřejnosti prostřednictvím série zajímavých akcí a aktivit historii podzemní dráhy, na jejímž rozvoji a provozu se během 40 let podílelo několik generací dopraváků. „Rok 2014 je výjimečným nejen z historického pohledu a oslavy kulatého jubilea, ale také směrem k budoucnosti v souvislosti s plánovaným dokončením nového úseku trasy metra A do Motola. Budeme velmi rádi, když si cestující užijí oslavy společně s námi, a zároveň je chceme vtáhnout do dění prostřednictvím netradičních akcí v prostorách stanic metra,“ uvedl Jaroslav Ďuriš, generální ředitel DPP.

Podrobné informace o programu oslav, pohledy do historie či zázemí pražského metra:
www.m40.cz
Základní data z historie metra
  • 1898 – Ladislav Rott předkládá první návrh na stavbu podzemní dráhy v Praze. Elektrické podniky ho odmítají, protože prý podzemní dráhy není v Praze zapotřebí.
  • 1926 – Ing. Vladimír List a Ing. Bohumil Belada předkládají Studii rychlé městské dráhy "Metro" v Praze.
  • 1939 – Studijní oddělení Elektrických podniků hlavního města Prahy vypracovalo projekt sítě rychlých drah – podpovrchové tramvaje.
  • 1939 – Správní výbor hlavního města Prahy změnil zadání projektu a rozhodl, že se bude připravovat výstavba klasické podzemní dráhy – metra. Zahájeny práce na tzv. Projektu M.
  • 1941 – Dokončen podrobný projekt tratě A Dejvice – Pankrác a generální projekty dalších tratí (B: Smíchov – Libeň a C: Výstaviště – Flora). Výstavbě metra zabránila pokračující druhá světová válka. Projekční kancelář podzemní dráhy v Praze ukončila činnost.
  • 1953 – Vláda v tajném režimu schválila výstavbu metra. Vznikl tzv. Ideový projekt metra, který byl po několika měsících příprav zastaven.
  • 1965 – 2. června – Vláda schválila koncepci podpovrchové tramvaje, tzv. Investiční studii. Ve výhledu se uvažovalo s přestavbou na klasickou podzemní dráhu.
  • 1966 – 6. ledna – Zahájena výstavba prvního úseku podpovrchové tramvaje.
  • 1967 – 15. března – Zahájena výstavba první stanice (Hlavní nádraží).
  • 1967 – 9. srpna – Vláda přijala usnesení o výstavbě metra bez mezietapy podpovrchové tramvaje.
  • 1969 – 20. ledna – Zahájena ražba prvního tunelu metra mezi Štětkovou ulicí a Náměstím Hrdinů.
  • 1971 – 1. ledna – Reorganizace Dopravního podniku. V rámci DP ustaven DP - Metro.
  • 1971 – 24. března – Česká vláda rozhodla o nákupu vozů metra typu Ečs ze Sovětského svazu.
  • 1971 – 6. května – Zahájeny zkušební jízdy prototypu soupravy R1 české výroby pro pražské metro.
  • 1973 – 16. října – Do Prahy dorazilo prvních šest vozů Ečs.
  • 1973 – 29. prosince – První ověřovací jízda soupravou metra v celé trase prvního provozního úseku tratě C.
  • 1974 – 9. května – Zahájen pravidelný provoz na první trati pražského metra.
  • 1978 – 12. srpna – Zahájen provoz na prvním úseku tratě A. Do provozu uvedeny nové vozy sovětské výroby typu 81-7171 (čelní) a 81-7141 (vložené).
  • 1985 – 29. září – Zrušeny turnikety a zaveden nový bezpeněžní odbavovací systém cestujících v metru (elektronické označovací strojky).
  • 1985 – 2. listopadu – Zahájen provoz na prvním úseku tratě B.
  • 1997 – 6. prosince – První rekonstruovaná souprava 81-71 M zahájila zkušební provoz na tratích metra (bez cestujících; s cestujícími zahájen zkušební provoz v únoru 1998).
  • 1998 – 2. října – Zahájeny zkušební jízdy prototypové soupravy M1 na tratích metra (bez cestujících). Soupravu vyrobilo Konsorcium ČKD-Siemens-Adtranz.
  • 2002 – 12. – 16. srpna – Během povodně byla zaplavena velká část tratí a stanic pražského metra. Provoz byl obnovován postupně po náročných rekonstrukcích až do 22. března.
  • 2008 – 8. května – Byl zahájen provoz na zatím posledním traťovém úseku pražského metra Ládví – Letňany.
  • 2011 – 21. března – Uskutečnil se křest nového razicího štítu Tonda a následně byla zahájena ražba nového traťového úseku Dejvická – Nemocnice Motol. Zahájení provozu se předpokládá v dubnu 2015.
Z TZ DPP

DPP oslaví 40 let od zahájení provozu pražského metra v týdnu od 5. do 9. května
Výstava VIZE pro dopravu v PRAZE 2009: V roce 1898 už metro navrhoval Ladislav Rott. Foto BUSportál
DPP oslaví 40 let od zahájení provozu pražského metra v týdnu od 5. do 9. května
Výstava VIZE pro dopravu v PRAZE 2009: Představa o metru v roce 1926. Foto BUSportál